Промени в българското общество през Възраждането

Описание

В този урок по История за 7. клас учениците ще изследват какви промени настъпват в българското общество през Възраждането, като акцентът пада върху разпознаването на новите социални групи и ролята на читалищата и театрите за формиране на модерни нагласи. Урокът комбинира анализ на текстове, групови дискусии и съпоставителни дейности, за да насърчи активно участие и задълбочено разбиране на процесите от XIX век.

Учениците ще могат да:

  • изброят социалните групи, които се обособяват в българското общество през XIX век
  • дебатират появата на читалищата и театрите като платформи за промени в нагласите на българите
  • анализират текстове

Компетенции, които развива урокът:

  • умения за анализ и критично мислене
  • умения за екипна работа и ефективна комуникация
  • нагласа за уважение към различни гледни точки

Ключови точки:

  • поява на българската буржоазия
  • българските търговци
  • групата на чорбаджиите
  • организация на местното управление

Фокус на урока:

Основната дейност „Социалните лица на Възраждането“ поставя учениците в ролята на изследователи на различни социални групи. Преди започване учителят организира класа чрез броене до четири, като всеки номер определя принадлежност към група: буржоазия, търговци, чорбаджии или местно управление. Учениците с еднакви номера се събират заедно, получават работни листове и разпределят роли – водещ на времето, записващ и говорител. По време на работата групите анализират предоставени текстове, сравняват особеностите на своята социална прослойка с останалите и подготвят кратко представяне. Учителят обхожда групите, наблюдава участието и насърчава по-неактивните ученици чрез въпроси. При споделяне пред класа учителят модерира дискусията, като дава думата на говорителите и стимулира с кратки въпроси. Така се осигуряват активно учене, ангажираност и преживяване на социалната динамика на Възраждането.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Войните за национално обединение 1912 - 1918 година
Независимостта на България
Българите в Македония и Одринско
България в края на XIX век
Съединението на Източна Румелия с Княжество България

Автор на урока

Кристиян Ковачев
Автор на уроци
Кристиян Ковачев е историк, доктор по Теория и история на културата, учител в Българското училище "Кирил и Методий" в Париж и постдокторант към Българската академия на науките. От 2021 до 2022 г. е учител в Основно училище "Христо Ботев", с. Ръжево по програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час". От септември 2021 г. преподава на ученици от III, IV, V, VIII и гимназиален клас в БУ "Кирил и Методий, Париж. “За мен учениците трябва да бъдат в центъра на образователния процес и да бъдат активни участници, а не субекти в учебния процес.“

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.