Раздел
Планетата Земя
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават и наименоват континентите и океаните;
- разбират разпределението на сушата и водата на планетата;
- различават понятия като континент, океан, провлак и проток;
- осмислят промените в земната повърхност;
- развиват пространствено мислене чрез моделиране и логически упражнения;
- се мотивират за участие в проектно-базираното обучение.
Необходими материали:
- работен лист “Географски откриватели”
- атласи
- пластелин или хляб
- природогеографска карта на света
Учителят поставя началото на проектно-базираното обучение “Дневник на откривателя“, като представя увлекателен разказ. Учениците са в ролята на откриватели и пътуват назад в годините, когато Земята е все още непозната. Те обаче разполагат с един коз - съвременна карта на света.
Класът обсъжда какви географски знания трябва да има, за да започне голямото пътешествие. Какво ни разказват бреговете, континентите и океаните, ако ги гледаме с очите на откриватели?
Инструкции
В днешния час започваме едно голямо географско предизвикателство. С помощта на въображението си ще се върнете назад във времето, когато смели откриватели със своите кораби са потегляли по пътя към неизвестното, за да изследват планетата Земя. Но имате едно предимство – разполагате със съвременна карта на света. Тя е вашият таен коз в това велико приключение.
- Какво означава да бъдеш откривател?
- Какви умения и знания са необходими за едно такова пътешествие?
- Какви предизвикателства бихте очаквали по пътя си?
- Как бихте използвали съвременната карта, за да планирате маршрута си? Какво ще ви разкажат бреговете, континентите и океаните, ако ги гледате с очите на откриватели?”
Обобщение
Тази дейност мотивира учениците, въвежда ги в темата и създава роля, която ще следват през целия проект. Активират се предварителни знания, задава се голям въпрос и се поставя основа за изследователски подход.
Важно!
- Разкажете историята с ентусиазъм, за да създадете усещане за приключение. Насърчете учениците да мислят образно и логически.
- Използвайте карта, за да насочите вниманието към реалната Земя.
Учениците се запознават с основни географски понятия – континент, океан, провлак, проток – чрез визуално представяне с карта и илюстрации. След това прилагат новите знания с помощта на работен лист: попълват имената на континенти, решават анаграма, моделират географски форми.
Дейността ги подготвя за по-задълбочено изследване в следващите етапи от проекта.
Инструкции
- За да започнем пътешествието, първо трябва да надградим знанията си за сушата и водата на Земята. Споменах ви, че ще пътуваме към миналото, затова първо ще ви разкажа за движението на континентите през отминалите геоложки времена. След това ще поговорим за континентите, моретата и океаните - за техните имена, разположение. Ще обсъдим разликите между океан и море, ще научим какво са провлак и проток.
- Слушайте внимателно информацията, която ще ви представя и бъдете “нащрек” - ще ви задавам въпроси. След това всеки от вас ще получи работен лист с три задачи, които трябва да изпълни самостоятелно. Мисля, че последната част ще ви е много забавна, защото предвижда да си припомните как се работи с пластелин.
Обобщение
Дейността подпомага разбирането на основни географски понятия и изгражда умения за пространствено мислене. Учениците учат чрез действие – свързват визуално, логически и с моделиране понятията, което стимулира дълготрайно знание и интерес към следващите теми от проекта.
Важно!
- Представете информацията ясно, с конкретни визуални примери и препратки към картата. Поддържайте внимание чрез задаване на въпроси към класа. Добре е учениците да запишат важните неща в тетрадките си, така че прецените в кои моменти да диктувате.
- Раздайте работните листове и задайте време за попълване. Първата задача за учениците е да попълнят имената на континентите в обозначените полета. След това трябва да разгадаят анаграмите („дагсаамкра“ → Мадагаскар и „ниндосат“ → Индостан). Вероятно ще е необходимо да дадете кратко обяснение какво е анаграма. Последната задача е творческа - за моделиране формите на проток и провлак от хляб или пластелин.
- Наблюдавайте работния процес и оказвайте съдействие, където е необходимо. Може да насърчите децата да си помагат. След изтичане на предвиденото време направете проверка.
В края на урока учителят обобщава основните научени понятия: континенти, океани, провлак и проток, както и връзката между сушата и водата. Учениците се подготвят за следващия етап от своето пътешествие в света на географията – изучаването на бреговите форми.
Инструкции
- Да открием на картата географските обекти от анаграмите. Имате ли идеи накъде да насочим погледа си?
- Сега помислете кои нови неща научихте днес за сушата и водата на Земята! Какво може да ми кажете за континентите? А за моретата и океаните? Какво е провлак? А какво е проток?
- Пригответе се за следващата мисия – ще продължим нашето географско пътешествие, като проучим бреговата линия и нейните форми. Какво мислите че ще открием там, където сушата среща водата?
- И понеже ви обещах, че ще се превърнете в истински откриватели, разбира се, ще събирате впечатления за всичко – от предварителните очаквания до най-големите открития. Готови ли сте да станете част от историята?
Обобщение
Краткото обобщение и предварителния поглед напред поддържат интереса и създават плавен преход към новото знание.
Важно!
- Насърчете учениците да споделят какво са научили за различните географски обекти и ако е необходимо, повторете дефинициите. Използвайте картата, за да илюстрирате.
- Говорете с вдъхновяващ тон, за да задържите интереса на учениците.
