Пътешествие из България – математика чрез маршрути и карти
Раздел
Събиране и изваждане на числата до 1000 без преминаване
Времетраене
2 седмици, 6 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 1000 без преминаване;
- намират неизвестно умаляемо, като използват зависимостите между компонентите и резултата при действие изваждане;
- познават геометричната фигура ъгъл и елементите й: ъгъл, връх, рамо;
- разпознават видовете ъгли – прав, остър, тъп;
- чертаят ъгъл в квадратна мрежа;
- именуват с главни букви геометрични фигури;
- решават текстови задачи в права форма с три пресмятания;
- представят графично текстова задача.
Цели по умения:
Учениците:
- развиват умения за критическо мислене чрез решаване на текстови задачи;
- работят в екип при планиране и представяне на пътешествия;
- комуникират ясно математически идеи чрез карта и графично представяне;
- презентират проектен продукт пред публика.
Изследователски въпрос:
Как математиката може да ни помогне, за да планираме пътешествие из България?
Краен продукт:
Изложба „Пътешествие из България“, включваща предложения за екскурзии – пътешественически карти с маршрути, изчислени разстояния и идеи за организация
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- флумастери
- чертожни линии
- ножици
- лепила
- цветни листове
- бели листове А3
- стенна карта на България
- работен лист “Карта на България”
- таблица с разстояния между градове
- работен лист “Разстояния в километри”
- примерен маршрут със завои върху квадратна мрежа
- помощно табло с елементите на ъгъла и видовете ъгли
- работен лист “Маршрут от ъгли”
- лист с верен чертеж и видове ъгли – за учителя
- работен лист “Графично представяне на текстова задача”
- работни листове “Текстови задачи с три действия”
Уроци и дейности
Автор на проекта
Неда Грамадска
Автор на уроци
Тя е завършила начална училищна педагогика и работи като начален учител в Прогресивно училище 1 в София от създаването му. Преминала е курсове “Играя и работя с деца” на “Бъдеще сега”, “Монтесори метод за деца от 6 до 12 г.” и др. Базов учител е към СУ “Климент Охридски” и е била ментор на ученик в програмата Able Mentor. Развива се и в сферата на логопедията.