Раздел

Българинът – гражданин на България и на Европа

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дават примери как техническите нововъведения променят начина на живот;
  • сравняват „живота преди“ и „живота днес“.

Необходими материали:

  • сравнителна таблица “Преди и сега”
  • лепила
Как технологиите променят живота?
10 минути
Въведение

Учителят представя примери за технически нововъведения - телефон, телевизор, автомобил, компютър, електрически уреди. Учениците обсъждат как тези изобретения променят ежедневието на хората – как са живели преди и как живеят сега.

Инструкции

- Помислете за техниката, която използвате вкъщи и в училище. Споделете примери с класа. 

- Винаги ли е имало телефон, телевизор, автомобил, компютър, електрически уреди? Какво са използвали хората преди? 

- Какво се е променило?

Обобщение

Учениците осъзнават, че техническите нововъведения имат голямо влияние върху ежедневието и обществото.

Важно!

  • Може да използвате снимки или кратки видеа „тогава и сега“ за визуализация. 
  • Подчертайте, че технологиите променят не само удобствата, но и начина на общуване, работа и игра.
Експонат „Преди и сега“
20 минути
Групова работа

Учениците, разделени на групи, създават сравнителна таблица за определено техническо нововъведение - визуално показват „живота преди“ и „живота днес“ и описват как промяната улеснява ежедневието на хората.

Инструкции

- Всеки екип ще получи техническо нововъведение - снимка как е изглеждало преди и как изглежда сега. Задачата ви е да попълните сравнителната таблица, като:

  1. залепите снимките на правилните места;
  2. опишете как нововъведението се е използвало преди и как се използва сега при новия му вид;
  3. отговорите на въпроса “Как промяната е улеснила живота на хората?”

Обобщение

Дейността помага на учениците да систематизират информацията, да видят промените в живота на хората и да създадат експонат за музея.

Важно!

  • Разделете класа на същите екипи, в които е работено до момента. 
  • За по-добра организация и спестяване на време нарежете картинките с техническите нововъведения.
  • Уверете се, че всеки отбор има необходимите материали - работен лист със сравнителна таблица и лепило.
  • Обърнете внимание на това да има ясно сравнение как се е използвало преди и как се използва сега.

Материали за дейността

Представяне на експонатите
10 минути
Презентация

Всяка група представя своя експонат „Преди и сега“ пред класа, обяснявайки какво е променено и как тези нововъведения влияят на живота на хората.

Инструкции

- Покажете вашия експонат и разкажете какво е било преди и какво е сега. Обяснете защо тези промени са важни за живота на хората.

Обобщение

Учениците научават как различните технически нововъведения променят живота на обществото.

Важно!

  • Дайте 1–2 минути на група за представяне. 
  • Насърчавайте класа да задава въпроси и да коментира промените. 
  • Подчертайте връзката с ежедневието на учениците.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.