Раздел

Изречението като езикова единица

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават изречение от словосъчетание;
  • отделят изреченията в текста, като означават началото и края им;
  • разпознават съобщително и въпросително изречение;
  • знаят различни начини за образуване на въпросително изречение (с възходяща интонация, с въпросителна частица ли, с нали и др.);
  • преобразуват съобщително във въпросително изречение и обратно;
  • употребяват уместно съобщителни и въпросителни изречения;
  • употребяват различни словоредни варианти на изречението.

Необходими материали:

  • работен лист “Бланка за интервю”

Работен лист

Нека започнем интервюто
5 минути
Въведение

Учениците преглеждат отново и подготвят въпросите си за интервюто.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик неговия попълнен в частта “Въпроси” работен лист “Бланка за интервю”.

  • "Прегледайте бланките с въпросите, които измислихте за своя събеседник. Огледайте дали сте ги написали правилно и четливо. Ако има нужда да коригирате или допълните нещо, сега е моментът. Давам ви три минути за нанасяне на корекции."

Обобщение

"Вече сте готови да предоставите въпросите си на своя събеседник."

Важно!

  • Помогнете на учениците да прегледат и редактират въпросите си там, където се налага.

Материали за дейността

Аз питам, ти отговаряш
20 минути
Работа по двойки

Учениците разменят бланките си за интервю и отговарят на поставените въпроси.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама.

  • "Сега сте разделени по двама. Ще размените бланките си и всеки ще отговори писмено на въпросите на другия.
  • Старайте се да отговаряте с пълни изречения. Какъв вид изречения ще използвате при отговора? (съобщителни). 
  • Внимавайте за правилата за правопис на съобщителни изречения - започват с главна буква и завършват с точка."

Обобщение

"Отговорихте на въпросите на вашия събеседник. Това ще ви подготви за представянето на въпросите и отговорите под формата на устно интервю с подходяща интонация."

Важно!

  • Разделете учениците по двойки - на случаен принцип или така, че двамата да не са много близки.
  • Насърчавайте учениците да отговарят пълно и уважително на въпросите и да спазват правилата за правопис на съобщителни изречения.

Материали за дейността

Въпросче по въпросче
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците се запознават с писмените отговори на своите събеседници и допълват въпросника.

Инструкции

Отново разменете бланките за интервю.

  • "След като попълнихте отговорите на въпросите на вашия събеседник, върнете му бланката.
  • Нека всеки прочете за себе си отговорите.
  • Ако имате нужда да добавите още някой уточняващ въпрос, за да ви стане по-ясен отговора, запишете го. Ще имате възможност да го зададете по време на устното интервю.
  • Ако се ви хрумнали допълнителни въпроси, също ги запишете на бланката."

Обобщение

"След като се запознахте с отговорите на вашия събеседник и подготвихте допълнителни въпроси, сме готови за предстоящото устно интервю."

Важно!

  • Помагайте на учениците да формулират уточняващи въпроси към вече зададените от тях.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.