Фотосинтеза – основни характеристики на светлинната фаза

Раздел

Процеси, протичащи в клетката

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основните клетъчни структури, които участват в процеса на фотосинтезата;
  • дефинират следните термини и понятия: фотосинтеза, хлорофил, хлоропласти, окисление, химична реакция, кислород, въглероден диоксид, глюкоза, епидермис, ксилем, флоем, стома, мезофил, тилакоид, грана,;
  • описват характеристиките на отделните етапи от процеса;

Необходими материали:

  • Презентация “Фотосинтеза” за мини урок;
  • Работен лист “Термини, свързани с фотосинтезата”;
  • Карфици или безопасни игли;
  • Работен лист за “Фази на фотосинтезата”;
  • Работен лист “Устройство на листата на зелените растения”; 
  • Проектор.
“Кой съм аз”
5 минути
Въведение

В началото на часа направете кратка игра за въвеждане в темата на урока. За целта закачете на гърба на всеки ученик по един лист със записан вурху него термин, свързан с процеса фотосинтеза (примерни термини: кислород, въглероден диоксид, светлина, вода, почва, зелен лист, хлорофил, глюкоза, захари, хранене, растение, хлоропласт, енергия).

Насърчете учениците да познаят какви термини носят на гърба си, като си задават един на друг въпроси, на които може да се отговори само с “да” или “не”. Не са позволени въпроси, които не са свързани с дейността, както и въпроси от типа “Моят термин ххххххх ли е?”.

На база получените отговори всеки трябва да изгради хипотеза, която при необходимост да затвърди, с помощта на допълнителни въпроси. В края на дейността учениците излизат един по един пред класа и назовават термина, който смятат че носят. Махнете листа от гърба на ученика и  покажете правилния отговор.

Инструкции

“Ще започнем днешния час с една кратка игра. Ще закача на гърба на всеки от вас един лист с термин, който другите ще могат да видят, а вие - не. Ще трябва да отгатнете, като задавате въпроси на съучениците си. Позволено е да използвате само въпроси, на които се отговаря с “да” или “не”. Не се разрешава налучкване от типа “Моят термин ххххххх ли е?”, преди дасте събрали информация.

Разполагате с три минути за въпроси, след което един по един ще дойдете при мен и ще споделите кой смятате, че е вашият термин и защо. Аз ще сваля листа от гърба ви и ще разберем дали сте прави.”

Обобщение

“С помощта на тази забавна дейност разбрахме, че дори трудни термини стават лесни за възприемане ако ги пречупим през собствената ни гледна точка. Освен това открихме, че може да бъде открита връзка между всички тези термини, които разгледахме. А именно - всички те са свързани с процеса фотосинтеза.”

Важно!

  • Уверете се, че учениците разбират добре правилата и ги спазват.
  • При необходимост им напомняйте, че не е позволено подсказването и налучкването.

Материали за дейността

Мини урок - Светлинна фаза на фотосинтезата
30 минути
Презентация

Направете мини лекция за основните характеристики на светлинната фаза на фотосинтезата. Запознайте учениците с основните клетъчни структури и химични съединения, които участват в този процес. Може да използвате кратки видеа от образователни платформи, учебни материали или предварително подготвена презентация. Направете схема на процеса, след което дискутирайте с класа:

  • Кои групи организми извършват процеса фотосинтеза?
  • Какви условия са необходими за протичане на процеса?
  • Синоними ли са термините фотосинтеза и дишане?
  • Във всички осветени части на растенията ли протича фотосинтеза?

Инструкции

“Сега ще се запознаем по-подробно с процеса “фотосинтеза”. Вече сте чували за него и имате представа за някой негови характерни особености. Днес ще разгледаме фотосинтезата малко по-подробно, ще направим схема на процеса и ще дискутираме някои въпроси, свързани с него.”

Обобщение

“Фотосинтезата е процес, при който въглеродният диоксид реагира с вода и в присъствието на слънчева светлина се трансформира в глюкоза и се отделя кислород. Процесът протича само в зелените части на растенията, водораслите и някои бактерии. Фотосинтезата е важна за оцеляването на автотрофните организми, но също и за качеството на средата на живот на всички останали организми.”

Важно!

  • Подгответе необходимата за дейността техника преди началото на часа и се уверете, че всичко работи добре.
  • Разпечатайте по един работен лист за изследване на фотосинтезата за всеки ученик.

Материали за дейността

Активно учене
5 минути
Самостоятелна работа

В работния лист за изследване на фотосинтезата всеки сам трябва да запише основните химични съединения и клетъчни структури, участващи в светлинната фаза на процеса. Освен това учениците трябва да отбележат изводите от вече разгледаните казуси.

Инструкции

“В рамките на пет минути всеки от вас, самостоятелно, трябва да опише в работния си лист какви са основните химични вещества и клетъчни структури, които вземат участие в светлинната фаза на фотосинтезата. Отбележете също и изводите, които заедно направихме по посочените казуси.”

Обобщение

“Днес се запознахме с основните характеристики на светлинната фаза на фотосинтезата. Убедихме се, че това е един сложен, но крайно необходим за живота на Земята процес. Разгледахме в детайли механизма, по който протича и всички участващи в него клетъчни структури. Тази информация ще ни бъде нужна в следващия етап от проекта, когато ще разберем какво се случва с произведените захари и как те се използват от автотрофните растения.”

Важно!

  • Следете работата на учениците и при необходимост задавайте насочващи въпроси, с които да им помогнете да достигнат сами до правилния отговор.

Материали за дейността

Проучване на устройството на листа
5 минути
Самостоятелна работа

Възложете на учениците за домашна работа да направят проучване за устройството на листата на зелените растения.

Раздайте на гимназистите по един работен лист за изследване на строежа на листа и ги насърчете да използват достоверни източници на информация, като образователни сайтове и платформи в интернет, книги, учебници и учебни помагала.

Инструкции

“За домашна работа направете проучване за устройството на листата на зелените растения. В работните листове, които ви раздадох, отбележете основните структури и проучете какви функции изпълняват. Определете по какъв начин всяка от структурите участва в процеса фотосинтеза.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност ще осмислите къде и по какъв начин протича светлинната фаза на фотосинтезата.”

Важно!

  • Напомнете на учениците да използват само достоверни източници на информация.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.