Или идеи за това как да помогнем на децата да заобичат математиката и да не следят часовника отегчено в час.
Казвам се Иван Петров, учител по математика в ЧСУ „Българско школо“ в град София и преподавам в прогимназиален етап. В тази статия ще ви разкажа за един час в 5. клас, който вече бих казал, че е типичен, но си признавам, че ми отне време да стигна дотук. С една част от децата съм работил по извънкласна дейност, докато бяха в 4. клас и ги познавах още преди тази учебна година. Учениците в този клас са много разнообразни – някои са състезатели, други – страстни любители на математиката, трети все още са с нагласата, че математика е нещо много трудно… Но ето как протича един типичен наш час в момента. Редно е и да спомена, че часовете по различните предмети в ЧСУ „Българско школо“ са организирани като блокове от по два 40-минутни часа. Това ще ви помогне да си създадете още по-точна представа. Надявам се разказът ми да ви е полезен и да си вземете идеи за вашите часове.
Сигурно често си задавате въпроса „Какво ангажира децата за дълго време по време на час?“. Ето какво показва моята практика.
- Отворени въпроси: „Какво ти прави впечатление?“, „Как те кара да се чувстваш това, което наблюдаваш?“ и др.
- Възможности за децата да споделят, обсъждат и да си задават въпроси. Учениците разбират много по-добре, когато обясняват, може би защото имат възможност да чуят мислите си.
- Възможности за децата да създадат нещо свое, авторско. В този смисъл решението на задачата от сборника не се признава като нещо, създадено от децата.
- Задачи без край или с възможност за няколко допълнителни въпроса.
Безплатен бюлетин с ресурси
Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи
Има много начини да създадем подобни ситуации или преживявания за децата. Аз лично съм се спрял на Scratch (компютърна среда, която използваме, за да проведем нашите изследвания), тъй като използвам костенуркова геометрия или идеята, че с две прости команди – напред и надясно, можеш да нарисуваш каквото си пожелаеш, а децата се мотивират, тъй като могат да проследят дали Scratch ги разбира правилно. Този подход е много интересен и за нас учителите, тъй като ни позволява да търсим отговорите заедно с учениците. Често с децата си задаваме въпроси, на които след това търсим отговор заедно. Понякога този процес отнема дни и нерядко си пишем имейли даже и късно вечерта.
Как започна този типичен час по математика?
Господинът: Здравейте, деца, как сте? Днес имаме много работа, така че започвам направо. През тази седмица ни предстоят много вълнуващи дни, тъй като ще създаваме роботи и ще рисуваме хора̀ с хора. Първо ще изследваме връзката между обиколката и лицето на един правоъгълник в GeoGebra, след което ще пренесем наученото в Scratch, за да направим връзка между това, което сте учили до четвърти клас и това, което ви предстои да учите през тази година.
Прекъсване от ученик: Ама как така?
Господинът се усмихва и продължава: Както знаете, когато работим със Scratch трябва да сме много търпеливи, защото хубавите неща отнемат време. Никой не трябва да се притеснява, тъй като съм сигурен, че до края на следващата седмица всеки един от вас ще може да пресъздаде своето собствено хоро!
Групово прекъсване от учениците: Хорооооо? Как така?
Господинът: Както казах, имаме много работа, така че ви разделям по групи, отваряте си GeoGebra задачата и започвате работа.
Целта на активността е учениците да изследват случая, в който лицето на един правоъгълник е най-голямо при зададена обиколка.
Изследвахме и обсъдихме как се променя лицето на един правоъгълник, чиято обиколка е фиксирана и съответно, колко най-много може да бъде неговото лице. Това отне 15-20 минути от часа, след което продължихме със следното…
Да се запознаем с Робован
Господинът: Така, до момента изследвахме как се променя лицето на един правоъгълник, ако не променяме обиколката, а преди да преминем нататък, бих искал да ви запозная с някого.
Това е Робован – един много самотен робот. Нашата задача е да го запознаем с други приятели-роботи, които, разбира се, вие ще създадете.
В следващите няколко минути заедно с децата направихме няколко блока или, както се разбрахме с тях, „учихме Scratch на нови думи“.
Първо направихме правоъгълник с команди премести и завърти, след което научихме Scratch на думата „правоъгълник“. Втората ни задача бе да създадем блок за правоъгълник, но този път с възможността за въвеждане на една страна (параметър), беше ни интересно какво ще се получи. Ученето на нови думи приключи с последния ни блок за часа – блок за правоъгълник с възможност за въвеждане на дължина и ширина. Все пак една от целите ни бе да пренесем знанието от GeoGebra в Scratch.
Предстоеше ни най-вълнуващата задача! Да създадем новите приятели на Робован. В оставащото време (около 25-30 минути) до края на часа децата работиха в групи по двама-трима. От групите се чуваше:
„Ама, как така?“
„Как го направи?!“
„Вижте какво направих!“
„Направих глава, сега как да продължа?“
„Ех, че хубав е станал!“
„Ох, няма да стане с тези градуси…“
Робован вече не е самотен
Господинът: Робован много се вълнува да се запознае със своите нови приятели!
Това са само част от новите приятели на Робован.
Равносметката
Връщайки се назад си мисля, че би било добра идея другия път заедно с децата да направим един робот само с команди премести и завърти в Scratch и друг – с точки и отсечки в GeoGebra.
Разбира се, всяка среда има своите предимства и недостатъци. Петокласниците много бързо (за около седмица) стигнаха до заключението, че с помощта на премести и завърти можем да правим сложни фигури от правилни n-ъгълници или както един ученик каза: „Господине, аз опитах да направя равнобедрен триъгълник, но после разбрах, че ми трябва тангента или както се казваше там“. От друга страна, в GeoGebra е нужно да построим всеки обект поотделно или в най-добрия случай да „подреждаме“ правоъгълници един до друг.
Споделям Робован отново – в Scratch и в GeoGebra (с малко по-различни размери, за да направим разлика).
Оставам на вас удоволствието да прецените коя платформа е най-подходяща за вас и вашите ученици.
Ако се чудите какво се случи с хорото от човечета, не се тревожете! Представям ви някои от творенията на децата, които им отнеха между една и две седмици за изработка.