Раздел
Българското общество през Възраждането
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- преговарят и систематизират информацията за събития и личности от Българското възраждане;
- свързват историческото знание с лични впечатления и художествено оформление.
Необходими материали:
- листове за лапбуци (картони A3)
- цветни моливи, флумастери, маркери
- лепило, ножички
- рисунки, илюстрации и фотографии на личностите от периода
- копия на кратки текстове, цитати и факти от учебника
- работни листове от предходните уроци
- допълнителни декоративни материали (тиксо, стикери, цветна хартия)
- място за подреждане на изложбата
Учителят приветства класа, напомня основната цел на проекта и очертава задачите за часа – довършване на лапбуците и подготовка за изложбата.
Инструкции
"Днес е последният ни час по проекта “Да помним великите българи”. Ще завършим нашите лапбуци и ще ги подредим в изложба. След това ще разкажем на другите какво сме научили за великите личности от Възраждането. Помнете – това е вашият труд и е важно да го представите с гордост."
Обобщение
Приветствието настройва учениците на вълна „финал и представяне“. То подготвя класа за организирана и целенасочена работа, като укрепва усещането, че трудът им има стойност и ще бъде видян.
Важно!
- Подгответе предварително всички материали.
- Проверете дали учениците са запазили работните листове от предишните уроци.
Материали за дейността
Учениците по групи довършват и оформят лапбуците си, включвайки рисунки, цитати, факти и лични впечатления.
Инструкции
- "Сега ще довършим нашите лапбуци. Пред вас са всички необходими материали. Изберете си личност. Помислете кои факти и цитати искате да включите. Добавете рисунки, символи и лични впечатления, за да направите лапбука си интересен.
- Работете спокойно и в екип – разпределете кой ще рисува, кой ще пише и кой ще подрежда и залепва.
- Имате малко повече от 20 минути, след което ще подредим готовите лапбуци в изложба."
Обобщение
Тази дейност дава възможност на учениците да систематизират наученото и да изразят креативност. Чрез работата в екип развиват умения за сътрудничество, организиране и визуализиране на знания.
Важно!
- Следете времето и напомняйте колко остава.
- Насърчавайте равномерното участие в екипа.
- Дайте възможност на ученици, които искат да работят сами, самостоятелно да изработят лапбук.
- При нужда подсказвайте идеи за визуално оформление (например „Включете карта.“, „Нарисувайте или залепете портрет.“).
- Проверявайте дали учениците използват точна информация от предходните уроци.
Материали за дейността
Учениците подреждат готовите лапбуци и представят своите работи пред съучениците. Всеки екип разказва какво е научил и защо е избрал определени факти.
Инструкции
- "Сега ще подредим нашата изложба. Всеки от екипите ще представи своя лапбук. Разкажете защо избрахте определени факти и какво ново научихте за великите българи.
- Слушайте внимателно другите, защото всеки от вас е открил нещо различно и интересно."
Обобщение
Презентациите дават на учениците чувство за постижение и увереност. Дейността развива умения за устна комуникация и представяне пред публика, засилва гордостта от националната история и оставя трайна емоционална следа.
Важно!
- Подгответе пространство за изложбата така, че всички продукти да се виждат.
- Поощрявайте учениците да говорят уверено и ясно.
- Насърчавайте класа да задава въпроси на представящите.
- Ако времето е кратко, дайте по 1–2 минути на всеки екип.