5 начина да направите учебните материали по-интерактивни

Случвало ли Ви се е да създадете красива, информативна презентация в PowerPoint или Google Slides, да я изнесете я пред класа… и да забележите как погледите на учениците бавно се изпразват от съдържание. Проблемът не е във Вас или в информацията, а роблемът  във формата: татичната презентация е еднопосочна улица – тя говори на учениците, а не с тях.

В днешната дигитална ера учениците са свикнали с интерактивност. Те очакват да кликват, да изследват, да влияят на съдържанието. Добрата новина е, че не е нужно да сте програмист или дизайнер, за да отговорите на тези очаквания. Съществуват лесни за използване инструменти, които могат да превърнат Вашите стандартни учебни материали в ангажиращи интерактивни преживявания.

Тази статия представя 5 практически начина да излезете от рамките на статичната презентация.

1. Превърнете презентацията в диалог с интерактивни въпроси

Това е най-лесната първа стъпка. Вместо просто да показвате информация, вградете въпроси директно в презентацията си, на които учениците да отговарят в реално време от своите устройства.

  • Как работи? Инструменти като Mentimeter, Slido, Pear Deck или Nearpod се интегрират с Вашите презентации. На определени слайдове можете да вмъкнете въпрос (отворен, с избираем отговор, облак от думи). По време на урока учениците отварят линк на телефоните или компютрите си, отговарят, а резултатите се появяват на големия екран в реално време.
  • Защо е ефективно? Прекъсва монотонността, дава мигновена обратна връзка за разбирането на класа и превръща пасивните слушатели в активни участници. Можете да започнете часа с въпрос за “облак от думи”, за да активирате предишни знания, или да завършите с кратка викторина, за да проверите какво е научено.

Website Thumbnail 51

2. Добавете “горещи точки” и интерактивни етикети към изображения

Едно изображение може да съдържа огромно количество информация. Вместо просто да го покажете, направете го “кликаемо”.

  • Как работи? Инструменти като Genially или ThingLink Ви позволяват да качите всяко изображение (карта, диаграма на клетка, произведение на изкуството) и да добавите върху него малки интерактивни икони (“горещи точки”). Когато ученик кликне върху иконата, се появява изскачащ прозорец с текст, видео, линк или дори въпрос.
  • Защо е ефективно? Превръща пасивното гледане в активно изследване. Учениците могат да учат със собствено темпо, като се задълбочават в елементите, които ги интересуват. Идеално е за анализ на картини, исторически карти или сложни научни диаграми.

3. Създайте разклоняващи се сценарии (Branching Scenarios)

Дайте на учениците контрол върху историята. Разклоняващият се сценарий е вид интерактивен разказ, в който учениците правят избори, които определят как ще продължи историята.

  • Как работи? Можете да го направите изненадващо лесно дори в Google Slides или PowerPoint. На всеки слайд задавате ситуация и предлагате 2-3 избора. Всеки избор е хипервръзка, която води към различен слайд. Например: “Вие сте изследовател в джунглата. Пред вас има две пътеки. Ако изберете лявата, отидете на слайд 5. Ако изберете дясната, отидете на слайд 8.”
  • Защо е ефективно? Учи на вземане на решения и разбиране на последствията. Може да се използва за симулации по различни предмети; ето няколко примера: 
    • история (“Вие сте цар, който трябва да реши дали да започне война”)
    • философия (“Виждате ваш приятел да преписва. Какво ще направите?”)
    • биология (“Какви стъпки ще предприемете, за да спасите застрашен вид?”).

4. Игровизирайте съдържанието с дигитални “ескейп стаи”

Превърнете преговора или упражнението в игра. Дигиталните “ескейп стаи” са поредица от загадки и пъзели, които учениците трябва да решат, за да “отключат” следващата стая или да намерят крайния код.

  • Как работи? Можете да използвате Google Forms (с функцията “Отговор-валидиране”, която не позволява преминаване напред без верен отговор), Genially (има готови шаблони) или други специализирани инструменти. Всяка “стая” е свързана с конкретен учебен материал – учениците трябва да отговорят на въпрос от урока, за да получат част от кода за следващата задача.
  • Защо е ефективно? Изключително мотивиращо и ангажиращо. Насърчава работата в екип и логическото мислене по забавен начин.

5. Вградете видео с добавена стойност

Видеоклиповете са чудесен ресурс, но често учениците ги гледат пасивно. Можете да ги направите интерактивни.

  • Как работи? Платформи като Edpuzzle или Nearpod Ви позволяват да вземете всяко видео от YouTube (или да качите свое) и да го “разрежете” на определени места. На тези места можете да вмъкнете:
    • Въпрос с избираем отговор, за да проверите разбирането.
    • Отворен въпрос, който да провокира размисъл.
    • Аудио коментар или текстова бележка, за да обърнете внимание на нещо важно.
  • Защо е ефективно? Гарантира, че учениците гледат активно и с разбиране. Вие получавате детайлна статистика кой е гледал видеото и как е отговорил на въпросите.

Като добавите елементи на диалог, изследване, избор и игра, Вие не просто правим уроците си по-“модерни”, а  създавате учебна среда, която отговаря на естественото любопитство на учениците и ги превръща от пасивни потребители в активни създатели на собственото си знание.

Още полезни статии:

Как да окуражим учениците да си пуснат камерите
Дигитално образование и технологии

Как да окуражим учениците да си пуснат камерите

Учителите, които преподаваме в гимназиален етап, знаем, че учениците рядко пускат камерите си по време на дистанционно обучение. Можем да ги накараме насила със закани

Дигитално образование и технологии

Математика с “Кан Академия”

Могат ли учениците да използват телефоните си, за да решават задачи по математика, и при това да го правят с огромно желание и старание? Да,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.