В битка с грипа

Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

3 учебни часа

Цели по предметно знание:

  • назоваване на основните видове патогени;
  • дефиниране на следните термини и понятия: имунна система, микроорганизми, вируси, бактерии, патоген, инфекция, имунен отговор, бели кръвни клетки, автоимунен отговор, антитела, клетъчна памет, ваксина;
  • посочване на примери за клетъчна памет;
  • описване на действието на антителата при имунен отговор;
  • посочване на причини, които могат да предизвикат автоимунен отговор;
  • откриване на прилики и разлики в действието на вирусите и бактериите;
  • анализ и представяне на данни.

Цели по умения:

  • подобряване на критичното мислене на учениците чрез установяване на първопричините за болестните състояния и създаване на предпоставки за по-ефективен имунен отговор;
  • развиване на аналитичното мислене чрез откриване на зависимости между състоянието на изходната система и получените крайни резултати;
  • създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.

Изследователски въпрос:

Как като имунолози, физиолози или патолози можем да открием начин за справяне с вирусна или бактериална епидемия ?

Краен продукт:

Научно изследване и анализ на дейността на имунната система. Кратък алманах на най-смъртоносните патогени.

Необходими материали:

  • Стъклен буркан с капак с вместимост 500 милилитра (16 oz). По-малък или по-голям стъклен буркан (с капак) също би свършил работа, но количеството железни стружки и сол ще трябва да се коригира;
  • Сол – 1 чаена чаша;
  • Мерителна чаша;
  • Мерителна супена лъжица;
  • Железни стружки (1 супена лъжица);
  • Магнитна лента (широка 2,5 см., дълга най-малко 7,5 см.) Може да бъде с лепило или без. Един магнитен лист (размер А4) може да стигне за целия клас. Вариант е да използвате и стари магнитчета за хладилник, направени от мек магнитен лист, който може да се реже с ножица.
  • Линия;
  • Ножици;
  • Целофан;
  • Опаковъчна тел (или цветарска тел);
  • Лист хартия;
  • Цифрова везна с чувствителност 0,1 грама;
  • По избор: Малка тава, лека купа за еднократна употреба или друг лист хартия;
  • По избор: Камера;
  • Калкулатор;
  • Презентация “Видове патогени”;
  • Работен лист “Изграждане на имунна памет- технологична карта”;
  • Работен лист “Патогенни микроорганизми и методи за справяне с тях”.

Уроци и дейности

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.