От формите на Земята към тайните на скалите: тръгваме на геоложко пътешествие!

Раздел

География на природата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разбират връзката между релефа и скалите, които го формират;
  • описват как се образуват скалите в природата;
  • изграждат начална представа за скалния цикъл като природен процес на промяна;
  • развиват умения за анализ и изразяване на идеи чрез наблюдение и дискусия.
Скалният свят оживява - да надникнем в цикъла на скалите
10 минути
Дискусия

Учениците преговарят изучените форми на релефа и представят домашното си “Релефът в моя град“. Обсъждат процесите на изграждане на скалите чрез електронна книжка.

Инструкции

“Покажете домашната си снимка и кратко описание от задачата “Релефът в моя град“. Всеки, който е разгледал форма на релеф у дома, може ли да ни каже коя е? Какъв вид е?

Да преговорим и останалите релефни форми – кой може да обясни какво е котловина, хълм или низина?

Сега ще разгледаме една малка електронна книга - ”The Rock Cycle”. От нея ще научим как скалите се променят.“

Обобщение

Дейността помага на учениците да свържат знанията си за релефа със скалите и тяхната промяна. Стимулира любопитството им чрез и подготвя основата за активно участие в следващата дейност.

Важно!

  • Организирайте кратко споделяне на домашната задача. Направете на дъската списък с видовете релефни форми, за които учениците са избрали да пишат и преговорете останалите изучени форми на релефа.
  • Преминете към разглеждане на електронната книжка “The Rock Cycle“. Спирайте на ключови моменти и насърчавайте учениците да коментират.

Материали за дейността

Скалите говорят: разпознай ме, ако можеш!
20 минути
Игра

Учениците посочват основните разлики между трите вида скали - магмени, утаечни и метаморфни. След това, разделени по групи, участват в игра, в която анализират изображения или описания на различни скали. Те трябва да определят към кой вид принадлежи всяка скала и да обосноват решението си. Това насърчава критическо мислене, наблюдателност и аргументация.

Инструкции

“Сега нека обобщим какво знаем за трите вида скали. Как се образуват магмените скали? А утаечните? А метаморфните – какви сили им помагат да се променят?

Добре, готови ли сте да направим една игра? Ще се разделим на групи. Ще ви показвам изображения или описания на скали. Задачата е да определете от кой вид е – магмена, утаечна или метаморфна – да запишете решението си и да обосновете избора си пред класа. За всеки верен отговор отборът ви ще получава точка.

Ето първата картинка. Разгледайте внимателно скалата - има ли слоеве? Гладка ли е? Има ли кристали? Класифицирайте я - магмена, утаечна или метаморфна. Обосновете избора си с едно изречение: „Тази скала е... защото...“.

Обобщение

Учениците задълбочават разбирането си за видовете скали чрез наблюдение и обосновка. Упражняват класифициране по признаци и развиват умения за научна аргументация. Това ги подготвя за по-практически подход към темата в следващата дейност.

Важно!

  • Подгответе презентация с изображения за разпознаване и се уверете, че сте включили разнообразни скали (гранит, варовик, мрамор, шист). Може да подберете както изображения, така и кратки описания на съответните скали. 
  • Припомнете образуването на изучаваните видове скали:
    • Магмени: образуват се от магма - от охлаждане на лавата;
    • Утаечни: образуват се от натрупване и спойка на частици, минерали, черупки;
    • Метаморфни: стари скали променени от натиск и/или топлина.
  • Преминете към играта. Разделете учениците на групи и на всеки слайд дайте време (5–10 мин) за обсъждане и подготовка. Засичайте с таймер. След като времето изтече, чуйте обосновките на отборите. Ако е необходимо, задавайте уточняващи въпроси (“Защо мислите, че това е метаморфна скала?“).

Материали за дейността

Скалите в моя свят - от природата до моя дом... и моето въображение!
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат как се използват различните видове скали в живота - в строителството, изкуството, бижутерията и ежедневните предмети. Говорят за това защо скалите са важни за хората и природата. Следва кратка рефлексия: Коя скала избирам да “бъда“ и защо? Завършват с обещание за вълнуваща задача - в следващия час ще изработят скали… от бонбони!

Инструкции

“За домашна работа имате творческа задача - у дома ще направите форма на релефа от солено тесто. Ако някой се затруднява съществено да приготви соленото тесто, може да направи формата от пластелин. Много е важно да изпълните задачата, защото следващия час завършваме нашия проект с изложба. Няма как да участвате в изложбата, ако няма какво да представите, нали така?

Първо всеки от вас ще си изтегли листче с формата на релефа, която трябва да изработи: планина, долина, плато, низина или котловина.

Сега ще запиша на дъската рецептата за соленото тесто, от което да направите формата. Запишете в тетрадките си: 1 чаша брашно, ½ чаша сол, 1 с.л. олио, ½ чаша вода.

Смесете продуктите и омесете меко тесто. Може да помолите някой по-голям да ви помогне! Оформете вашата релефна форма и я изсушете на слаба фурна или съвсем за малко в микровълнова печка. Не боядисвайте формата - това ще го направим заедно в клас. За следващия час ще ни трябват водни или темперни боички. 

Накрая ще ви задам един доста странен въпрос: ако трябваше да бъдете скала, коя бихте избрали и защо? Например аз щях да съм диамант, защото диамантът е красив и ценен.

Благодаря ви за споделянето! Заслужихте си една приятна дейност за следващия час: ще работим в екипи и ще направим… скали от бонбони!“

Обобщение

Дейността изисква активност и креативност и осигурява плавен преход към следващата проектна дейност.

Важно!

  • Подгответе листчета с форми на релефа според броя на децата в класа. Поканете децата да си изтеглят листче. Запишете си за всяка форма от кои деца е била изтеглена - в следващия час те ще работят в един екип.
  • Запишете рецептата на дъската и се уверете, че всички я имат в тетрадката си.
  • Поканете учениците да изберат една скала и да аргументират избора си. Насърчете оригиналните отговори, вдъхновени от интересите на децата.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.