Раздел
Човекът и здравословният начин на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават основните функции на скелета и мускулите;
- разпознават връзката между кости, стави и мускули;
- демонстрират чрез модел как мускулите движат костите;
- осмислят значението на опорно-двигателната система за ежедневния живот.
Необходими материали:
- работен лист “Макет на човешка ръка”
- картонен лист А4
- ножица
- сламки – по възможност бели, по 5 броя на група
- конци
- лепило
- тиксо
- тетрадки или бели листове
Учениците наблюдават движенията на собственото си тяло (сгъване на ръка, клякане, въртене на глава) и разсъждават над това как е устроено тялото им, какво им помага да се движат, какво дава форма на крайниците им.
Инструкции
- Ученици, днес продължаваме пътуването в света на човешкото тяло. След като миналия път се запознахте с органи като бели дробове, сърце и стомах, днес във фокуса на вниманието ни ще попадне друга система.
- Искам сега всички да вдигнете лявата си ръка и да я свиете в лакътя. А сега свийте и разтворете пръстите на дясната си ръка. Какво усещате?
- Сега скочете няколко пъти. Кои части на тялото ви се движат?
- Как мислите – какво ви помага да стоите изправени и да се движите?
- Точно така, това което поддържа нашето тяло са костите, образуващи неговия скелет, а мускулите са онова, което му дава сили да се движи и да изпълнява различни дейстивя. Днес ще си говорим за костите и мускулите, и както може би се досещате, ще изработим още един макет.
Обобщение
Нашето тяло има вътрешна рамка – скелет, и мускули, които движат костите. Днес ще открием как работят заедно.
Важно!
- Можете да инструктирате децата да извършат и други движения, но съблюдавайте безопасността им.
- Насърчавайте ги да използват термини като “кости”, “мускули”, “стави”.
Учениците се запознават с функциите на опорно-двигателния апарат, като изработват макет на скелетната структура и мускулатурата на ръка.
Инструкции
- Ученици, човешкият скелет е съставен от 206 кости, свързани помежду си. Какви според вас функциите на костите? (предпазват органите, служат за опора, подпомагат движението)
- Вашите кости все още се развиват и укрепват, затова е много важно как седите на чина, как се движите и как се храните, за да може да растете здрави. Само костите обаче не са достатъчни за движението. Трябват и мускули. В човешкото тяло има повече от 600 мускула, които се движат чрез свиване и разпускане. Мускулите придават външна форма на тялото и са закрепени за костите чрез сухожилия.
- Теорията е много важна, за да разберете как е устроено човешкото тяло, но още по-добре е да имаме възможност да наблюдаваме как то работи на практика. Затова сега отново ще се разделите на отбори и всеки отбор ще трябва да изработи макет на човешка ръка с кости и мускули.
- Всеки отбор ще получи набор от материали, както и подробна инструкция за това как да изработи макета.
- Когато сте готови, ще демонстрирате как макетите ви работят, а след това ще проведем кратка дискусия и експерименти, за да видим какво се случва на практика.
- Ще имате на разположение 15 минути за работа, затова е много важно да си разпределите добре ролите - помислете кой ще отговаря за очертаването на ръката и изрязването, кой ще работи по направата на макета на скелетната структура, кой ще отговаря за мускулите, кой ще тества здравината и ефективността на целия макет, кой ще чете инструкциите и ще дава задачи към останалите.
- Справихте се чудесно с изработването на вашите макети, а сега, да разберем в дълбочина каква е връзката между костите и мускулите на практика.
- Както казахме, сламките представляват нашите кости, а конците представляват нашите мускули. Сега ще срежа ето този конец тук. Помислете и ми кажете, какво ще се случи? Ще мога ли да движа този пръст?
- Точно така, няма да мога. Добре, а сега ще премахна костите на ето този пръст, да си представим, че той е счупен. Какво се случва с пръста?
Обобщение
Костите дават форма и опора, ставите позволяват движение, а мускулите движат костите. Само заедно те могат да ни помогнат да ходим, скачаме и играем.
Важно!
- Подгответе и разпределете материалите предварително - толкова материали от списъка, колкото ще бъдат отборите (препоръчително е да бъдат по 3-4 ученици в екип).
- Наблюдавайте работата на екипите и се уверете, че всеки има задача и работи активно в рамките на часа.
- Помагайте при необходимост.
- Подгответе предварително един макет, за да покажете на учениците как трябва да изглежда финалният продукт. Използвайте него за демонстрациите.
Учениците обсъждат какво са открили чрез модела и попълват кратка рефлексия.
Инструкции
- На финала на днешния урок, нека всеки от вас да попълни на един лист следните неща:
- Научих, че скелетът…
- Научих, че мускулите…
- Ако нямаме кости и мускули, тогава…
Обобщение
Днес научихме, че тялото ни е като добре построена машина – костите са рамката, ставите са подвижните части, а мускулите са моторите. Те работят заедно, за да можем да живеем активно.
Важно!
- Дайте възможност на 2–3 ученици да споделят пред класа.
- Обобщете основното знание: костите + ставите + мускулите = движение.
