Природните ресурси и човекът – готови за изследване

Раздел

Богатството на България - природата и хората

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • посочват природните ресурси на България и тяхното значение за стопанската дейност на човек;
  • обясняват как човешката дейност влияе върху природната среда;
  • свързват природните ресурси на България със стопанската дейност на хората;
  • описват примери за положителни и отрицателни промени в околната среда, настъпили вследствие на човешката намеса;
  • развиват умения за критично мислене и анализ на съдържание.

Необходими материали:

  • работен лист “Природни дадености на България”
  • аудио репортаж
  • статия 
  • работен лист “Природни ресурси на България и човешкото влияние върху тях”
Дискусия за природните ресурси на България
15 минути
Дискусия

Тази дейност е насочена към обсъждане на основните природни ресурси на България – вода, почва, полезни изкопаеми и климат. Учениците разбират и какъв ще бъде продуктът от проекта, а именно - журналистически репортаж.

Инструкции

Въведете учениците в проекта.

  • "Днес ще започнем един нов и много интересен проект, по време на който всички вие ще влезете в ролята на журналисти. Ще изследваме природните богатства на България и ще оценим как човешката дейност влияе върху тях. Журналистическата професия е много важна в днешно време, защото живеем в свят, залят от информация. Затова е изключително важно да се водим от принципите за честност, обективност и информативност. Ще имате възможност да покажете своите умения, като събирате и представите по най-добрия начин важна информация."

Покажете илюстрация на природните дадености в България. 

  • "В началото нека обсъдим какви природни ресурси има България. Може да си помогнете с илюстрацията."

Очакван отговор от учениците: вода, почва, природни изкопаеми, климат и красива природа

Попитайте класа за какво използваме изброените природни ресурси. Насочвайте разговора към конкретни примери от България, за да направите темата по-близка до ежедневието на учениците.

Насочете вниманието им върху въздействието на човека върху околната среда.

  • "Опазването на природата е много важно, защото тя дава на хората всичко необходимо за живот и работа. Когато използваме природните ресурси, ние ú влияем. Понякога този ефект е вреден. Можете ли да дадете пример за такова въздействие?
  • От друга страна, човек може да се държи отговорно към природата, като създава защитени природни местности и се грижи за застрашените животински и растителни видове. Можете ли да дадете примери?"

Обобщение

“Тази дискусия ни помогна да посочим значението на природата за стопанската дейност на хората. Обсъдихме някои природни дадености като вода, почва, полезни изкопаеми и климат и вие дадохте примери как човек със своите действия може да влияе върху тях. Тези знания ще бъдат основа за по-нататъшната ни работа по проекта, по време на който ще влезете в ролята на журналисти, за да изследвате и представите важни теми, свързани с природата на България и нейното опазване.”

Важно!

  • Говорете с емоция, за да ангажирате учениците с темата. 
  • Покажете, че вярвате в значимостта на природните ресурси и че се вълнувате от тяхното опазване. Важно е да внушите на учениците, че те могат да бъдат промяната, която искат да видят в света.

Материали за дейността

Подготовка за изследване на природни ресурси
20 минути
Практическа задача

Класът разглежда примери за добри журналистически материали. Учениците се разделят на групи по трима, за да изследват задълбочено природните дадености на България, които хората използват пряко в своята стопанска дейност. Подготвят се да търсят примери за положителни и отрицателни промени в околната среда, свързани с човешката намеса, като използват достоверни източници на информация

Инструкции

Разкажете на учениците за журналистическата работа.

  • "Журналистиката е екипна работа. В нея не е ангажиран само човекът, който виждаме на екрана или чуваме по радиото. Зад един журналистически репортаж стои екип от хора, които се грижат новините да достигнат до нас. Сред тях например са редакторите, които преглеждат и коригират текста, за да го направят ясен и точен; операторите, които заснемат кадрите за телевизионните репортажи; звукорежисьорите, които осигуряват качествено аудио за радиото и телевизията; продуцентите, които координират целия процес и взимат ключови решения за съдържанието. Всеки от тези професионалисти играе важна роля, за да може крайният продукт да бъде качествен и да отговаря на високите стандарти на журналистиката.
  • Затова и в ролята на журналисти вие няма да работите сами - за този проект ще бъдете разделени в групи по трима.”

Поставете задача на отборите.

  • “Всеки отбор ще създаде репортаж. Най-напред трябва да съберете информация за него: имате за изследователска задача да проучите природните ресурси на България. Първо изберете като екип дали да се съсредоточите върху водата, почвата, полезните изкопаеми, климата, природните обекти или нещо друго.
  • Проучете самостоятелно как хората използват тези ресурси в стопанската си дейност и какви промени в околната среда настъпват в резултат на човешката намеса. Насърчавам ви през почивните дни да посетите със семейството си някоя близка защитена територия и да направите снимки. Може да проведете и интервю - с ваш роднина или близък, който има отношение към темата на изследването.”

Раздайте на всеки ученик работен лист, който да попълни самостоятелно, след като с екипа са избрали определен природен ресурс за изследване.

  • “Попълнете в този работен лист информацията, която сте събрали. Важно е да посочите източника на информация.”

Обобщение

“Изключително важно е да използвате достоверни източници на информация при проучване на темите. По този начин ще сте сигурни, че няма да подведете обществото с неверни твърдения.”

Важно!

  • Направете демонстрация на това как изглеждат подходящите статии в интернет: дата на публикуване на статията, автор на публикацията, цитирани научни издания. Обърнете внимание, че е добре да се прави проверка на фактите от няколко независими източника.
  • Покажете статия и пуснете аудио репортаж на Книговище - сайта, която поддържа платформата
  • Вижте новините на детски език, за да им покажете завършен журналистически материал.

Материали за дейността

Готови ли сме?
5 минути
Обратна връзка

Учителят проверява дали всички са разбрали поставената задача за самостоятелна работа у дома - всеки да проучи определен природен ресурс, който неговият отбор е избрал.

Инструкции

Учителят насърчава децата да обобщят какво са свършили в този учебен час и каква е задачата им за домашна работа.

  • “Днес говорихме за природните ресурси на нашата страна и как ние, хората, влияем върху тях. Кой ще сподели какво научихме през часа?
  • Каква задача получихте за домашна работа?”

Обобщение

“Вече знаете какво се иска от вас. А аз нямам търпение да разбера колко интересни материали сте подготвили за вашите репортажи.”

Важно!

  • Опитайте се да дадете възможност на всички да участват по някакъв начин в обобщаването.
  • Уверете се, че всички са разбрали каква е задачата за домашна работа.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.