Раздел
Четивна култура
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- илюстрират културния диалог между различни общности с примери от литературни и фолклорни произведения;
- дават примери за културното многообразие от самостоятелно прочетени текстове от детски списания, кратки енциклопедии, интернет.
Необходими материали:
- Компютри/таблети с достъп до интернет
- Софтуер за създаване на дигитални книги (Canva)
- Работен лист “Насоки за създаване на дигитална книга”
- Шаблон “Основни неща за редактора на Canva”
Учителят представя дигитални инструменти за създаване на книги (Canva, Book Creator) чрез кратка демонстрация и обсъждане.
Инструкции
Представете на учениците дигиталните инструменти, които могат да използват.
- Днес ще разгледаме няколко дигитални инструмента, които ще ни помогнат да създадем нашата книга. Познавате ли някой от тях - Canva, Book Creator или Google Slides?
- Сега ще ви покажа няколко примерни дигитални книги, създадени с тези инструменти. Какво забелязвате в тях?
- Тези инструменти ни помагат да създадем интересно и добре оформено съдържание. Сега нека обсъдим как можем да ги използваме за нашата книга. Какво мислите, че ще ни трябва, за да започнем?
Обобщение
Разбрахме какви инструменти можем да използваме за създаване на нашата дигитална книга. Това ще ни помогне да направим съдържанието си по-привлекателно и достъпно.
Важно!
- Използвайте визуални примери, за да улесните разбирането.
- Подгответе въпроси за обсъждане относно ползите от дигиталните книги за ученици от трети клас, като например:
Как дигиталните книги могат да направят ученето по-забавно?
Защо е по-лесно да четем дигитални книги на таблет или компютър?
Как дигиталните книги могат да ни помогнат да научим нови неща?
Какви допълнителни възможности предлагат дигиталните книги, които хартиените нямат?
Как дигиталните книги могат да бъдат полезни за деца, които се затрудняват с четенето?
Учениците работят по групи за създаване на страници от дигиталната книга, добавяйки текстове и изображения. Работи се с дигитален инструмент Canva.
Инструкции
Дайте инструкции за работа.
- Разделили сме се на групи и всяка група ще работи върху предварително определената част от нашата дигитална книга.
Група 1: Въведение – Какво е културното многообразие?
Група 2: Анализ на „Тримата дървари“
Група 3: Сравнение на „Тримата дървари“, „Старият дядо и внучето“ и „Приказка за неволята“
Група 4: Илюстрации и собствени размисли
- Използвайте дигиталните инструменти, за да добавите текстове и илюстрации. Не забравяйте да проверите дали всичко изглежда добре и да направите корекции, ако е необходимо.
- Ако срещнете затруднения, обсъдете ги с екипа си или ме попитайте.
Обобщение
Учениците приложиха наученото, като създадоха съдържание за дигиталната книга. Това ги подготви за представянето на техния проект.
Важно!
- Насърчете сътрудничеството между учениците.
- Давайте насоки за подобряване на визуалния и текстовия дизайн.
Всяка група представя своята част от книгата пред класа, получава обратна връзка и обсъжда възможни подобрения.
Инструкции
Дайте инструкции за представянето. Поискайте от останалите ученици за дадат обратна връзка.
- Сега всяка група ще представи своята част от дигиталната книга. Коя група иска да започне?
- Кое ви хареса най-много в представянето?
- А какво можем да подобрим?
Обобщение
Учениците представиха своите страници и получиха полезни съвети за подобрения. Това ги подготви за финализирането на дигиталната книга.
Важно!
- Насърчавайте конструктивна обратна връзка.
- Подпомагайте дискусията с насочващи въпроси.

