Раздел

Читателска култура

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават произведения, посветени на България, българския народ и българския език;
  • рецитират стихотворения от български автори (например, „Обич“ от Дора Габе);
  • откриват епитета като изразно средство в изучавано произведение;
  • разграничават епитета от прилагателното име;
  • откриват сравнението в изучавано произведение.

Необходими материали:

  • текст на стихотворението “Обич” от Дора Габе
  • бяла дъска или флипчарт лист за записване
  • снимка/портрет на Дора Габе (по възможност)
  • кратка презентация или устен разказ за живота на поетесата
  • маркери
  • малки цветни листчета за записване
  • химикалки
  • кутия за събиране на листчетата “Обич за България”
  • рисунки на учениците

Използвани източници: “Обич” от Дора Габе в: „Златни страници“. Детство мое. Том трети. Стихотворения. Издателство „Български художник“, 1977

Работен лист

Как изразяваме обичта си към родината?
10 минути
Въведение

Учениците участват в кратка дискусия, водена от въпроса „Как изразяваме любовта си към България?“. Учителят въвежда темата за патриотичната поезия и представя автора.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Ученици, днес започваме ново пътешествие – пътешествие към нашата родина, България, но през думите. Вие как изразявате любовта си към България с думи?
  • Сега си представете, че трябва да кажете на България колко я обичате, но не с действия, а само с думи. Какво бихте направили?"

Записвайте на дъската думите, които учениците предлагат: обич, гордост, красота, природа, език, дом, семейство.

  • "Днес ще ви срещна с една българска поетеса, която е умеела точно това – да казва с думи колко много обича България. Казва се Дора Габе. "

Запознайте учениците с живота и творчеството на поетесата.

  • "Дора Габе е една от най-обичаните български поетеси. Родена е преди повече от 130 години – през 1886 г. – в малкото градче Добрич, в Североизточна България.
  • Тя е израснала в семейство, в което много се е държало на образованието и българския език. Още като малка Дора много обичала да чете и да пише стихове.
  • В живота си е пътувала много – живяла е в различни страни, като Франция, Германия, Полша. Но никога не е забравила България.
  • В своите стихотворения Дора Габе често разказва за родината, за българския език, за красивата ни природа и за обичта към хората.
  • Едно от най-известните ѝ стихотворения се казва „Обич“. В него тя с нежни думи изразява любовта си към България.
  • Дора Габе е писала и за деца, и за възрастни. Тя вярвала, че думите могат да лекуват сърцето и да сближават хората.
  • Умира на 98 години – през 1983 година, но стиховете ѝ продължават да се четат и обичат и до днес."

Предизвикайте учениците с въпрос.

  • "Какво значи „обич“? 
  • „Обич“ е силна, нежна, истинска любов. Не е просто харесване, а чувството, което те кара да пазиш, да се грижиш, да се вълнуваш. Сега ще видим как Дора Габе описва тази обич в своето стихотворение.
  • Но преди това нека още веднъж си помислим – защо е важно да говорим за любовта към България? Какво ни дава тя?"

Обобщение

Тази дейност въвежда учениците в емоционалната тема за любовта към родината чрез лични асоциации и думи. Те се запознават с личността на Дора Габе и разбират как един автор може да изрази обич чрез стихове. Подготвят се за поетичното възприемане и езиковото изследване в следващите дейности, както и за финалното сценично представяне.

Важно!

  • Насърчавайте всяко мнение и избягвайте поправяне на „неправилни“ отговори – тук е важно личното усещане.
  • Акцентирайте на това, че поезията е лично преживяване – нека учениците почувстват, че могат да споделят свободно.
  • По време на представянето на Дора Габе използвайте снимка или портрет.
  • Записвайте думите на дъската или на флипчарт лист, което по-късно ще използвате за създаване на визуален продукт (например, колаж „Обичта към родината“).
Обич в стихове – чувам, разбирам, чувствам
20 минути
Дискусия

Учителят чете изразително стихотворението „Обич“. Учениците го слушат и след това споделят какво са почувствали и какво ги е впечатлило.

Инструкции

Подгответе се да прочетете стихотворението на учениците. 

  • "Ученици, сега ще чуете едно много красиво стихотворение, написано от Дора Габе – казва се „Обич“. Слушайте внимателно, без да го четете. Почувствайте думите, представете си картините, които рисува с думи.
  • След това ще помислим по тези въпроси и ще ги обсъдим заедно.
  • Кое ви направи впечатление?
  • Как се почувствахте, докато слушахте стихотворението “Обич”?
  • Забелязахте ли думи, които звучат особено красиво – например описания на небето, слънцето, нивите?"

Обобщение

Учениците се потапят в художествения свят на стихотворението и развиват способността си да разбират и усещат поетичния език. Това е основа за по-задълбочени езикови анализи и изразителни рецитации в следващите дейности.

Важно!

  • Ако го няма в читанката, раздайте на всеки ученик текст на стихотворението “Обич” от Дора Габе.
  • Прочетете стихотворението бавно, с подходящи интонация, паузи и емоция.
  • Оставете на учениците малко време, за да помислят по поставените въпроси.
  • Запишете въпросите на дъската или на флипчарт лист.

Материали за дейността

Сърце за България – думи от мен
10 минути
Рефлексия

Всеки ученик записва на лист едно лично изречение, с което изразява обичта си към България. Учителят представя идеята за финалния концерт пред местния пенсионерски клуб, в който учениците ще участват с рецитал. Поставя задача да извънкласно изпълнение - учениците да изработят рисунки, които ще подарят на публиката.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия по темата.

  • "Деца, сега ще ви поканя да направите нещо много специално. Помислете за всичко, което чухме и почувствахме днес. Помислете за България – как изглежда в сърцето ви? С какви думи бихте ѝ казали, че я обичате?
  • Всеки от вас ще получи малко цветно листче. На него напишете едно кратко, но истинско изречение. Може да започне така:
  • „Обичам България, защото...“
  • „За мен България е...“
  • „Когато мисля за България, си представям...“
  • Няма правилен или грешен отговор – важното е да бъде искрено и лично. След това ще съберем всички ваши изречения в една голяма кутия, която ще наречем „Сърце за България“. Тя ще бъде част от нашето представяне пред гостите в края на проекта - ще гостуваме на местния пенсионерски клуб."

След като всеки от учениците напише своето изречение и го пусне в кутията, дайте допълнителна задача за домашна работа.

  • "Ако някой желае, може да прочете своето изречение пред класа.
  • Имате и една допълнителна задача, която трябва да изпълните извън часовете: нарисувайте рисунки, които бихте подарили на публиката като жест на благодарност за вниманието и възможността да представите своя концерт за България."

Обобщение

Учениците правят първата си самостоятелна крачка към артистично и емоционално изразяване. Те започват да формират лична връзка с темата и се подготвят емоционално за участие във финалното представяне.

Важно!

  • Не правете езикова редакция на използваните изрази от учениците – важно е те да са лични и искрени.
  • Насърчете споделянето – няколко деца могат да прочетат своите думи пред класа.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.