Приказката като пътешествие – от началото до края
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.
Необходими материали:
- цветни листчета с написани думи: „начало“, „среда“, „най-интересна част“, „край“
- работен лист “Илюстрации към приказката “Балончето, което изплаши облаците”
- бели листове за записване
- флумастери
- бяла дъска или флипчарт листове
Учениците получават цветни листчета с написани думи - „начало“, „среда“, „най-интересна част“, „край“. Заедно с учителя свързват всяка дума с момент от приказката.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик цветно листче.
- Всеки от вас ще получи цветно листче с написана една от думите „начало“, „среда“, „най-интересна част“, „край“.
- Спомнете си приказката, която четохме. Помислете какво се случва в нея, което отговаря на получената от вас дума.
- Кажете на класа какво си спомняте, че се случва в частта, която ви се е паднала - в началото, по средата, в най-интересната част или накрая.
Обобщение
Разбрахме, че приказката има начало, интересни събития по средата, момент, в който става най-напрегнато, и край. Това ще ни помогне да разказваме по-добре и да създаваме свои приказки.
Важно!
- Подгответе толкова цветни листчета, колкото са учениците в класа. Разпределете равномерно думите „начало“, „среда“, „най-интересна част“, „край“.
- Подпомагайте с насочващи въпроси: „Как започна всичко?“, „Кога нещата станаха вълнуващи?“, „Как завърши историята?“
- Подредете цветните листчета на дъската или на флипчарт лист, така че учениците да виждат последователността в структурата на приказката.
Учениците работят по двойки. Всеки екип подрежда илюстрации от приказката по реда на събитията. За всяка част записва какво се случва и защо е важно.
Инструкции
Раздайте на всяка двойка необходимите материали - работен лист с илюстрации на епизодите и листове за записки.
- Сега ще работите по двойки. Ще получите картинки с части от приказката. Те са разбъркани. Подредете ги в реда, в който се случват в приказката.
- Напишете едно изречение за всяка част – какво се случва и защо е важно.
Обобщение
Когато подредим епизодите от приказката, виждаме по-ясно как се развива историята. Това ни помага да я разкажем по-добре и да запомним най-важното.
Важно!
- Помагайте с въпроси при нужда.
- Насърчавайте учениците да обсъждат и вземат решения заедно.
- Обходете групите, за да чуете аргументирането им.
Учениците създават „карта“ на приказката, като в табличка или на лист визуално отбелязват началото, какво се случва по пътя, кое е най-вълнуващото и как завършва. Това им помага да осмислят структурата и да се подготвят за писмен преразказ.
Инструкции
Раздайте на всеки от учениците бял лист.
- Ученици, сега ще ви помоля да се върнете към подредените сцени на приказката от предходната дейност.
- Вземете празния лист и го разделете на 4 части (може и с линия).
- Във всяка част напишете кратко:
- как започва приказката;
- какво се случва по “пътя”;
- какъв е най-вълнуващият момент;
- как завършва историята.
- Можете да добавите малки рисунки, ако желаете.
- Когато сте готови, покажете вашата „карта“ на ученика до вас и обсъдете как сте работили по нея.
Обобщение
Създавайки „картата“ на приказката, подредихме мислите си и си припомнихме най-важните моменти. Така се подготвяме да преразкажем приказката ясно и интересно – със своите думи.
Важно!
- Покажете примерен шаблон на дъската.
- Напомнете на учениците, че това е личен начин да „видят“ цялата приказка.
- Насърчавайте кратко, ясно писане и илюстриране по желание.
- Запазете листовете. Ще послужат като база за преразказ в следващия урок.
