Раздел
Клетката - основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
3 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират следните термини и понятия: ДНК, РНК, кодони, нуклеотиди, азотни бази, фосфатна група, аденин, гуанин, цитозин, тимин, урацил, дезоксирибоза, рибоза, нуклеинова киселина, ген, генетична информация;
- описват строежа на ДНК и РНК молекулите;
- посочват основните разлики между двете изследвани молекули;
- посочват значимостта на нуклеиновите киселини за съществуването на клетките;
- изолират ДНК молекули;
- представят данни.
Цели по умения:
Учениците:
- развиват критичното мислене на учениците чрез изследване на значимостта на съвместното действие на ДНК и РНК молекулите за съществуването на клетките;
- анализират и представят експериментално получени данни;
- повишават творческите си компетентности посредством пресъздаване на структурата на ДНК молекулата;
- развиват умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Как можем да използваме познанията за структурата и функциите на ДНК и РНК в бита и в различни производствени сфери?
Краен продукт:
Лабораторен експеримент, 3Д модел
Необходими материали:
- Презентация;
- Работен лист за създаване на 3D модел на ДНК молекула;
- Листчета с инструкции;
- Задание за изследване на генетичния код;
- Лабораторен дневник;
- Задание за изследване на ГМО;
- Технологична карта за провеждане на лабораторно упражнение;
- Работен лист за оценяване на проекта;
- Подходящо образователно видео за ползите и заплахите от употребата на ГМО;
- Медицински спирт;
- Сол;
- Вода;
- Ягоди – по 3 за всяка група;
- Препарат за миене на съдове;
- Бехерова чаша;
- Мерителни лъжици;
- Стъклена или малка купа;
- Фуния;
- Висока чаша за пиене;
- Марля;
- Пликче за многократно затваряне;
- Малък стъклен буркан;
- Дървено шишче;
- Ножица;
- Лепило;
- Цветни моливи.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.