Основни понятия в генетиката
Споделете с колеги
Описание
В този урок по Биология за 10. клас учениците ще се запознаят с основните понятия в генетиката, като ген, алел, доминантен и рецесивен алел, генотип, фенотип, хомозиготен, хетерозиготен и геном. Акцентът е върху разбирането на тези понятия чрез примери от реалния живот и научнопопулярни текстове, както и чрез визуално моделиране на връзките между тях. Чрез работа по двойки, анализ на текст и създаване на индивидуални схеми учениците ще развият критическо мислене, умения за интерпретация на информация и креативност.
Учениците ще могат да:
-
анализират примери от реалния живот или киното, като използват правилните научни понятия, свързани с гените и наследствеността
-
работят с научнопопулярен текст, който използва метафори за обяснение на научни понятия, и извличат ключова информация за структурата на генома, хромозомите и гените
-
визуализират по креативен начин връзките между понятията ген, алел, доминантен и рецесивен алел, генотип, фенотип, хомозиготен, хетерозиготен и геном, за да структурират и разберат по-добре наследствеността
Компетенции, които развива урокът:
-
критическо мислене и анализ
-
креативност при създаване на визуални схеми
-
интерпретация на научнопопулярен текст и участие в дискусия
Ключови точки:
-
въвеждане на понятията ген, алел, доминантен алел, рецесивен алел, генотип, фенотип, хомозиготен, хетерозиготен, геном
-
работа с научнопопулярен текст от книгата „Геномът“
-
визуализиране на понятията и връзките между тях чрез създаване на индивидуална схема
Фокус на урока:
Основната активност е „Какво разказва геномът?“, която комбинира интерпретация на текст, обсъждане и визуално моделиране. Учениците продължават с дейност 2 от работния лист в същите двойки от предходните задачи, за да се запази динамиката на сътрудничеството. Те четат внимателно научнопопулярния текст и дискутират съдържанието взаимно, като използват речника с понятия към урока при необходимост. Учителят обяснява, че текстът използва метафори, за да представи сложни биологични концепции по-достъпно, и насърчава учениците да обсъждат своите отговори и да се аргументират. След края на дейността се отделя време за обобщение – 2-3 ученици споделят своите отговори с класа, а учителят използва техните изказвания като повод за допълнителни въпроси и пояснения, за да се подчертаят важните връзки между ген, алел, генотип и фенотип.
- Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.