Играем със спомагателния глагол “съм” – форми, лице и роли в изречението
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават думата съм като спомагателен глагол;
- определя лице и число на глагола;
- създават творчески текстове, използвайки спомагателния глагол съм.
Необходими материали:
- платнена торба или кутия
- малки предмети и картички (животни, предмети, природни явления, герои)
- работен лист “Съставяне на гатанки по картинки”
- флипчарт лист или дъска за изписване на примерни изречения
- маркери, цветни моливи
- списък с гатанки (показани по-долу) за пример
Учениците избират предмет или картина от „вълшебна торба“. Съставят изречение, започващо с „Аз съм…“, с което се „превръщат“ в избрания обект.
Инструкции
Започнете часа с играта “Аз съм…”
- "Днес ще покажем колко много можем да кажем, използвайки малката, но важна дума „съм“. Всеки от вас ще изтегли предмет или образ и ще състави смислено изречение, което ни дава повече информация – не само какво сте, а къде сте, в какво състояние сте или с каква цел сте.
- Пример: Изтеглям си картинка на пожарникар. Казвам: "Аз съм пожарникар. Готов съм да помогна, ако някой е в беда."
Обобщение
Разбрахме, че думата „съм“ не показва действие, а ни казва кой е участникът. Подготвихме се да разгледаме как тази дума се използва в различни форми и с различни лица.
Важно!
- Използвайте малка торба с предмети или картички (играчки, училищни пособия, животни, храна и др.).
- Насърчавайте въображението на децата – няма грешен отговор, стига да има правилно съгласуване с формите на спомагателния глагол „съм“.
- Първо демонстрирайте с 1–2 примера.
- Ако ученик изпитва затруднение, предложете да състави само първото изречение – „Аз съм …“.
Учениците изтеглят тайна роля (карта с образ) и съставят кратка гатанка като използват различни форми на спомагателния глагол “съм”. Останалите отгатват скрития образ.
Инструкции
Продължете часа с творческа задача.
- "Сега ученици, ще съчиняваме гатанки. Всеки от вас ще изтегли тайна карта с предмет, животно, човек или явление.
- Помислете какво би казал, ако ти си това.
- Съставете в тетрадките си 2–3 кратки изречения, които да подскажат на съучениците ви какъв е образът.
- След това ще споделите гатанката си пред класа. Останалите нека се опитат да отгатнат: "Кой си ти?"
Дайте примери на учениците.
- "Аз съм зелен и съм вкусен, когато съм сварен. Живея сред полето. Що е то? (грах)
- То е на небето. Разхожда се по цял ден. Свети и топли цялата земя. Що е то? (слънцето)
- Те са червени и сладки. Отглеждаме ги в градината. Що е то? (ягоди)"
Обобщение
Чрез гатанките упражнихме различните форми на глагола „съм“, като част от изречения, които представят кой е говорещият. Разбрахме, че „съм“ не изразява действие и не описва самостоятелно, но участва в създаването на пълно изречение. С това се подготвихме да го използваме правилно в нашите собствени текстове и изказвания.
Важно!
- Подгответе комплект с разнообразни образи (виж файла с картите).
- Демонстрирайте с 1–2 примера.
- Подкрепете по-срамежливите ученици с подсказки („Какъв цвят си?“, „Къде живееш?“).
- Може да водите на дъската списък с използваните форми на „съм“.
- Окуражавайте и изказвания от останалите: „Аз мисля, че той е…“
Учениците участват в игра с движение. Според инструкциите на учителя, те разпознават различни форми на глагола „съм“, като стават, сядат или вдигат ръка според посоченото лице.
Инструкции
Завършете часа с игра.
- "Слушайте внимателно изреченията, които казвам. Ако изречението е в първо лице – трябва да станете. Ако е във второ лице – вдигате ръка. Ако е в трето лице – сядате и докосвате чина.
- Пример:
- Аз съм ученик. (Всички стават)
- Вие сте весели. (Всички вдигат ръка)
- Той е бърз. (Всички седят и докосват чина)"
Обобщение
Чрез движение повторихме лицата и формите на глагола „съм“. Играта ни помогна да проверим дали ги разпознаваме без да пишем. Уверихме се, че можем да ги използваме и разпознаваме в различен контекст.
Важно!
- Може предварително да си подготвите изреченията, които ще кажете. Ще е мотивиращо, ако те са свързани с интересите на вашите ученици.
- Редувайте изречения с различни форми на „съм“.
- В края на часа отделете 3 минути и включете учениците да казват свои изречения.
- Следете дали действията отговарят на лицето в изречението.
- Дръжте темпото динамично и забавно.
