Почистване на сребърни предмети с домашно изработена батерия

Раздел

Разтвори и химични реакции във водни разтвори / Окислително-редукционни процеси. Електролиза.

Времетраене

3 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основните физични и химични свойства на благородните метали;
  • дефинират следните термини и понятия: метал, неметал, химична реакция, химично съединение, електрони, йони, хидролиза, окисление, редукция, електрически ток, електролит, електролиза, катион, анион, периодична система, група, период;
  • посочват основните видове йони;
  • описват процеса електролиза;
  • откриват различните видове метали в периодичната система – определят поредния им номер, групата и периода;
  • сравняват физичните и химичните свойства на металите, в зависимост от местоположението им в периодичната система;
  • анализират и представят графично данни.

Цели по умения:

  • подобряване на критичното мислене на учениците чрез намиране на причинно-следствени връзки между концентрацията на електролита и скоростта на електрохимичната реакция на почистване на среброто;
  • развиване на аналитичното мислене чрез откриване на начини за използване на изследваните характеристики на металите и техните съединения за решаване на битови проблеми;
  • създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.

Изследователски въпрос:

Как можем да решим проблема с потъмняването на сребърните изделия?

Краен продукт:

Научно изследване и анализ на окислително-редукционните процеси

Необходими материали:

  • Малък сребърен предмет, например обица или посребрена монета;
  • Нитрилни ръкавици;
  • Спирт;
  • Кухненска хартия;
  • Гел за миене на съдове;
  • Яйца – по три броя за всяка работна група;
  • Малка тенджера;
  • Вода;
  • Печка или малък котлон;
  • Мерителна чаша;
  • Голям найлонов плик с цип – по един за всяка група;
  • Алуминиево фолио;
  • Плитък пластмасов или стъклен съд, който може да побере 1 чаша вода;
  • Трапезна сол (натриев хлорид) – около 20 грама общо;
  • Малка купа;
  • Дестилирана вода;
  • Потопяем термометър;
  • Пластмасова лъжица;
  • Мобилен телефон с камера;
  • Таймер;
  • Писалка или молив;
  • Менделеева таблица;
  • Презентация за свойствата на металите;
  • Списък с термини за преговор;
  • Технологична карта  “Потъмняване на среброто”;
  • Технологична карта “Почистване на среброто”;
  • Работен лист “Потъмняване на среброто”.

Уроци и дейности

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.