Градът на буквите
Раздел
Звуковете и буквите в българския език
Времетраене
1 седмица - 5 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават звук от буква;
- разграничават сричките в думата;
- разграничават гласни от съгласни звукове;
- изговарят правилно звуковете в думите;
- познават печатните и ръкописните букви от българската азбука;
- разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
- пишат графически правилно и четливо буквите и връзките между тях;
- познават реда на буквите в българската азбука.
Цели по умения:
Учениците:
- участват в дискусия, като се съобразяват с ролите на говорещ и слушащ, задават и отговарят на въпроси;
- сравняват информация, откриват прилики и разлики и правят изводи;
- класифицират и документират събраната информация, като използват помощна визуализация;
- илюстрират своите идеи, като се съобразяват с темата и условията на задачата;
- представят резултатите от своята работа.
Изследователски въпрос:
В каква къща би живяла всяка буква, ако буквите имаха свой дом?
Краен продукт:
Плакат с нарисуван “Град на буквите”, в който има дом за всяка буква.
Необходими материали:
- Бяла дъска;
- Цветни маркери за дъска – син и червен;
- Графитни моливи;
- Цветни моливи;
- Голям картон размер А3 или по-голям за общата визуализация на “Градът на буквите”;
- Бели листове А4 или А3 за всяко дете;
- Подвижна азбука – комплекти букви от азбуката за всяка група (буквите могат да са пластмасови, картонени, ламинирани, но всяка да е отделна);
- Списък с думи – за разделяне на срички и поставяне на сричките в съответния дом на гласните;
- Списък с думи с липсващи съгласни, от които децата трябва да определят и запишат какъв е липсващият звук – звучен или беззвучен;
- Работен лист за упражнения с думи с щ, ь, ю, я – определяне на звуковете им;
- Самооценъчна карта;
- Тетрадките на децата по български език.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Неда Грамадска
Автор на уроци
Тя е завършила начална училищна педагогика и работи като начален учител в Прогресивно училище 1 в София от създаването му. Преминала е курсове “Играя и работя с деца” на “Бъдеще сега”, “Монтесори метод за деца от 6 до 12 г.” и др. Базов учител е към СУ “Климент Охридски” и е била ментор на ученик в програмата Able Mentor. Развива се и в сферата на логопедията.