Градът на буквите

Раздел

Звуковете и буквите в българския език

Времетраене

1 седмица - 5 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават звук от буква;
  • разграничават сричките в думата;
  • разграничават гласни от съгласни звукове;
  • изговарят правилно звуковете в думите;
  • познават печатните и ръкописните букви от българската азбука;
  • разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
  • пишат графически правилно и четливо буквите и връзките между тях;
  • познават реда на буквите в българската азбука.

Цели по умения:

Учениците:

  • участват в дискусия, като се съобразяват с ролите на говорещ и слушащ, задават и отговарят на въпроси;
  • сравняват информация, откриват прилики и разлики и правят изводи;
  • класифицират и документират събраната информация, като използват помощна визуализация;
  • илюстрират своите идеи, като се съобразяват с темата и условията на задачата; 
  • представят резултатите от своята работа.

Изследователски въпрос:

В каква къща би живяла всяка буква, ако буквите имаха свой дом?

Краен продукт:

Плакат с нарисуван “Град на буквите”, в който има дом за всяка буква.

Необходими материали:

  • Бяла дъска;
  • Цветни маркери за дъска – син и червен;
  • Графитни моливи;
  • Цветни моливи;
  • Голям картон размер А3 или по-голям за общата визуализация на “Градът на буквите”;
  • Бели листове А4 или А3 за всяко дете;
  • Подвижна азбука – комплекти букви от азбуката за всяка група (буквите могат да са пластмасови, картонени, ламинирани, но всяка да е отделна);
  • Списък с думи – за разделяне на срички и поставяне на сричките в съответния дом на гласните;
  • Списък с думи с липсващи съгласни, от които децата трябва да определят и запишат какъв е липсващият звук – звучен или беззвучен;
  • Работен лист за упражнения с думи с щ, ь, ю, я – определяне на звуковете им;
  • Самооценъчна карта;
  • Тетрадките на децата по български език.

Уроци и дейности

Автор на проекта

Неда Грамадска
Автор на уроци
Тя е завършила начална училищна педагогика и работи като начален учител в Прогресивно училище 1 в София от създаването му. Преминала е курсове “Играя и работя с деца” на “Бъдеще сега”, “Монтесори метод за деца от 6 до 12 г.” и др. Базов учител е към СУ “Климент Охридски” и е била ментор на ученик в програмата Able Mentor. Развива се и в сферата на логопедията.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.