Има ли специфична атмосфера в училището, в което работите? Някакво проникващо чувство, залегнало дълбоко във вас?… Това неуловимо усещане може да се определи като училищна култура.
Какво е училищна култура?
Училищната култура най-общо се отнася до начина, по който хората възприемат, мислят и усещат всичко, свързано с училище. Тя обхваща нормите, вярванията, традициите, ценностите и ритуалите, които училището е възприело в хода на своето съществуване.
Терминът включва и по-конкретни теми като:
- физическата и емоционалната безопасност на учениците;
- подредбата на класните стаи;
- взаимното уважение между заинтересованите страни;
- степента, до която училището приема етническото разнообразие и др.
Училищната култура е тясно свързана с устойчивото развитие на училището, благополучието на неговите членове и определянето на образователните цели.
Всяко училище има свой уникален климат и култура, които се идентифицират, оформят и подхранват от всеки, участващ в организацията на училището – от директора и учителите до учениците и родителите.
Най-общо казано училищната култура може да бъде описана като положителна и отрицателна. В този смисъл се определя колко успешно или неуспешно функционира училището.
Положителната култура насърчава професионалното развитие на учителите и благоприятства обучението на учениците. За разлика от това ще познаете негативната училищна култура по липсата на мотивация както за преподаване, така и за учене.
Представяме ви списък с няколко характеристики, които се свързват с положителната и отрицателната училищна култура:
Защо е важна училищната култура?
Положителната училищна култура е в основата на успеха на всяко училище. В позитивна среда учителите вършат работата си с удоволствие, а учениците успяват академично и се развиват успешно като личности.
Ето няколко причини, поради които е важно да поддържате положителна култура в училище.
- Повишавате морала.
Ако персоналът на вашето училище е подкрепян от ръководството на училището и работи в спокойна среда, заедно с колеги, с които се разбира, е по-вероятно да се отдаде на работата си и да допринесе за успеха на училището. Същото може да се каже и за учениците – ако им е приятно в училище и се чувстват удовлетворени от напредъка си, ще проявяват по-малко дисциплинарни проблеми и ще формират положително отношение към образованието като цяло.
- Насърчавате по-добри академични резултати.
Учениците, които са мотивирани да ходят на училище, защото се чувстват добре там, участват активно в учебните часове и демонстрират интерес и по-задълбочено разбиране на материала.
- Фокусирате се върху поставянето на цели.
Ако училищният екип споделя обща визия и основни ценности, ще работи в синхрон за определяне и постигане на образователните цели на училището.
- Подсилвате чувството за единство.
Членовете на училището, които са обединени от обща цел, ще работят ефективно заедно, за да се справят с критични проблеми и да вземат решения в полза на училището и неговите ученици.
- Мотивирате учителите.
Учителите, които работят в позитивна училищна среда, са по-отворени за развитие в своята област и в прилагането на иновативни методи на преподаване, чрез които да подпомогнат обучението на учениците.
Положителната училищна култура не се случва просто така. За съжаление, не във всяко училище тя е развита до такава степен, че учителите и учениците да се радват, че са там. Какво можете да направите, за да подобрите атмосферата в училище? В следващата ни статия прочетете няколко стратегии как да постигнете позитивна училищна култура.
Използвани източници:
School Culture: A Place Where Every Child Is a Leader
Characteristics of a positive school culture
10 Signs of a Toxic School Culture