Раздел

Българското общество през Възраждането

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • преговарят и систематизират информацията за събития и личности от Българското възраждане;
  • свързват историческото знание с лични впечатления и художествено оформление.

Необходими материали:

  • листове за лапбуци (картони A3)
  • цветни моливи, флумастери, маркери
  • лепило, ножички
  • рисунки, илюстрации и фотографии на личностите от периода
  • копия на кратки текстове, цитати и факти от учебника
  • работни листове от предходните уроци
  • допълнителни декоративни материали (тиксо, стикери, цветна хартия)
  • място за подреждане на изложбата
Готови за творчество
5 минути
Въведение

Учителят приветства класа, напомня основната цел на проекта и очертава задачите за часа – довършване на лапбуците и подготовка за изложбата.

Инструкции

"Днес е последният ни час по проекта “Да помним великите българи”. Ще завършим нашите лапбуци и ще ги подредим в изложба. След това ще разкажем на другите какво сме научили за великите личности от Възраждането. Помнете – това е вашият труд и е важно да го представите с гордост."

Обобщение

Приветствието настройва учениците на вълна „финал и представяне“. То подготвя класа за организирана и целенасочена работа, като укрепва усещането, че трудът им има стойност и ще бъде видян.

Важно!

  • Подгответе предварително всички материали.
  • Проверете дали учениците са запазили работните листове от предишните уроци.

Материали за дейността

Създаваме лапбук за историческа личност
25 минути
Групова работа

Учениците по групи довършват и оформят лапбуците си, включвайки рисунки, цитати, факти и лични впечатления.

Инструкции

  • "Сега ще довършим нашите лапбуци. Пред вас са всички необходими материали. Изберете си личност. Помислете кои факти и цитати искате да включите. Добавете рисунки, символи и лични впечатления, за да направите лапбука си интересен. 
  • Работете спокойно и в екип – разпределете кой ще рисува, кой ще пише и кой ще подрежда и залепва. 
  • Имате малко повече от 20 минути, след което ще подредим готовите лапбуци в изложба."

Обобщение

Тази дейност дава възможност на учениците да систематизират наученото и да изразят креативност. Чрез работата в екип развиват умения за сътрудничество, организиране и визуализиране на знания.

Важно!

  • Следете времето и напомняйте колко остава.
  • Насърчавайте равномерното участие в екипа.
  • Дайте възможност на ученици, които искат да работят сами, самостоятелно да изработят лапбук.
  • При нужда подсказвайте идеи за визуално оформление (например „Включете карта.“, „Нарисувайте или залепете портрет.“).
  • Проверявайте дали учениците използват точна информация от предходните уроци.

Материали за дейността

Представяме готовите лапбуци
10 минути
Презентация

Учениците подреждат готовите лапбуци и представят своите работи пред съучениците. Всеки екип разказва какво е научил и защо е избрал определени факти.

Инструкции

  • "Сега ще подредим нашата изложба. Всеки от екипите ще представи своя лапбук. Разкажете защо избрахте определени факти и какво ново научихте за великите българи. 
  • Слушайте внимателно другите, защото всеки от вас е открил нещо различно и интересно."

Обобщение

Презентациите дават на учениците чувство за постижение и увереност. Дейността развива умения за устна комуникация и представяне пред публика, засилва гордостта от националната история и оставя трайна емоционална следа.

Важно!

  • Подгответе пространство за изложбата така, че всички продукти да се виждат.
  • Поощрявайте учениците да говорят уверено и ясно.
  • Насърчавайте класа да задава въпроси на представящите.
  • Ако времето е кратко, дайте по 1–2 минути на всеки екип.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.