Да надникнем в сърцето на поезията – да открием красотата на родината в думите

Раздел

Читателска култура

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават произведения, посветени на България, българския народ и българския език;
  • рецитират стихотворения от български автори (например, „Обич“ от Дора Габе);
  • откриват епитета като изразно средство в изучавано произведение;
  • разграничават епитета от прилагателното име;
  • откриват сравнението в изучавано произведение.

Необходими материали:

  • текст на стихотворението “Обич” от Дора Габе
  • работен лист “Какво е епитет? Какво е сравнение?”
  • флипчарт листове
  • флипчарт лист „Езикът на поезията“
  • цветни маркери

Използвани източници:“Обич” от Дора Габе в: „Златни страници“. Детство мое. Том трети. Стихотворения. Издателство „Български художник“, 1977

Словесни картини в стихотворението “Обич” от Дора Габе
10 минути
Дискусия

Учениците споделят първите си впечатления от стихотворението – кои думи са ги развълнували, какви картини и чувства са се появили в съзнанието им.

Инструкции

Прочетете отново стихотворението “Обич”.

  • "Ще чуете отново стихотворението. Докато слушате, опитайте да затворите очи и си представите картина – място, усещане, спомен.
  • Сега споделете: Кое ви развълнува? Коя дума ви се запечата в съзнанието? Какво си представихте?"

Обобщение

Тази дейност събужда въображението и емоциите на учениците. Те осъзнават, че думите могат да рисуват картини и да предизвикват чувства.

Важно!

  • Запишете ключови думи от споделянето на учениците на бяла дъска или флипчарт лист.
  • Дайте им възможност да си помагат с текста на стихотворението.

Материали за дейността

Да се запознаем с езика на поезият - епитети и сравнения в стихотворението “Обич” от Дора Габе
20 минути
Групова работа

Учениците работят в групи и откриват епитети и сравнения в текста на стихотворението “Обич”. Разграничават ги от обикновени прилагателни и обсъждат тяхната роля в изграждането на образи, предаването на емоции и послания.

Инструкции

Разделете класа на три големи групи. На всяка от групите дайте работен лист “Какво е епитет? Какво е сравнение?” с инструкция за конкретната група.

  • "Преди да преминем към задачата, нека погледнем работния лист с епитети и сравнения. Кой ще прочете какво е епитет? А какво е сравнение?
  • Ученици, а сега ще се потопим в света на стихотворението „Обич“. Ще работите в три екипа, всеки с различна задача. Във вашите тетрадки ще запишете откритията си."

Група 1 – Епитети:

  • Прочетете стихотворението внимателно.
  • Подчертайте с червен цвят прилагателните, които създават усещане, емоция, въздействие.
  • Изберете 2–3 епитета, които ви впечатляват най-много.
  • Отговорете: Какво усещане създава тази дума? С какво е различна от обикновено прилагателно?

 Група 2 – Сравнения:

  • Потърсете изрази, които служат за сравнение - нещо наподобява, прилича на друго.
  • Подчертайте ги със син цвят.
  • Изберете 1–2 примера и напишете отговора на въпроса: Какво сравнява поетесата и защо? Какво усещане създава това?

 Група 3 – Думи за България:

  • Потърсете всички думи и изрази, чрез които поетесата описва България.
  • Подчертайте ги със зелен цвят.
  • Обсъдете: Какви чувства предизвикват тези думи? Как бихте описали България с ваши думи, вдъхновени от поетесата?

 

  • "След това ще съберем вашите открития и ще ги представим пред целия клас. За целта всеки екип трябва да избере един свой говорител."

Обобщение

С тази дейност учениците не просто четат, а изследват как думите могат да предават чувства и послания. Те се учат да разпознават поетични изразни средства и да ги използват съзнателно. Това ще обогати тяхната реч, ще повиши емоционалната им грамотност и ще ги подготви за изразително четене и сценично изпълнение в следващите етапи на проекта.

Важно!

  • Предварително разпечатайте и раздайте текста на стихотворението “Обич” на всеки ученик.
  • При разпределяне на групите, уверете се, че всяка включва ученици с различни нива – силни читатели и такива със затруднения, за да се подкрепят взаимно.
  • Ако някоя група се затруднява, насочете с въпроси като: „Каква е ролята на тази дума?“ и „Бихте ли я срещнали в обикновен разговор?“
  • Подгответе флипчарт лист, на който да събирате откритията от всяка група по цветове.
  • Ако има достатъчно време, дайте допълнителна задача: с епитетите и сравненията от стихотворението “Обич” учениците да съставят свое изречения.

Материали за дейността

Открития в поетичния свят
10 минути
Презентация

Групите представят накратко своите открития - епитети и сравнения в стихотворението „Обич“. Учениците слушат, избират най-впечатляващите примери и заедно оформят табло с езиковите находки.

Инструкции

Завършете часа с представяне на откритията.

  • "Сега е време всяка група да сподели своите открития. Изберете говорител, който да представи работата на екипа. Ще ви задавам по няколко въпроса, които ще ви помогнат. Докато групите представят, останалите слушат внимателно."

За Група 1 (епитети):

  • "Кои епитети открихте?
  • Кой ви впечатли най-силно?
  • Каква е неговата роля в стихотворението – какво внушава?"

За Група 2 (сравнения):

  • "Какви сравнения намерихте?
  • С кои думи започват?
  • Какво сравняват? Какво усещане създават у читателя?"

За Група 3 (Думи за България):

  • "Как е описана България в стихотворението?
  • Какви думи е използвала поетесата?
  • Какви чувства предизвикват у вас тези думи?"

Задайте въпрос, който да предизвика рефлексия.

  • "Коя дума или израз от стихотворението ще запомните?
  • Заедно ще съберем всички примери и ще ги запишем на флипчарт листа „Езикът на поезията“. Те ще останат там, за да ни вдъхновяват и за следващите уроци."

Обобщение

С тази дейност учениците затвърждават своите наблюдения и развиват умения за аргументирано представяне на мнение. Те се учат да слушат и уважават гледната точка на другите.

Важно!

  • Насърчавайте кратки, ясни и уверени представяния.
  • Дайте възможност на всяка група да избере говорител или да говорят заедно.
  • Мотивирайте учениците, като похвалите конкретни примери.
  • Запишете най-впечатляващите думи/изрази на таблото или флипчарта.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.