Раздел
Планиране и обработка
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- свързват елементи от текстил чрез шиене.
Необходими материали:
- различни цветове филц или плат
- памук
- ножица
- конци и игли
- работен лист “Зеленчукови гатанки”
- работен лист “Очертание на морков”
Учениците четат гатанки, чиито отговори са различни зеленчуци.
Инструкции
Започнете часа с гатанка:
Цяло лято се увива
със безброй листа,
топка вкусна и красива
става есента.
Знам я тази хубавелка,
тя е хрупкавата ……….
(зелка)
След като учениците отговорят правилно, поставете темата и целта на урока:
- Ученици, днес ще се запознаем с различни зеленчуци и всеки от вас ще изработи своя любим зеленчук от текстил - плат или филц.
Разделете учениците по двойки и раздайте на всяка двойка работен лист. Дайте на учениците ясни инструкции за работа.
- Пред всяка двойка има работен лист с още “зеленчукови” гатанки. Разполагате с 4 минути да прочете трите гатанки и да напишете отговорите на всяка от тях”.
След като времето за работа изтече, поканете една двойка да представи отговорите си. Запишете зеленчуците на дъската и подканете учениците да допълват списъка със зеленчуци, които познават.
- Кои други зеленчуци познавате? Защо зеленчуците са полезни за здравето ни?
Обобщение
За да превърнем класната стая в зеленчукова градина, е необходимо да познаваме различни видове зеленчуци.
Важно!
- Обобщете отговорите на учениците на дъската.
Учениците създават любимите си зеленчуци от плат, като свързват отделните му елементи чрез шиене.
Инструкции
Споделете на учениците кой е вашият любим зеленчук и ги насърчете да споделят кои са техните. Раздайте различни цветове филц или плат. Може учениците предварително да са ги донесли от вкъщи или да използват наличните от комплектите към албумите по технологии и предприемачество. Поставете задачата и дайте ясни инструкции.
- В следващите 20 минути изрежете частите на своя любим зеленчук от плата, с който разполагате. Свържете частите чрез шиене.
Дайте пример със създаването на морков от плат:
- Сега ще ви дам пример с мой любим зеленчук - морков. Трябват ви оранжева продълговата част и зелена част за листата. Двете части ще ги зашием с помощта на игла и конец. Сега ще ви покажа как.
Демонстрирайте.
Обобщение
Благодарение на тази дейност ние се научаваме да свързваме отделни елементи от плат чрез шиене.
Важно!
- Припомнете на учениците, че трябва да бъдат внимателни, когато използват игла.
- Съдействайте им при нужда и ги насърчавайте да си помагат взаимно.
- Диференцирайте според индивидуалните особености на учениците - може предварително да си направите шаблони на зеленчуци от хартия, които да се налагат върху филца или плата и се очертават.
Учениците дискутират какви ще са материалите, които могат да бъдат използвани за направата на мини зеленчукова градина в класната стая.
Инструкции
Завършете часа с дискусия относно материалите, които могат да бъдат използвани за направата на мини зеленчукова градина в класната стая:
- Ученици, през следващите часове по технологии и предприемачество всеки от вас ще засади в класната стая мини зеленчукова градина. Според вас какви материали ще са ни необходими, за да се случи това?
Обобщение
Обобщете за учениците най-важното от часа: “Този час се запознахме с различни видове зеленчуци и всеки от вас успях да направи своя най-любим от тях от плат. Обсъдихме какви материали ще са ви нужни, за да засадите своя зеленчукова градина в класната стая. А през следващия час ни предстои най-вълнуващата част - ще създаваме мини оранжерии”.
Важно!
- Очакван отговор от учениците: луковици, семена, разсад, пръст, саксии. Допълнете списъка с материали, ако е необходимо.

