Раздел

Изречението като езикова единица

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават изречение от словосъчетание;
  • отделят изреченията в текста, като означават началото и края им;
  • разпознават съобщително и въпросително изречение;
  • знаят различни начини за образуване на въпросително изречение (с възходяща интонация, с въпросителна частица ли, с нали и др.);
  • преобразуват съобщително във въпросително изречение и обратно;
  • употребяват уместно съобщителни и въпросителни изречения;
  • употребяват различни словоредни варианти на изречението.

Необходими материали:

  • работен лист “Бланка за самооценка по ПБО  “Да се опознаем чрез интервю”
Какво се случи по време на интервюто?
10 минути
Дискусия

Учениците участват в кратка дискусия относно проведените интервюта. Всеки ученик споделя какво е научил и как се е чувствал, когато е задавал въпроси и когато е отговарял на такива.

Инструкции

Започнете часа с кратка дискусия.

  • "Нека всеки сподели своите впечатления от интервюто:
  • Какви въпроси са му се сторили интересни?
  • Какви изречения е използвал?
  • Как се е чувствал по време на интервюто?
  • Сега да обсъдим друго - как интонацията подпомага другите да разбират това, което казваме?
  • А как ви се получи работата в екип - разбирахте ли се, кое ви помогна?"

Обобщение

"Този разговор ни помогна да разберем как работихме в екип, какво научихме, докато правехме интервюто, и как можем да се справим още по-добре следващия път. И това ще ни помогне да се подготвим за следващата стъпка – да си дадем оценка сами."

Важно!

  • Насърчавайте учениците да бъдат уважителни, честни и открити в споделянето на своите чувства и наблюдения.
  • Стимулирайте децата да говорят спокойно и да изразяват мислите си без страх.

Материали за дейността

Малък репортер, голяма оценка
20 минути
Рефлексия

Всеки ученик попълва лист за самооценка, като оценява своята работа в интервюто, както и работата в екип. След това се обсъжда какво може да се подобри.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик бланка за самооценка. Дайте инструкции за попълване.

  • "Всеки от вас ще попълни бланка за самооценка, като оцени своето представяне по следните критерии:
  • използване на съобщителни и въпросителни изречения;
  • използване на правилна интонация;
  • работа в екип.
  • За всеки критерии избери оценка от 1 до 5, като 1 е слабо, 2 е под средното, 3 е средно, 4 е много добро, а 5 е отлично.
  • След попълването на самооценката, ще обсъдите своите резултати в екипите, както бяхте по двама и ще си споделите какво ви се е получило добре и какво можете да подобрите.
  • Групите ще представят своите идеи за подобрение пред класа."

Обобщение

"Самооценката ни помогна да осъзнаем какво направихме добре и какво можем да подобрим. Тя е важен етап в процеса на учене, защото ни помага да се фокусираме върху нашето собствено развитие."

Важно!

  • Подпомагайте учениците при попълването на самооценката, като уточните критериите.
  • Насърчавайте ги да бъдат честни в оценяването на собствената си работа и на работата на партньора.

Материали за дейността

Какво научихме и как да го използваме?
5 минути
Рефлексия

Учениците споделят какво са научили по време на проекта и как могат да използват новите знания и умения в бъдеще.

Инструкции

Завършете часа с кратко споделяне за наученото по време на проекта.

  • "Хайде да обобщим какво научихме по време на проекта за интервю. Кой иска да сподели първи какво научи?
  • Как можете да използвате наученото в бъдеще? (Например, когато разговарят с приятели, участват в училищни проекти, пазаруват сами, запознават с някого на площадката и т.н.)"

Обобщение

"Рефлексията в края на проекта е важна, защото ни помага да осмислим наученото и да видим как можем да го използваме в бъдеще. Тя също така ни мотивира да продължим да развиваме езиковите си умения. Вие споделихте, че сте научили много полезни неща и ще се радвам да виждам как ги използвате в бъдеще."

Важно!

  • Поощрявайте учениците да мислят за реални ситуации, в които могат да използват наученото от проекта.
  • Стимулирайте ги да обобщят какви умения са развили и как могат да ги прилагат в живота.
  • Насърчете ги да продължат да използват въпросителни и съобщителни изречения с подходяща интонация.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.