Раздел

Звуков състав на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • пишат правилно беззвучните съгласни с и т пред звучни съгласни в началото и в средата на думата;
  • откриват несъответствия между изговор и правопис на гласни и съгласни звукове.

Необходими материали:

Слушай и открий: Тайните на изговора и правописа
10 минути
Дискусия

Учениците слушат запис на думи с несъответстващи изговор и правопис чрез приложението WordWall.

Инструкции

Пускайте на учениците думите една по една, като за всяка от тях коментирайте разликата между изговор и правопис. 

  • Деца, чуйте тези думи внимателно. Да видим първата от тях. Забелязвате ли нещо интересно в начина, по който звучи? 
  • Сега се опитайте да откриете разликите между начина, по който ги чуваме, и начина, по който се пишат.

Обобщение

Тази дейност запозна учениците с темата на урока. Те разбират, че има думи, при които изговорът не съответства напълно на правописа.

Важно!

  • Уверете се, че всички ученици чуват ясно записа.
  • Насочвайте дискусията с допълнителни въпроси като: „Кои звукове се променят при изговор?“.
Игрово упражнение: „Кажи правилно – напиши вярно“
20 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, като групират думи според начина, по който се изговарят и пишат.

Инструкции

Разделете предварително класа на четири групи. Раздайте на всяка група отрязана част от листа с думи за групиране, както и таблица за групиране. Дайте инструкции за работа.

  • Сега ще работим на четири групи. Всяка група ще получи комплект с думи и задача. 
  • Група 1 открийте думите, в които има беззвучни съгласни, които се променят при изговор.
  • Група 2 намерете думите, в които се изговаря звук, който не се пише.
  • Група 3 открийте думите, в които се добавя допълнителен звук при изговор. 
  • Група 4 открийте думите, в които има букви, които не се чуват при изговора.
  • Всяка група трябва да запише думите в колонката от таблицата, която съответства на задачата. Обсъдете в групата защо думите са групирани така и след това ще представите пред класа вашите разсъждения. Имате 15 минути време за работа.

След като времето за работа изтече, преминете към представяне.

  • Време е да представите отговорите си. Коя група иска да започне?

Обобщение

Учениците разбират, че съществуват определени закономерности в несъответствията между изговор и правопис и че правилното групиране на думите помага за запомняне на правописните правила.

Важно!

  • Наблюдавайте работата на групите и насочвайте вниманието им към специфични закономерности.
  • Давайте подсказки, ако някоя група се затруднява.

Материали за дейността

Записване и запомняне на трудна дума
10 минути
Самостоятелна работа

Всеки ученик избира една трудна дума, записва я и намира начин да я запомни (асоциация, рисунка, рима и др.).

Инструкции

Преминете към последната част от урока.

  • Всеки от вас сега ще избере дума, която му е била трудна в урока. Коя дума ви затрудни най-много? 
  • Сега запишете думата, която ви е впечатлила, на лист хартия или в тетрадката. По какъв начин може да я запомните? Нарисувайте я, направете рима или асоциация. 

Помолете някои от учениците да споделят.

  • Кой желае да сподели своя начин на запомняне на трудна дума?

Обобщение

Учениците се научават как да си помагат при запомняне на трудни думи и разбират, че има различни техники за това.

Важно!

  • Поощрявайте креативните идеи за запомняне.
  • Дайте пример с някоя дума, ако учениците се затрудняват.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.