Раздел
Планетата Земя
Времетраене
4 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват строежа на Земята, като разграничават вътрешните обвивки (ядро, мантия, земна кора) и външните обвивки (литосфера, атмосфера, хидросфера, педосфера и биосфера);
- изработват схема и модел на вътрешния строеж на Земята, използвайки конструктор или други материали;
- дават примери за взаимодействие между различните земни обвивки;
- обяснява как вътрешните процеси (напр. движението на магмата) водят до вулканични изригвания;
- описват как вулканичната дейност влияе на природата, човека и средата на живот;
- работят в екип за изработване и представяне на модел, свързан с природен процес;
- презентират наученото чрез визуални и устни средства.
Цели по умения:
Учениците развиват:
- умения за работа в екип, критическо мислене;
- умения за самостоятелно учене и решаване на проблеми;
- креативност и активно участие в учебния процес.
Изследователски въпрос:
Защо изригват вулканите?
Краен продукт:
Макет на вулкан, изригващ с помощта на химическата реакция между сода и оцет.
Необходими материали:
- Видео – изригване на вулкан;
- Примерно видео за вътрешния строеж на Земята;
- Конструктор Лего (или алтернативни материали);
- Етикети/листчета с названия на обвивките;
- Цветни маркери или стикери;
- дигитален пъзел;
- Атласи;
- Контурна карта на света за позициониране на вулкани;
- Работен лист “Открий вулканите по света!”.
- Работен лист “Четене с разбиране- вулкани” ;
- Как да си направим вулкан – видео;
- Работен лист “Части на вулкан и ефекти на вулканичната дейност” ;
- Пластилин, глина, хартия, лепило, боя за храна , сода, оцет, бутилки;
- Защита за масите и пода при демонстрацията;
Уроци и дейности
Автор на проекта
Ваня Иванова
Автор на уроци
С 28 години опит в образованието, Ваня Иванова е старши учител по география и икономика, както и по музика в ОУ "Васил Левски", град Кнежа. Страстта ѝ към образованието и непрестанния ѝ стремеж към професионално усъвършенстване я движат да търси нови предизвикателства и възможности за учене, въпреки богатия си педагогически опит. Носител е на многобройни отличия, включително „Учител на годината“ и национални награди за добри педагогически практики. Сертифициран Google Educator, поддръжник на STEM и иновативното обучение. През последните години тя се утвърди като активен участник в образователни форуми, където споделя своите иновативни подходи и добри практики с колегите си. В момента като автор на проектно базирани уроци за платформата prepodavame.bg, тя продължава да вдъхновява и подкрепя образователната общност с креативни и ефективни методи на преподаване.