Наследственост и изменчивост

Описание

В този урок по Биология за 10. клас учениците ще се запознаят с основните понятия в наследствеността и изменчивостта и ще проследят развитието на генетичната наука през различни епохи. Акцентът е върху разбирането на механизмите, които определят наследствените белези, и ролята на историческите открития в изграждането на съвременната генетика. Чрез анализ на визуални материали, дискусия и активно моделиране учениците ще развият умения за критическо мислене, работа в екип и научна аргументация.

Учениците ще могат да:

  • анализират визуални материали, като идентифицират прилики и разлики и възможни причини за появата на наследствени белези и тяхната изменчивост

  • свързват важни открития с епохите от развитието на генетичната наука

  • прилагат знанията си за наследственост и изменчивост, като създават схема за проследяване на наследствен белег в семейството си

Компетенции, които развива урокът:

  • работа в екип

  • критическо мислене и анализ

  • комуникационни умения

Ключови точки:

  • наследственост и изменчивост – основни понятия в генетиката

  • изследване на реални примери

  • история на генетиката – учени и открития

  • анализ и илюстриране на наследствен белег в семейството

Фокус на урока:

Основната активност е „Лабиринт от факти“, която комбинира сътрудничество, обсъждане и проверка на знанията. Учениците работят по групи, а задачата цели да свърже знанията им за развитието на генетиката с конкретни исторически факти, учени и открития. Учителят проектира слайд 6 от презентацията за първата една минута, след което мултимедията се спира, за да се фокусира обсъждането. Учениците обсъждат, а учителят обикаля между групите, насочва с въпроси и помага на учениците да търсят логически връзки между откритията. След приключване на груповата работа се организира обмен на резултати – всяка група споделя своето подреждане и аргументира избора си. Учителят записва правилната хронология на дъската и посочва интересни или забавни факти за учените, като подчертава, че целта е критическо мислене, а не отгатване. Ако времето позволява, всяка група формулира едно изречение, обобщаващо основното постижение на епохата, върху която е работила.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Методи в генетиката
Кариотип и кариограма
Генетика на пола
Видове неалелни взаимодействия
Видове алелни взаимодействия

Автор на урока

Мария Кокова

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.