Разкриване на скритите звукове
Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- пишат правилно беззвучните съгласни с и т пред звучни съгласни в началото и в средата на думата;
- откриват несъответствия между изговор и правопис на гласни и съгласни звукове.
Необходими материали:
- Флипчарт листове и/или бяла дъска и маркери за записване
- Работен лист “Словесен облак” (думи с беззвучен съгласен в края на думата);
- Работен лист с думи за сравняване (правопис на думи със звучен съгласен пред беззвучен съгласен звук в средисловие);
- Текстове за редактиране
- Таблица за сравнение на правопис
Учителят поставя въпроса: „Защо казваме „весник“, но пишем „вестник“?“. Учениците обсъждат примери и изказват предположения за правилата. Припомнят се и правописните правила при обеззвучаване в краесловие и в средисловие, както и промяната на беззвучни съгласни пред звучни съгласни звукове (сватба, сграда).
Инструкции
Учителят записва думата "вестник" на дъската.
- Какво забелязвате в тази дума? Защо я изговаряме различно от начина, по който я пишем? Защо казваме 'весник', но пишем 'вестник'?
Дайте допълнителни разяснения на учениците, както и още примери.
- В бързата реч някои съгласни като че ли "изчезват". Може ли някой да даде друг пример?
- Ще запиша още няколко думи на дъската: "радостно", "гостна". Виждате ли нещо общо между тях
- Да! Всички имат букви, които не се чуват, но ги пишем.
Преминете към следващите примери.
- Как мислите, защо в думата "сватба" чуваме "д", а не "т"
- Това явление се нарича озвучаване. Същото се случва в "сграда" и "сбогом". Сега ще обобщим всичко, което научихме, и ще запишем правилата на дъската.
Учителят припомня правописните правила за обеззвучаване в краесловие (пример: залез, сняг, покрив, сладолед, таралеж) и средисловие (пример: съседка, врабче, ножче, приказка, кръгче), както и промяната на беззвучни съгласни пред звучни (например: отбор, сватба, сграда, сбогом, сдобряване). Записва думите в начертана на дъската таблица за сравнение на правопис, а учениците ги записват в разпечатан работен лист с таблица.
Обобщение
Учениците осъзнават, че в някои думи съгласните звукове не се произнасят, но се изписват, което влияе на правописа.
Важно!
- Насочвайте дискусията с допълнителни въпроси.
- Давайте примери, за да улесните разбирането.
Учениците работят в групи, за да анализират правописа на думи с групи съгласни.
Инструкции
Разделете предварително класа на три групи. Раздайте на всяка група работните листове и дайте инструкции.
- Днес ще работите в екипи, за да изследвате правописни правила.
- Група 1 ще открие в “Словесен облак” думи, които съдържат звучни съгласни звукове в края на думата и ще състави списък с тях.
- Група 2 ще сравни правилно и неправилно изписани думи със звучни съгласни звукове в средата на думата и ще открие закономерности.
- Група 3 ще редактира текстове, като намира и поправя правописни грешки.
- След като попълните работните листове, запишете откритията си на постери - големите листове, които ще представите пред класа. Имате 20 минути време за работа. Започвайте!
Обобщение
Учениците установяват модели в правописа на думи с групи съгласни и разбират защо някои съгласни не се произнасят.
Важно!
- Насърчавайте учениците да обясняват логиката си
- Помагайте с допълнителни примери, ако е необходимо.
Всяка група представя резултатите от своето изследване пред класа.
Инструкции
Преминете към представянето на решенията на задачите.
- Всяка група ще представи какво е открила. Коя група желае да започне?
Поздравете учениците за добре свършената работа.
- Браво! Виждате ли колко е важно да познаваме тези правила? Ако ги разберем, ще пишем правилно и ще разпознаваме думите по-лесно.
Обобщение
Учениците разбират правилата за изписване на думи с групи съгласни, думи с обеззвучаване в средисловие и в краесловие, и могат да ги прилагат в писмена реч.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват примери.
- Помогнете им да направят ясни и точни изводи.



