Раздел

Философия, ценности, норми

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разбират спецификата на философския диалог като метод за изследване и търсене на истината;
  • прилагат принципите на сократическия диалог (задаване на въпроси, изясняване на понятия, аргументация);
  • формулират обосновани тези и аргументи, отчитайки различни ценностни системи;
  • развиват умения за активно слушане и уважително общуване при наличие на различни мнения.

Необходими материали:

  • проектор/интерактивна дъска;
  • материали за писане (тетрадки, химикалки);
  • работен лист “Рамка на философския диалог и подготовка” (виж отделен файл);
  • (по желание) примери за кратки философски диалози или цитати от Сократ.
Повече от спор: Как да търсим истината?
10 минути
Дискусия

Чрез дискусия учениците разсъждават за разликата между обикновен спор и философски диалог, въвеждайки принципите на Сократ.

Инструкции

"Сигурно сте виждали двама души да спорят. А сега си представете, че двама философи разговарят и са на противоположни мнения. Различават ли се двете ситуации?

Какво означава да “търсим истината” в един разговор? Какво е важно да правим, за да разберем наистина гледната точка на другия, дори да не сме съгласни с нея?

Днес ще се запознаем с метода на Сократ - древногръцки философ, който вярвал, че истината се ражда в диалога, чрез задаване на въпроси и изясняване на понятия. Вашата цел в този проект не е да наложите мнението на вашия орден, а да постигнете дълбоко разбиране и да намерите най-доброто решение за общностите в Новия свят."

Обобщение

Тази дейност променя перспективата на учениците за целта на спора - от "налагане на мнение" към "постигане на разбиране" или “търсене на истината”. Това е от съществено значение за ефективното провеждане на философския диалог в проекта и за развитието на умения за конструктивно общуване в живота.

Важно!

  • Насочете дискусията към разграничаване на дебат/спор от диалог, целящ разбиране.
  • Предствете накратко фигурата на Сократ и неговия метод (майевтика – "раждане на истината"). Подчертайте, че целта е сътрудничество за намиране на общо благо, а не победа в спор.

Материали за дейността

Ценностите на нахуа (ацтеките): Откриваме и анализираме
25 минути
Групова работа

Учениците в групи изследват ценностите, традициите и нормите на коренното население (нахуа/ацтеки) чрез описателен текст в работния лист и дискутират тяхното значение.

Инструкции

"Продължаваме работа в малките групи. Ще получите Работен лист “Рамка на философския диалог и подготовка”. Запознайте се с основните принципи на сократическия диалог, описани в Част 1.

Припомнете си ценностите на вашия орден (от Урок 1) и ценностите, традициите и нормите на нахуа (ацтеките) (от Урок 2). Помислете как тези две системи се пресичат по въпросите за обсъждане (образование и вяра, труд и собственост, справедливост и право, културна адаптация, взаимоотношения с властите).

В Част 2 на работния лист подгответе своите аргументи. Важно е да не просто да 'изложите' позицията си, а да я обосновете с логика и примери. Помислете и за потенциалните аргументи на другия орден - как бихте им отговорили по начин, който търси разбиране, а не конфликт?

Формулирайте и няколко въпроса, които бихте задали на опонентите си. Тези въпроси трябва да целят:

  • изясняване на тяхната позиция;
  • разкриване на предположенията им;
  • търсене на общи ценности или възможни решения;

В рамките на групата разпределете кой ще се фокусира върху кой въпрос за обсъждане. Уверете се, че всеки е готов да участва активно в диалога."

Обобщение

Тази дейност е сърцето на проекта, където учениците активно прилагат философски умения за аргументация, анализ и диалог. Чрез подготовката на своите позиции и въпроси, те се учат да мислят критично, да разбират различни гледни точки и да търсят конструктивни решения. Това е от съществено значение за предстоящата драматизация и за всеки аспект от живота, изискващ междуличностно общуване и решаване на проблеми.

Важно!

  • Обикаляйте между групите, за да помагате при формулирането на аргументи и въпроси, които са в духа на сократическия диалог.
  • Насърчете учениците да формулират отворени въпроси, които стимулират размисъл, а не само "да/не" отговори.
  • Подчертайте важността на активното слушане и гъвкавостта в мисленето.

Материали за дейността

Диалогът започва: Първи стъпки
5 минути
Рефлексия

Учениците рефлектират върху подготовката си за диалога и се подготвят за драматизацията в следващия урок.

Инструкции

"В края на работния лист сте прочели насоки как да се подготвите се за следващия час. Тогава предстои да драматизирате вашите диалози пред класа. Припомнете си, че целта ви като монаси е да търсите разбиране и истина, а не да се състезавате.

Какво според вас е най-важното, за да бъде нашият философски диалог успешен?"

Обобщение

Тази финална рефлексия консолидира разбирането на учениците за целите на философския диалог и ги подготвя за неговата драматизация. Тя ги насърчава да осмислят най-важните елементи за успешен диалог, което е ключово за ефективното представяне на техните аргументи и за развитието на умения за конструктивно общуване.

Важно!

  • Напомнете за формата на драматизацията (по четворки - двама доминиканци и двама францисканци) и очакванията за нея.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.