Дефиниране на проблема: Дървото на конфликта

Раздел

Личност и социална среда

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Дефинират понятия като “конфликт”, “агресия”, “зависимост” и “психично здраве”;
  • Идентифицират основния проблем, дълбоките причини и видимите последици на избран социален конфликт;
  • Разграничават симптомите от същинските причини за даден проблем.конфликт;
  • Прилагат критично мислене при анализ на сложни социални ситуации.

Необходими материали:

  • Проектор/интерактивна дъска;
  • Материали за писане (тетрадки, химикалки);
  • Лепящи листчета;
  • Разказ “Хрониките на Марс: десетилетие след кацането” (копие за всяка група);
  • Голям лист хартия или флипчарт за всяка група за “Дървото на конфликта”;
  • Маркери;
  • (По желание) Примери за попълнено “Дърво на конфликта” (с други, по-прости казуси).
Конфликтът: симптоми и причина
10 минути
Дискусия

Чрез кратка дискусия учениците разсъждават върху разликата между видимите прояви на конфликт и неговите дълбоки причини, въвеждайки ключова терминология.

Инструкции

  1. "Предишния час избрахте един казус от “Хрониките на Арес”, в който е описан определена конфликтна ситуация. Сега да помислм заедно: какво е конфликт? Кога една ситуация се превръща в конфликт?"
  2. Каква е разликата между агресия и конфликт? А между зависимост и психично здраве?"
  3. Какви са видимите прояви на конфликт в избрания от вас казус? Да ги запишем на дъската/на лепящи листчета по екипи.
  4. А сега да помислим отново. Тези прояви ли са истинският проблем, или те са симптоми на нещо по-дълбоко? Какви според вас са причините за тези прояви?”

Обобщение

Тази дейност ангажира учениците с дефинирането на ключови понятия и ги подтиква да мислят критично за сложните връзки между видимите прояви на конфликт и техните дълбоки причини. Тя служи като важен въвеждащ етап към използването на "Дървото на конфликта", като им помага да разграничават симптоми от същински проблеми, което е основно умение за ефективен анализ и разрешаване на конфликти както в проекта, така и в реалния живот.

Важно!

  • Въведете и дефинирайте основните понятия: конфликт, агресия, зависимост, психично здраве. Можете да запишете дефинициите на дъската и да ги издиктувате на учениците;
  • Насочете дискусията към разграничаване на симптоми от причини. Подчертайте, че за да решим един проблем, трябва да разберем неговите корени.
"Дървото на конфликта"
25 минути
Практическа задача

Учениците в групи прилагат инструмента "Дърво на конфликта", за да анализират избрания от тях казус, идентифицирайки основния проблем (ствола), неговите причини (корени) и последствия (корона).

Инструкции

  1. "Сега ще използваме инструмента “Дървото на конфликта”, за да анализираме избрания от вас казус. Инструментът представлява едно дърво, което изобразява конфликта:
    • Корените на дървото са дълбоките, често скрити причини за конфликта (напр. неравенство, страх, липса на доверие, културни различия, липса на представителство).
    • Стволът е основният проблем – това, което е видимо и преживявано от участниците (напр. спор за ресурси, културно разделение, нарастваща престъпност, недоволство от управлението).
    • Клоните и листата (короната) са последиците от конфликта (напр. агресия, изолация, разрушени отношения, вандализъм, депресии).
  2. Във вашите групи (3 човека), на голям лист хартия, нарисувайте едно голямо дърво. В центъра на ствола напишете основния проблем на избрания от вас казус.
  3. В корените на дървото запишете причините за този проблем. Помислете за дълбоките фактори, които водят до него. Защо се случва този проблем?
  4. В короната на дървото (клоните и листата) запишете последиците от проблема. Какво се случва в резултат на този конфликт? Какви са неговите проявления?
  5. Използвайте разказа “Хрониките на Марс” и вашите бележки от миналото занятие, за да попълните дървото си. Бъдете внимателни - някои неща може да изглеждат като проблеми, но всъщност са последици или причини!
  6. Аз ще обикалям и ще ви помагам с насоки и съвети."

Обобщение

Тази дейност предоставя на учениците ефективен аналитичен инструмент - "Дървото на конфликта". Чрез него те се научават да разграждат сложни социални проблеми на съставните им части – причини, проблем и последици. Това умение е от съществено значение за разработване на ефективни решения, тъй като позволява да се адресират корените на проблема, а не само неговите симптоми, което е ключово както за проекта, така и за разрешаване на конфликти в ежедневието.

Важно!

  • Прожектирайте или нарисувайте голямо "Дърво на конфликта" на дъската, за да визуализирате концепцията. Препоръчваме ви да осигурите за всеки екип флипчарт или  лист във формат, по-голям от А4, за да могат учениците да разположат върху него своето дърво на конфликта;
  • Насърчете учениците да мислят извън очевидните отговори и да търсят по-дълбоки връзки. Подчертайте, че основният проблем трябва да е формулиран като неудовлетворена нужда или нерешен въпрос;
  • Помогнете им да разграничават причини и последици - причината води до проблема, проблемът води до последиците.

Материали за дейността

"Нашето дърво: първи анализ"
5 минути
Рефлексия

Всяка група накратко представя попълненото си "Дърво на конфликта", акцентирайки върху основния проблем и най-важните причини/последици, които са идентифицирали.

Инструкции

  1. "Всяка група ще представи своето "Дърво на конфликта". Фокусирайте се върху:
    • Кой е основният проблем, който идентифицирахте?
    • Кои са 1-2 най-важни причини, които открихте?
    • Кои са 1-2 най-значими последици?"
  1. "Помислете: Как ни помогна "Дървото на конфликта" да разберем по-добре проблема?"

Обобщение

Тази финална дейност консолидира разбирането на учениците за избрания конфликт чрез структурирания анализ с "Дървото на конфликта". Чрез представянето на своите "дървета", те затвърждават уменията си за идентифициране на проблеми, причини и последици, което е пряка подготовка за разработване на стратегии за разрешаване на конфликти в следващия урок и е ценно за всеки анализ на проблеми в бъдеще.

Важно!

  • Осигурете бързи и фокусирани представяния;
  • Съберете "Дърветата на конфликта" за преглед и обратна връзка;
  • Подчертайте, че този анализ е основата за търсене на решения в следващия урок.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.