Раздел

Звуков състав на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • пишат правилно беззвучните съгласни с и т пред звучни съгласни в началото и в средата на думата;
  • откриват несъответствия между изговор и правопис на гласни и съгласни звукове.

Необходими материали:

  • Флипчарт листове и/или бяла дъска и маркери за записване
  • Работен лист “Словесен облак” (думи с беззвучен съгласен в края на думата);
  • Работен лист с думи за сравняване (правопис на думи със звучен съгласен пред беззвучен съгласен звук в средисловие);
  • Текстове за редактиране
  • Таблица за сравнение на правопис
Откриване на скритите звукове
10 минути
Дискусия

Учителят поставя въпроса: „Защо казваме „весник“, но пишем „вестник“?“. Учениците обсъждат примери и изказват предположения за правилата. Припомнят се и правописните правила при обеззвучаване в краесловие и в средисловие, както и промяната на беззвучни съгласни пред звучни съгласни звукове (сватба, сграда).

Инструкции

Учителят записва думата "вестник" на дъската. 

  • Какво забелязвате в тази дума? Защо я изговаряме различно от начина, по който я пишем? Защо казваме 'весник', но пишем 'вестник'?

Дайте допълнителни разяснения на учениците, както и още примери.

  • В бързата реч някои съгласни като че ли "изчезват". Може ли някой да даде друг пример?
  • Ще запиша още няколко думи на дъската: "радостно", "гостна". Виждате ли нещо общо между тях
  • Да! Всички имат букви, които не се чуват, но ги пишем.

Преминете към следващите примери.

  • Как мислите, защо в думата "сватба" чуваме "д", а не "т"
  • Това явление се нарича озвучаване. Същото се случва в "сграда" и "сбогом". Сега ще обобщим всичко, което научихме, и ще запишем правилата на дъската.

Учителят припомня правописните правила за обеззвучаване в краесловие (пример: залез, сняг, покрив, сладолед, таралеж) и средисловие (пример: съседка, врабче, ножче, приказка, кръгче), както и промяната на беззвучни съгласни пред звучни (например: отбор, сватба, сграда, сбогом, сдобряване). Записва думите в начертана на дъската таблица за сравнение на правопис, а учениците ги записват в разпечатан работен лист с таблица.

Обобщение

Учениците осъзнават, че в някои думи съгласните звукове не се произнасят, но се изписват, което влияе на правописа.

Важно!

  • Насочвайте дискусията с допълнителни въпроси.
  • Давайте примери, за да улесните разбирането.

Материали за дейността

Изследване на правописни правила
20 минути
Групова работа

Учениците работят в групи, за да анализират правописа на думи с групи съгласни.

Инструкции

Разделете предварително класа на три групи. Раздайте на всяка група работните листове и дайте инструкции.

  • Днес ще работите в екипи, за да изследвате правописни правила.
  • Група 1 ще открие в “Словесен облак” думи, които съдържат звучни съгласни звукове в края на думата и ще състави списък с тях.
  • Група 2 ще сравни правилно и неправилно изписани думи със звучни съгласни звукове в средата на думата и ще открие закономерности.
  • Група 3 ще редактира текстове, като намира и поправя правописни грешки.
  • След като попълните работните листове, запишете откритията си на постери - големите листове, които ще представите пред класа. Имате 20 минути време за работа. Започвайте!

Обобщение

Учениците установяват модели в правописа на думи с групи съгласни и разбират защо някои съгласни не се произнасят.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да обясняват логиката си
  • Помагайте с допълнителни примери, ако е необходимо.

Материали за дейността

Презентация на откритията
10 минути
Презентация

Всяка група представя резултатите от своето изследване пред класа.

Инструкции

Преминете към представянето на решенията на задачите.

  • Всяка група ще представи какво е открила. Коя група желае да започне?

Поздравете учениците за добре свършената работа.

  •  Браво! Виждате ли колко е важно да познаваме тези правила? Ако ги разберем, ще пишем правилно и ще разпознаваме думите по-лесно.

Обобщение

Учениците разбират правилата за изписване на думи с групи съгласни, думи с обеззвучаване в средисловие и в краесловие, и могат да ги прилагат в писмена реч.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват примери.
  • Помогнете им да направят ясни и точни изводи.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.