Изграждане на Княжество България

Описание

В този урок по История за 7. клас учениците ще проследят изграждането на Княжество България след Освобождението, като се запознаят с принципите на Търновската конституция, новосъздадените институции и особеностите при избора на българския княз. Урокът съчетава сравнение между различни модели на държавност, работа в екип и решаване на проблеми, така че учениците да усетят предизвикателствата пред създаването на модерната българска държава.

Учениците ще могат да:

  • изброят институциите, които се създават съгласно Търновската конституция
  • сравнят избора на княз на България с този на княз на Сърбия
  • сравнят различни модели на държавност

Компетенции, които развива урокът:

  • сътрудничество и работа в екип
  • аргументация и вземане на решения
  • анализ на политически модели

Ключови точки:

  • организация по изграждане на съвременната българска държава
  • законотворческата дейност на Учредителното събрание
  • принципи на Търновската конституция

Фокус на урока:

Основната дейност „Да създадем наша държава“ поставя учениците в ролята на участници в Учредително събрание. Класът се разделя на две големи групи – консерватори и либерали – според номерацията в дневника. Всяка група работи вътрешно в малки екипи, но и колективно като част от общото събрание. В началото учениците избират председател, писар и отговорник за времето, което създава усещане за реален парламентарен процес. Учителят представя задачата: групите трябва да „създадат държава от нулата“, като определят нейното име, институции, разпределение на властите и основни символи. Учениците подготвят аргументирани предложения, съобразени с профила на своята група – по-прогресивна за либералите и по-консервативна за консерваторите. По време на дискусиите учителят наблюдава работата, насърчава активността и напомня за нуждата от аргументация и съгласуване на позициите в малките екипи. В пленарната част учениците представят своите идеи в рамките на минута, като председателят ръководи дебата. Така дейността развива умения за вземане на решения, критично мислене и демократичен диалог.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Войните за национално обединение 1912 - 1918 година
Независимостта на България
Българите в Македония и Одринско
България в края на XIX век
Съединението на Източна Румелия с Княжество България

Автор на урока

Кристиян Ковачев
Автор на уроци
Кристиян Ковачев е историк, доктор по Теория и история на културата, учител в Българското училище "Кирил и Методий" в Париж и постдокторант към Българската академия на науките. От 2021 до 2022 г. е учител в Основно училище "Христо Ботев", с. Ръжево по програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час". От септември 2021 г. преподава на ученици от III, IV, V, VIII и гимназиален клас в БУ "Кирил и Методий, Париж. “За мен учениците трябва да бъдат в центъра на образователния процес и да бъдат активни участници, а не субекти в учебния процес.“

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.