Създаване на диорама за кръговрата на водата

Раздел

Тела и вещества

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците

  • различават трите агрегатни състояния на водата и провеждат експерименти за преминаването на водата в различни агрегатни състояния.

Необходими материали:

  • видео
  • капак от кутия за обувки (или картонена кутия)
  • син картон (или лист, оцветен в синьо)
  • зелена и кафява хартия (или цветни моливи/бои)
  • вълнени топчета или памук (за облаци)
  • прозрачно тиксо или лепило
  • малка пластмасова чашка (за езеро/море)
  • малки камъчета или мъниста (за река)
  • памук или бяла боя (за сняг по планините)
  • синя вълнена нишка или панделка (за рекички)
  • маркер за обозначаване на процесите
Какво означава кръговрат?
10 минути
Дискусия

Учителят пуска на учениците кратко тематично видео, след което провежда въвеждаща дискусия, която има за цел да очертае основната тема и да привлече вниманието на учениците.

Инструкции

Пригответе видеото, което да пуснете на учениците.

  • Ученици, днес продължава работата ни по проекта, свързан с водата. Вие вече знаете кои са трите агрегатни състояния на водата, проведохте вдъхновяващи експерименти и сега е време да видите как тези знания ще се свържат с новото предизвикателство, пред което ще ви изправи този час. Сега ще ви пусна кратко видео, което показва кръговрата на водата в природата. Изгледайте го внимателно и помислете как бихте могли да изобразите в макет това, което ще наблюдавате във видеото?

След като изгледате видеото задайте няколко въпроса.

  • Какви движения на водата трябва да се представят в диорамата?
  • Как можете да изобразите всяко от тези движения?
  • Защо наричаме този процес “кръговрат”?
  • Какво може да попречи на кръговрата?

Обобщение

  • Защо, според вас, беше важно да изгледаме това видео в началото на работата по нашия проект?

Изчакайте децата да дадат своите предложения, след което обобщете.

  • Точно така, запознахме се с това видео, за да си припомним какво представлява кръговрата на водата и да сте готови за следващата стъпка - изработването на диорама/макет, която представя процеса на кръговрат на водата.

Важно!

  • Подгответе предварително видеото, така че да е заредено и готово да бъде пуснато. 
  • Ако смятате, че учениците могат да се затруднят със задачата, по-добре е да ги запознаете с въпросите предварително, за да знаят за какво да следят, докато гледат. Можете да изпишете въпросите на дъската или да ги предоставите на децата разпечатани. 
  • Когато задавате въпроси, изчаквайте първо учениците да опитат да отговорят, а чак след това вие дайте верните отговори.

Материали за дейността

Създаване на диорама/макет
25 минути
Групова работа

Учениците се разделят на малки отбори и изработват макет (диорама), който представя кръговрата на водата в природата. Всеки отбор работи по инструкция, описана стъпка по стъпка.

Инструкции

Разделете класа на отбори и дайте инструкция за работа.

  • Ученици, сега ще се разделим на отбори чрез броене: първи, втори, трети (учителят преценява на колко отбора да раздели децата, но е добре в един отбор да няма повече от 4 човека). Всеки отбор ще работи с материалите, които предварително е подготвил. Ще правим диорама или макет, с който да покажем какво представлява кръговратът на водата в природата. Ще ви дам подробни инструкции, като трябва предварително да разпределите ролите в отбора:
  1. Кой ще отговаря да отрази процеса на изпарение на водата;
  2. Кой ще отговаря да отрази замръзването;
  3. Кой ще отговаря да отрази втечняването;
  4. Кой ще сглоби цялостния макет.
  • Работете заедно и си помагайте

Раздайте на всеки екип инструкции за изработване на макет. Коментирайте всяка стъпка с учениците.

Обобщение

Обобщете.

  • Справихте се чудесно с работата по групи и направихе отлични диорами. Беше важно да изпълним тази задача, защото когато познаваме начина, по който се случва кръговратът на водата, можем и по-добре да разберем кои са начините за замърсяване на водите в природата. Нашата следваща мисия е да открием начин, по който замърсените води могат да се пречистят.

Важно!

  • Подгответе предварително списък с необходимите материали и го дайте на децата, за да могат да се подготвят и да донесат необходимото за изработката на диорамата. 
  • Преди да започнете дейността, уверете се, че всеки екип разполага с необходимите материали.
  • Ако има деца, които знаете, че не е подходящо да работят заедно, помислете за друг вариант на разделяне на отбори или вие сами определете отборите. 
  • Разпечатайте инструкциите за изработка на макета или бъдете готови да ги прожектирате на дъската. 
  • Ако смятате, че е необходимо и ще помогне на децата, подгответе се да им покажете картинки на готови макети.

Материали за дейността

Рефлексия и обобщение
5 минути
Рефлексия

Учениците рефлектират върху работата си по групи и резултатите от изпълнението на задачата да създадат диорама на кръговрата на водата.

Инструкции

Завършете часа с рефлексия.

  • На финала на днешния час ми се иска да погледнем назад към работата ви от последните минути и да си отговорим на следните въпроси:
  1. Моля, покажете ми с пръсти от 1 до 10 как оценявате представянето си в груповата работа?
  2. Покажете ми с палец нагоре или палец надолу, смятате ли че можехте да се справите и по-добре?
  3. Доволни ли сте от това как работихте с останалите си съотборници?
  4. Как оценявате от 1 до 10 изработката на вашия макет?

Обобщение

Обобщете.

  • Благодаря ви, че работихме заедно в този час и създадохте толкова красиви макети. Следващата ни стъпка ще бъде да изработите филтрираща система за пречистване на замърсени води и този час беше важен, за да имате повече информация за пътя на водата, и да се справите по-лесно със следващата ви задача.

Важно!

  • Уверете се, че всички деца отговарят на въпросите, ако забележите, че някое дете дава особено ниски оценки, насърчете го да даде повече подробности, защо оценява по този начин.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.