Начало на организирано националноосвободително движение

Описание

В този урок по История за 7. клас учениците ще изследват прехода от спонтанни въстанически действия към организирано националноосвободително движение в българските земи. Акцентът е поставен върху разликите между борбата през XVIII и XIX век и върху приноса на Георги Стойков Раковски като стратег и идеолог на новото движение. Чрез работа по групи, попълване на таблица и решаване на кръстословица, учениците ще се ангажират с анализ на историческо съдържание по интерактивен начин.

Учениците ще могат да:

  • сравнят хаотичните движения от XVI-XVII в. с организираното националноосвободително движение през XIX в.

  • решават кръстословица с ключови понятия и личности, свързани с началото на организираната борба

  • разпознават и анализират идеите и дейността на Георги Стойков Раковски

Компетенции, които развива урокът:

  • умения за анализ и синтез на историческа информация

  • критическо мислене при разграничаване на подходи и резултати

  • работа в екип с уважение към различни мнения

  • креативност при създаване на логически връзки между факти

Ключови точки:

  • XVIII век като време на спонтанни въстания, кърджалии и хаотична съпротива

  • влияние на европейските революции върху българското движение през XIX в.

  • Велчовата завера и дейността на капитан Георги Мамарчев

  • Георги Стойков Раковски – идеолог, организатор, публицист и създател на българските легии

Фокус на урока:

Основната активност е „Пътят от хайдутин до революционер“. Учениците теглят на случаен принцип листчета с номера и се разделят на групи. Всяка група работи с таблица от работния лист (Дейност 2), като попълва двете колони – едната за характеристиките на хаотичните въстанически прояви, а другата за организираното националноосвободително движение. Задачата изисква даване на конкретни примери, включване на личности, идеи и действия.

След попълване, групите разменят таблиците си със съседна група и сравняват отговорите. Това стимулира дискусия и критично мислене, както и усвояване на различни гледни точки. Учителят обикаля и задава допълващи въпроси, като насърчава участие и сътрудничество.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Войните за национално обединение 1912 - 1918 година
Независимостта на България
Българите в Македония и Одринско
България в края на XIX век
Съединението на Източна Румелия с Княжество България

Автор на урока

Кристиян Ковачев
Автор на уроци
Кристиян Ковачев е историк, доктор по Теория и история на културата, учител в Българското училище "Кирил и Методий" в Париж и постдокторант към Българската академия на науките. От 2021 до 2022 г. е учител в Основно училище "Христо Ботев", с. Ръжево по програмата "Нов път в преподаването" на фондация "Заедно в час". От септември 2021 г. преподава на ученици от III, IV, V, VIII и гимназиален клас в БУ "Кирил и Методий, Париж. “За мен учениците трябва да бъдат в центъра на образователния процес и да бъдат активни участници, а не субекти в учебния процес.“

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.