Раздел

Българинът – гражданин на България и на Европа

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • определят посоките на света с помощта на карта;
  • посочват държавните граници на България на географска карта;
  • ориентират се къде се намира България на Балканския полуостров;
  • разбират значението на географското положение на България за нейното развитие.

Необходими материали:

  • работен лист “България на картата”
  • карта на Европа и Балканския полуостров
  • карта на България
  • флумастери и цветни моливи

Работен лист

Къде е България?
10 минути
Въведение

Учителят показва географска карта на Европа и Балканския полуостров. Учениците определят посоките на света, обсъждат местоположението на България и нейните граници.

Инструкции

- Ученици, нека открием България на картата на Европа! 

- Кои страни са наши съседи? 

- По картата на България може да определим и посоките на света. Това са изток, запад, север и юг. Ако застанем с лице към картата, главата ни сочи север, краката - юг, дясната ръка - изток, лявата - запад. Кой иска да опита?

- България се намира на много важно място в Европа. Защо мислите, че е така?

Обобщение

Учениците осъзнават значението на посоките, границите и съседните държави за местоположението на България.

Важно!

  • Използвайте карти на Европа и България за визуализация. 
  • Подкрепете учениците да определят посоките на света с помощта на картата на България. 
  • Подчертайте връзката между географското положение и развитието на държавата ни.

Материали за дейността

Експонат „Карта на България“
20 минути
Групова работа

Учениците изработват собствена карта на България, отбелязват посоките на света, държавните граници, столицата София и важни градове. Добавят текст „Защо е важно местоположението на България?“, като обясняват влиянието на географското положение върху историята, икономиката и развитието на страната.

Инструкции

- Отново ще работим на групи. Всяка група трябва да създа своя карта на България. Отбележете:

  1. посоките на света;
  2. удебелете границите на България;
  3. отбележете страните, които са съседни на България;
  4. маркирайте столицата и други големи градове - Пловдив, Варна, Бургас;
  5. напишете кратко обяснение защо местоположението на България е важно за хората и страната.

Обобщение

Учениците научават как да използват карта, за да създадат своя собствена. Разбират връзката между географско местоположение и развитието на една страна.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да работят заедно, да обсъждат разположението и да се допитват до картата за точност. 
  • Може да им помогнете с идеи за текста, свързан с географското значение.

Материали за дейността

Представяне на картите
10 минути
Презентация

Всяка група представя своята карта пред класа, обяснява посоките, границите, столицата и важните градове. Чете краткия текст за географското значение на България.

Инструкции

- Покажете вашата карта и обяснете как сте обозначили посоките, границите, столицата и важните градове. Кажете защо мислите, че местоположението на България е важно.

Обобщение

Представянето помага на учениците да затвърдят знанията си за карта, географско местоположение и значение на България, както и да развият презентационни умения.

Важно!

  • Дайте 1-2 минути на група за презентация. 
  • Насърчавайте учениците да слушат внимателно и да задават въпроси. 
  • Подчертайте важността на географското положение за живота на хората и развитието на страната.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.