От формите на Земята към тайните на скалите: тръгваме на геоложко пътешествие!
Раздел
География на природата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разбират връзката между релефа и скалите, които го формират;
- описват как се образуват скалите в природата;
- изграждат начална представа за скалния цикъл като природен процес на промяна;
- развиват умения за анализ и изразяване на идеи чрез наблюдение и дискусия.
Необходими материали:
- Електронна книжка;
- образци/снимки на скали и релефа;
- Природогеографска карта.
Учениците преговарят изучените форми на релефа и представят домашното си “Релефът в моя град“. Обсъждат процесите на изграждане на скалите чрез електронна книжка.
Инструкции
“Покажете домашната си снимка и кратко описание от задачата “Релефът в моя град“. Всеки, който е разгледал форма на релеф у дома, може ли да ни каже коя е? Какъв вид е?
Да преговорим и останалите релефни форми – кой може да обясни какво е котловина, хълм или низина?
Сега ще разгледаме една малка електронна книга - ”The Rock Cycle”. От нея ще научим как скалите се променят.“
Обобщение
Дейността помага на учениците да свържат знанията си за релефа със скалите и тяхната промяна. Стимулира любопитството им чрез и подготвя основата за активно участие в следващата дейност.
Важно!
- Организирайте кратко споделяне на домашната задача. Направете на дъската списък с видовете релефни форми, за които учениците са избрали да пишат и преговорете останалите изучени форми на релефа.
- Преминете към разглеждане на електронната книжка “The Rock Cycle“. Спирайте на ключови моменти и насърчавайте учениците да коментират.
Материали за дейността
Учениците посочват основните разлики между трите вида скали - магмени, утаечни и метаморфни. След това, разделени по групи, участват в игра, в която анализират изображения или описания на различни скали. Те трябва да определят към кой вид принадлежи всяка скала и да обосноват решението си. Това насърчава критическо мислене, наблюдателност и аргументация.
Инструкции
“Сега нека обобщим какво знаем за трите вида скали. Как се образуват магмените скали? А утаечните? А метаморфните – какви сили им помагат да се променят?
Добре, готови ли сте да направим една игра? Ще се разделим на групи. Ще ви показвам изображения или описания на скали. Задачата е да определете от кой вид е – магмена, утаечна или метаморфна – да запишете решението си и да обосновете избора си пред класа. За всеки верен отговор отборът ви ще получава точка.
Ето първата картинка. Разгледайте внимателно скалата - има ли слоеве? Гладка ли е? Има ли кристали? Класифицирайте я - магмена, утаечна или метаморфна. Обосновете избора си с едно изречение: „Тази скала е... защото...“.
Обобщение
Учениците задълбочават разбирането си за видовете скали чрез наблюдение и обосновка. Упражняват класифициране по признаци и развиват умения за научна аргументация. Това ги подготвя за по-практически подход към темата в следващата дейност.
Важно!
- Подгответе презентация с изображения за разпознаване и се уверете, че сте включили разнообразни скали (гранит, варовик, мрамор, шист). Може да подберете както изображения, така и кратки описания на съответните скали.
- Припомнете образуването на изучаваните видове скали:
- Магмени: образуват се от магма - от охлаждане на лавата;
- Утаечни: образуват се от натрупване и спойка на частици, минерали, черупки;
- Метаморфни: стари скали променени от натиск и/или топлина.
- Преминете към играта. Разделете учениците на групи и на всеки слайд дайте време (5–10 мин) за обсъждане и подготовка. Засичайте с таймер. След като времето изтече, чуйте обосновките на отборите. Ако е необходимо, задавайте уточняващи въпроси (“Защо мислите, че това е метаморфна скала?“).
Материали за дейността
Учениците обсъждат как се използват различните видове скали в живота - в строителството, изкуството, бижутерията и ежедневните предмети. Говорят за това защо скалите са важни за хората и природата. Следва кратка рефлексия: Коя скала избирам да “бъда“ и защо? Завършват с обещание за вълнуваща задача - в следващия час ще изработят скали… от бонбони!
Инструкции
“За домашна работа имате творческа задача - у дома ще направите форма на релефа от солено тесто. Ако някой се затруднява съществено да приготви соленото тесто, може да направи формата от пластелин. Много е важно да изпълните задачата, защото следващия час завършваме нашия проект с изложба. Няма как да участвате в изложбата, ако няма какво да представите, нали така?
Първо всеки от вас ще си изтегли листче с формата на релефа, която трябва да изработи: планина, долина, плато, низина или котловина.
Сега ще запиша на дъската рецептата за соленото тесто, от което да направите формата. Запишете в тетрадките си: 1 чаша брашно, ½ чаша сол, 1 с.л. олио, ½ чаша вода.
Смесете продуктите и омесете меко тесто. Може да помолите някой по-голям да ви помогне! Оформете вашата релефна форма и я изсушете на слаба фурна или съвсем за малко в микровълнова печка. Не боядисвайте формата - това ще го направим заедно в клас. За следващия час ще ни трябват водни или темперни боички.
Накрая ще ви задам един доста странен въпрос: ако трябваше да бъдете скала, коя бихте избрали и защо? Например аз щях да съм диамант, защото диамантът е красив и ценен.
Благодаря ви за споделянето! Заслужихте си една приятна дейност за следващия час: ще работим в екипи и ще направим… скали от бонбони!“
Обобщение
Дейността изисква активност и креативност и осигурява плавен преход към следващата проектна дейност.
Важно!
- Подгответе листчета с форми на релефа според броя на децата в класа. Поканете децата да си изтеглят листче. Запишете си за всяка форма от кои деца е била изтеглена - в следващия час те ще работят в един екип.
- Запишете рецептата на дъската и се уверете, че всички я имат в тетрадката си.
- Поканете учениците да изберат една скала и да аргументират избора си. Насърчете оригиналните отговори, вдъхновени от интересите на децата.