Дневник на младия изследовател
Раздел
Тела и вещества
Времетраене
4 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- наблюдават и описват агрегатните състояния на водата;
- проектират и изпълняват опити за демонстрация на свойствата на въздуха;
- описват характеристиките на твърдите тела;
- анализират резултати и формулират заключения;
- документират процеса и наблюденията в ученически дневник.
Цели по умения:
Учениците:
- развиват критично мислене чрез анализ на наблюдения;
- сътрудничат в екип при изпълнение на експериментите и тяхното документиране;
- комуникират устно и писмено резултатите от своите наблюдения;
- организират информация и данни по логически и визуално достъпен начин.
Изследователски въпрос:
Как като истински изследователи да докажем значението на твърдите тела, течностите и газовете за живота на планетата?
Краен продукт:
Изработване на изследователски дневник и провеждане на интерактивен открит урок
Необходими материали:
- Щафета “Твърдо, течно или газообразно”
- Дневник на изследователя – “Свойства на въздуха”
- Дневник на изследователя – “Свойства на водата”
- Работен лист “Какво научихме за водата, въздуха и състоянията на веществата”
- три прозрачни съда – бутилка с вода, буркан с лед, буркан с въздух или балон
- бели листове/тетрадки/папки за дневник
- етикети за заглавие на дневника
- цветни моливи или флумастери
- лабораторно оборудване – чаши, пластмасови съдове, термометър, свещи, кухненска везна
- свещи, чинийки, вода, лед
- ненадута топка и помпа за топки
- пластмасови бутилки с капачка – няколко броя от половин или 1,5 литра.
- различни по форма и големина съдове за вода, камъчета, салфетка, хранителна боя, сол или захар, фенерче (по възможност)
- сламки, стиропорени или хартиени топчета, парче тебешир
- апаратура за снимки или видео – таблети, телефони, камери
Уроци и дейности
Автор на проекта
Илияна Хинова
обучител
Илияна Хинова е доктор по Педагогическа и възрастова психология, ерготерапевт, педагог и обучител с 13 години опит в работата с деца на различна възраст. Част от творческия и професионален път на Илияна преминава и като STEM ментор и обучител на учители по Национална програма “Изграждане на училищна STEM среда”. Особен интерес за нея представлява детското развитие, емоционалната регулация и хармоничното израстване на здрави и самостоятелни деца. Тя има зад гърба си издадени две книги, посветени на детското развитие, както и три научни публикации с фокус върху ученическата мотивация и умения за успех.