Раздел
Тела и вещества
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците
- различават трите агрегатни състояния на водата и провеждат експерименти за преминаването на водата в различни агрегатни състояния.
Необходими материали:
- видео
- капак от кутия за обувки (или картонена кутия)
- син картон (или лист, оцветен в синьо)
- зелена и кафява хартия (или цветни моливи/бои)
- вълнени топчета или памук (за облаци)
- прозрачно тиксо или лепило
- малка пластмасова чашка (за езеро/море)
- малки камъчета или мъниста (за река)
- памук или бяла боя (за сняг по планините)
- синя вълнена нишка или панделка (за рекички)
- маркер за обозначаване на процесите
Учителят пуска на учениците кратко тематично видео, след което провежда въвеждаща дискусия, която има за цел да очертае основната тема и да привлече вниманието на учениците.
Инструкции
Пригответе видеото, което да пуснете на учениците.
- Ученици, днес продължава работата ни по проекта, свързан с водата. Вие вече знаете кои са трите агрегатни състояния на водата, проведохте вдъхновяващи експерименти и сега е време да видите как тези знания ще се свържат с новото предизвикателство, пред което ще ви изправи този час. Сега ще ви пусна кратко видео, което показва кръговрата на водата в природата. Изгледайте го внимателно и помислете как бихте могли да изобразите в макет това, което ще наблюдавате във видеото?
След като изгледате видеото задайте няколко въпроса.
- Какви движения на водата трябва да се представят в диорамата?
- Как можете да изобразите всяко от тези движения?
- Защо наричаме този процес “кръговрат”?
- Какво може да попречи на кръговрата?
Обобщение
- Защо, според вас, беше важно да изгледаме това видео в началото на работата по нашия проект?
Изчакайте децата да дадат своите предложения, след което обобщете.
- Точно така, запознахме се с това видео, за да си припомним какво представлява кръговрата на водата и да сте готови за следващата стъпка - изработването на диорама/макет, която представя процеса на кръговрат на водата.
Важно!
- Подгответе предварително видеото, така че да е заредено и готово да бъде пуснато.
- Ако смятате, че учениците могат да се затруднят със задачата, по-добре е да ги запознаете с въпросите предварително, за да знаят за какво да следят, докато гледат. Можете да изпишете въпросите на дъската или да ги предоставите на децата разпечатани.
- Когато задавате въпроси, изчаквайте първо учениците да опитат да отговорят, а чак след това вие дайте верните отговори.
Материали за дейността
Учениците се разделят на малки отбори и изработват макет (диорама), който представя кръговрата на водата в природата. Всеки отбор работи по инструкция, описана стъпка по стъпка.
Инструкции
Разделете класа на отбори и дайте инструкция за работа.
- Ученици, сега ще се разделим на отбори чрез броене: първи, втори, трети (учителят преценява на колко отбора да раздели децата, но е добре в един отбор да няма повече от 4 човека). Всеки отбор ще работи с материалите, които предварително е подготвил. Ще правим диорама или макет, с който да покажем какво представлява кръговратът на водата в природата. Ще ви дам подробни инструкции, като трябва предварително да разпределите ролите в отбора:
- Кой ще отговаря да отрази процеса на изпарение на водата;
- Кой ще отговаря да отрази замръзването;
- Кой ще отговаря да отрази втечняването;
- Кой ще сглоби цялостния макет.
- Работете заедно и си помагайте
Раздайте на всеки екип инструкции за изработване на макет. Коментирайте всяка стъпка с учениците.
Обобщение
Обобщете.
- Справихте се чудесно с работата по групи и направихе отлични диорами. Беше важно да изпълним тази задача, защото когато познаваме начина, по който се случва кръговратът на водата, можем и по-добре да разберем кои са начините за замърсяване на водите в природата. Нашата следваща мисия е да открием начин, по който замърсените води могат да се пречистят.
Важно!
- Подгответе предварително списък с необходимите материали и го дайте на децата, за да могат да се подготвят и да донесат необходимото за изработката на диорамата.
- Преди да започнете дейността, уверете се, че всеки екип разполага с необходимите материали.
- Ако има деца, които знаете, че не е подходящо да работят заедно, помислете за друг вариант на разделяне на отбори или вие сами определете отборите.
- Разпечатайте инструкциите за изработка на макета или бъдете готови да ги прожектирате на дъската.
- Ако смятате, че е необходимо и ще помогне на децата, подгответе се да им покажете картинки на готови макети.
Материали за дейността
Учениците рефлектират върху работата си по групи и резултатите от изпълнението на задачата да създадат диорама на кръговрата на водата.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия.
- На финала на днешния час ми се иска да погледнем назад към работата ви от последните минути и да си отговорим на следните въпроси:
- Моля, покажете ми с пръсти от 1 до 10 как оценявате представянето си в груповата работа?
- Покажете ми с палец нагоре или палец надолу, смятате ли че можехте да се справите и по-добре?
- Доволни ли сте от това как работихте с останалите си съотборници?
- Как оценявате от 1 до 10 изработката на вашия макет?
Обобщение
Обобщете.
- Благодаря ви, че работихме заедно в този час и създадохте толкова красиви макети. Следващата ни стъпка ще бъде да изработите филтрираща система за пречистване на замърсени води и този час беше важен, за да имате повече информация за пътя на водата, и да се справите по-лесно със следващата ви задача.
Важно!
- Уверете се, че всички деца отговарят на въпросите, ако забележите, че някое дете дава особено ниски оценки, насърчете го да даде повече подробности, защо оценява по този начин.