Раздел

Четивна култура

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • илюстрират културния диалог между различни общности с примери от литературни и фолклорни произведения;
  • дават примери за културното многообразие от самостоятелно прочетени текстове от детски списания, кратки енциклопедии, интернет.

Необходими материали:

  • Разпечатан текст на приказката „Тримата дървари“
  • Малки цветни листчета, на които да се напишат въпросите за групите
  • Работен лист “Въпроси за анализ на приказката “Тримата дървари”
  • Дъска или флипчарт за записване на идеи
  • Листове и маркери
Какви уроци можем да научим от приказката „Тримата дървари“?
10 минути
Групова работа

Учителят поставя началния въпрос за дискусия: „Какви уроци можем да научим от приказката?“ и насочва учениците към размисъл. Класът се разпределя в три групи, като всяка група получава специфична задача за анализ на приказката.

Инструкции

Започнете дискусия относно поуките в приказката “Тримата дървари”.

  • Деца, днес ще анализираме приказката „Тримата дървари“. Помислете върху въпроса: „Какви уроци можем да научим от тази приказка?“

След кратко обсъждане, преминете към работа по групи. Раздайте на всяка група листче с записан въпрос за размисъл.

  • Разделени сте на три групи, като всяка група ще получи листче със задача за обсъждане - различна страна на приказката:
  • Група 1: Какви качества притежават героите?
  • Група 2: Какви морални уроци и послания съдържа приказката?
  • Група 3: Какви символи и културни елементи са включени?
  • Обсъдете въпроса в рамките на групата и запишете своите изводи. Имате 5 минути време за работа.

След като времето за работа изтече, преминете към споделяне.

  • Добре, нека всяка група представи своите изводи.

Обобщение

  • Разбрахме, че приказката предава важни уроци за добротворчеството, уважението и трудолюбието.
  • Видяхме как различните герои символизират различни човешки качества.
  • Това ще ни помогне да разберем по-добре културното послание на приказката.

Важно!

  • Подтикнете учениците да мислят задълбочено и да формулират конкретни примери от текста.
  • Ако е необходимо, насочете дискусията, като зададете допълнителни въпроси (напр. „Каква е разликата между тримата братя?“).
  • Дайте на всяка група лист и маркери за записване на идеи.
Представяне и обсъждане анализа на приказката
20 минути
Групова работа

Всяка група представя своите изводи пред класа, а останалите ученици задават въпроси и допълват обсъждането. Учителят насочва разговора към по-дълбоко разбиране на културния контекст на приказката.

Инструкции

Поставете задача на учениците.

  • Деца, днес ще обсъдим приказката "Тримата дървари" и ще се опитаме да разберем как тя ни помага да опознаем ромската култура. Всяка група получава лист с няколко въпроса, по които да помисли. След това ще изберете един говорител, който да представи до какви открития сте стигнали, а останалите могат да задават въпроси или да допълват с нови идеи. Накрая ще запишем няколко ключови извода на дъската. Готови ли сте?

Изводи, към които учителят насочва:

  • В приказката има много силен урок за добротата. Най-малкият брат показва състрадание към стареца, което в крайна сметка му носи награда.
  • Ромите много ценят взаимопомощта и уважението към възрастните. В техните семейства често по-младите се грижат за по-възрастните.
  • Героите в приказката са дървари, които се трудят, за да преживяват. Това показва, че ромите винаги са разчитали на своя труд, за да се грижат за семейството си.
  • Магаретата се превръщат в хора. Това ни напомня за вярата в чудесата и в съдбата.

Учителят записва на дъската обобщени изводите от приказката: Добротворчество, уважение към възрастните, трудолюбие, вяра в съдбата и чудесата.

Накарайте учениците да преразкажат приказката, докато ги насочвате към важните поуки.

  • Днес научихме много за ромската култура чрез приказката. А сега, как бихте разказали тази история на някой, който не я е чел?

Обобщение

  • Видяхме, че приказките съдържат символи и послания, които отразяват културата на един народ.
  • Разбрахме, че уважението към възрастните и добротата винаги се възнаграждават.
  • Това ще ни помогне при създаването на дигиталната книга за културното многообразие.

Важно!

  • Предварително раздайте на всяка група лист с въпроси, по които учениците да мислят
  • Поддържайте ангажираността на учениците, като ги насърчавате да допълват и разширяват отговорите.
  • Ако дискусията излезе от темата, върнете я към основните въпроси.
  • Свържете анализа на приказката със съвременните ценности и обществени норми.

Материали за дейността

Списък с основните послания на приказката
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците правят списък с основните ценности и поуки, които ще включат в дигиталната книга за културното многообразие.

Инструкции

Преминете към съставянето на списък с основните ценности и поуки, които ще включат в дигиталната книга за културното многообразие.

  • Добре, деца, днес ще работим върху посланията на приказката "Тримата дървари". Всеки от вас ще запише 3 до 5 най-важни послания, които според него трябва да запомним от тази приказка. След това ще ги обсъдим и ще изберем кои от тях да включим в нашата дигитална книга. Имате 5 минути време за работа.

След като времето за работа изтече, преминете към споделяне.

  • Добре! Нека започнем с няколко предложения. Кой иска да сподели?

Примерни ценности и поуки:

  • „Доброто винаги се възнаграждава“
  • Трябва да помагаме на възрастните и на нуждаещите се“.
  • „Трудът е важен за успеха“
  • „Справедливостта винаги побеждава“
  • „Понякога нещата не са такива, каквито изглеждат“

Обобщение и следващи стъпки

  • Браво, деца! Виждаме, че приказката ни учи на много важни неща. Сега ще изберем кои от тези послания да включим в нашата дигитална книга.
  • Чудесно! Следващата ни стъпка ще бъде да напишем кратки обяснения към тези послания и да ги илюстрираме. Ще работим в малки групи, като всяка група ще отговаря за едно послание. След това ще оформим дигиталната книга с текст и рисунки. В следващия урок ще започнем работа по групите. Благодаря ви за чудесните идеи днес!

Обобщение

  • Завършихме анализа на приказката и разбрахме нейните културни и нравствени послания.
  • Направихме първа стъпка към дигиталната книга за културното многообразие.

Важно!

  • Подкрепете учениците в избора на най-важните послания.
  • Подчертайте връзката между приказката и реалния живот.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.