Какво е Професионално учеща се общност (ПУО)?

Професионално учещата се общност е екип от учители, които редовно се събират, за да учат един от друг, да анализират практиките си и да изпробват нови подходи в класната стая. Целта е една: по-добро учене за учениците чрез сътрудничество между учителите.

Защо е общност?

Традиционно общностите се считат за групи от хора, които живеят в условия на взаимодействие в споделена зона. Психолозите McMillan и Chavis (1986) смятат, че за да може група хора да формират общност, трябва да бъдат изпълнени четири предпоставки

  1. (1) членство
  2. (2) влияние
  3. (3) интегриране и посрещане на потребностите и 
  4. (4) споделена емоционална връзка. 

Всеки член на общността има шанс да изрази своето мнение свободно, да потърси помощ от други членове на общността и да сподели своя опит с тях. По този начин учебната общност позволява на всички членове да задоволят някои от своите потребности, в случая – професионални.

По този начин членовете на дадена професионална учебна общности проявяват желание да участват на доброволна основа в работата на общността, както и да оказват съдействие на останалите й членове. С течение на времето у членовете се развива чувството за принадлежност и те започват активно да участват в дейностите на общността. Всеки член работи активно не само върху собственото си професионално развитие, но и върху професионалното развитие на своите колеги, като споделя опит, мнения и идеи.

Ключови характеристики на ПУО

✔ Ясни цели – фокус върху ученето на учениците;

✔ Съвместно планиране, наблюдение на часове и обратна връзка;

✔ Решения, базирани на данни и реални нужди;

✔ Действия и рефлексия в цикъл;

✔ Споделена отговорност, взаимна подкрепа и равнопоставено участие;

Професионалните учебни общности НЕ са:

  • административни срещи за обсъждане на организацията на дейностите в съответното училище или планиране на изпълнение на задачите;
  • семинари с външни експерти;
  • време за оплаквания без търсене на решения.

Каква е добавена стойност на ПУО?

  • Подобряване на качеството на преподаването
  • Пространство за анализ, идеи и критична обратна връзка
  • Емоционална и професионална подкрепа
  • По-висока мотивация и удовлетворение от работата
  • По-добри резултати и ангажираност при учениците

Как се случва?

Изграждане на професионални учещи се общности

  1. Избор на цел на ПУО и сформиране на група учители, учасващи в него. 
    • Брой участници: Идеалното ПУО би било с 5-8 участници с обща цел. Така ще има достатъчно гледни точки при обсъждания и възможност за ефективна групова динамика . В зависимост от целите, учителите в това ПУО или работят  с едни и същи ученици (имайки едно умение на фокус, което да развиват в тях) или имат еднаква цел по отношение на преподавателските практики (напр. една сила на фокус). 
    • Информиране на преподавателите за естеството на професионалните учебни общности:  Какво е ПУО и какви са характеристиките на успешното ПУО? 

2. Постигане на съгласие по отношение на честота на срещите, времето и мястото на срещите и създаване на график;

3. Постигане на съгласие по отношение нормите на поведение и прицнипите на работа;

    • Примерни групови норми:  Всички сме равнопоставени; Даваме време и пространство за всеки да се изкаже; Коментираме мнения, а не личността на колегите; Спорим за постигане на най-добро решение в работата си, а не за да доминираме; Допускаме, че може да има по-добра теза, идея от нашата  се доверяваме на екипа на ПУО …

 Фокус на ПУО 

  • Вариант 1: За умение на учениците

Учителите избират едно конкретно умение, върху което искат да се фокусират. Колегите си наблюдават уроците и по специална матрица за даденото умение и си водят записки как се проявява това умение и какво е нивото на ангажираност на учениците при различни стратегии и дейности. След това учителите измерват къде точно са учениците по това умение, изпробват нови подходи и стратегии, отново наблюдават и анализират резултатите, за да рефлектират и подобрят работата си. 

  • Вариант 2: По сили

Учителите наблюдават свои или на колеги часове, като всеки може да е в различен клас и различен момент — не е нужно всички да са били в един и същи урок. След това се събират заедно и обсъждат практиките, които са използвали за развиване на конкретна сила от „Седемте сили“. Анализират какво е довело до добри резултати, споделят опит и идеи как да подобрят работата си с учениците спрямо тази сила.

Структура на ПУО Среща

По време на срещата се следва се алгоритъм на работа. Той помага за поддържане на фокус, постигна на целите. Пълният алгоритъм може да изтеглите от  тук.

Примерно разпределение:

neozaglaven dokument 5 page 0001

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.