Раздел
Разтвори и химични реакции във водни разтвори / Окислително-редукционни процеси. Електролиза.
Времетраене
3 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават основните физични и химични свойства на благородните метали;
- дефинират следните термини и понятия: метал, неметал, химична реакция, химично съединение, електрони, йони, хидролиза, окисление, редукция, електрически ток, електролит, електролиза, катион, анион, периодична система, група, период;
- посочват основните видове йони;
- описват процеса електролиза;
- откриват различните видове метали в периодичната система – определят поредния им номер, групата и периода;
- сравняват физичните и химичните свойства на металите, в зависимост от местоположението им в периодичната система;
- анализират и представят графично данни.
Цели по умения:
- подобряване на критичното мислене на учениците чрез намиране на причинно-следствени връзки между концентрацията на електролита и скоростта на електрохимичната реакция на почистване на среброто;
- развиване на аналитичното мислене чрез откриване на начини за използване на изследваните характеристики на металите и техните съединения за решаване на битови проблеми;
- създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Как можем да решим проблема с потъмняването на сребърните изделия?
Краен продукт:
Научно изследване и анализ на окислително-редукционните процеси
Необходими материали:
- Малък сребърен предмет, например обица или посребрена монета;
- Нитрилни ръкавици;
- Спирт;
- Кухненска хартия;
- Гел за миене на съдове;
- Яйца – по три броя за всяка работна група;
- Малка тенджера;
- Вода;
- Печка или малък котлон;
- Мерителна чаша;
- Голям найлонов плик с цип – по един за всяка група;
- Алуминиево фолио;
- Плитък пластмасов или стъклен съд, който може да побере 1 чаша вода;
- Трапезна сол (натриев хлорид) – около 20 грама общо;
- Малка купа;
- Дестилирана вода;
- Потопяем термометър;
- Пластмасова лъжица;
- Мобилен телефон с камера;
- Таймер;
- Писалка или молив;
- Менделеева таблица;
- Презентация за свойствата на металите;
- Списък с термини за преговор;
- Технологична карта “Потъмняване на среброто”;
- Технологична карта “Почистване на среброто”;
- Работен лист “Потъмняване на среброто”.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.