Запознаваме се с приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева

Раздел

Текст и общуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • отговарят писмено на поставен въпрос към художествен или нехудожествен текст като посочват аргументи от текста.

Необходими материали:

  • текст на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева
  • принтирани откъси от приказката
  • листове и маркери за всяка група
  • карти за рефлексия по приказката
  • флипчарт листове
  • хартиено тиксо 
  • маркери
Първа среща с приказката "Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)" от Мая Дългъчева
10 минути
Въведение

Учителят чете приказката на глас, а учениците слушат внимателно. След това обсъждат впечатленията си в кратка дискусия.

Инструкции

  • "Ученици, настанете се удобно и затворете очи за кратко – ще се пренесем в един приказен свят. Докато слушате приказката, опитайте да си представите мястото, където се развива действието – как изглежда, какви звуци се чуват, как ухае въздухът. Представете си гъсеничката – как се чувства, как се движи, какво преживява.
  • Ако някоя дума, израз или момент ви впечатли, опитайте да го запомните – после ще говорим за това.
  • След края на приказката, всеки ще има възможност да сподели едно изречение: Как се почувствах, докато слушах приказката? или Кой момент ме развълнува най-много и защо?"

Обобщение

Приказките предизвикват емоции и лични размисли. Тази дейност събужда интерес и създава връзка между текста и личния опит на учениците.

Важно!

  • Създайте в класната стая атмосфера, която да помогне на учениците да съпреживеят  историята, докато вие четете приказката - тиха музика, цветна клонка, хартиена или плюшена гъсеничка.
  • Наблюдавайте реакциите на учениците – могат да дават сигнали, че нещо ги е развълнувало или объркало.
  • Обяснете непознати думи като:
    • пирует – бързо въртеливо движение на тялото около собствената му ос, изпълнявано от танцьори (особено в балета);
    • реверанс – поклон, леко навеждане на тялото или приклякане в знак на уважение или поздрав;
    • врява – силен, объркан шум от говорене, викове, вълнение;
    • надзърта – поглежда предпазливо или скришом, гледа внимателно;
    • съзряла – видяла нещо изведнъж или отдалеч, забелязала нещо неочаквано;
    • изнемощяла – станала много слаба и без сили, изморена до крайност.
  • Когато стигнете до репликата на Бръмбаран, в която се казва, че е прочут „от Рим до Кан“, спрете за кратко и задайте въпрос към учениците: „Знаете ли къде се намират градовете Рим и Кан? Защо мислите, че авторката е избрала точно тях, за да покаже колко е известен Бръмбаран?“. Това ще помогне на учениците да направят връзка между текста и реалния свят и ще развие тяхното културно и географско познание.
Да проследим нишката на историята
20 минути
Групова работа

Учениците работят по групи върху части от приказката, озаглавяват ги, записват ключови моменти и обсъждат героите и тяхното поведение.

Инструкции

  • "Сега класът ще работи в групи по 3–4 ученици. Всеки екип ще получи част от приказката „Как гъсеничката се събуди…“.
  • Вашата задача е да прочетете внимателно своя откъс и заедно да отговорите на следните въпроси:
    • Какво се случва в тази част на приказката?
    • Кои герои участват и какво правят?
    • Как се чувстват героите в тази част? По какво разбрахте какви са техните чувства?
    • Какво послание носи този откъс?
  • Отговорите записвайте върху белите листове пред всеки отбор. След това измислете заглавие за вашата част, което да показва какво е най-важното в нея.
  • Изберете един говорител, който ще представи пред класа какво сте открили, или се редувайте, ако искате всички да участвате.
  • Ако желаете и имате време, може да направите и малка илюстрация или да използвате символи, които да представят вашата част от историята.
  • Накрая ще подредим всички части в правилния ред и ще си припомним приказката като карта от събития."

Обобщение

Дейността развива умения за обобщаване, разбиране на структурата на текста и разпознаване на основните герои и послания. Подготвя учениците за по-задълбочена работа по темата.

Важно!

  • Разделете текста на логически части предварително.
  • Напишете на дъската въпросите, на които групите трябва да отговорят писмено.
  • Осигурете визуални материали – флипчарт, маркери, листове.
  • Напомнете на учениците, че е важно да се изслушват и да се допълват в екипите.
Избирам и разказвам – какво остана в мен от приказката?
10 минути
Рефлексия

Учениците избират една от картите за рефлексия, които представят моменти, герои или чувства от приказката, и устно споделят защо са направили този избор.

Инструкции

  • "Ученици, пред вас има картинки, свързани с приказката. Всеки от вас нека да избере една картинка, която го привлича най-много.
  • След това ще споделите пред класа (или в малка група): “Избирам това, защото ми напомня за… или ме кара да се чувствам …”
  • Ако не желаете да говорите пред всички, може само да покажете избраното от вас и да го поставите на таблото „Спомени от приказката“."

Обобщение

Чрез избора на картинка и споделянето на своя избор, учениците се учат да правят връзка между художествения текст и собствените си мисли и чувства. Това упражнение ни помага да разберем, че една и съща приказка може да остави различни впечатления у всеки човек и че всички те са еднакво ценни.

Важно!

  • Подгответе предварително картите за рефлексия и флипчарт лист с надпис “Спомени от приказката”.
  • Използвайте хартиено тиксо за прикрепяне на картите към флипчарт листа.
  • Създайте добра организация, така че учениците да са спокойни и да има атмосфера, подходяща за размисъл и споделяне.
  • Поставете картинките на маса и разделете класа на групи по 3-4 ученици, които едновременно да направят избор.
  • Разпечатайте и изрежете толкова картинки, колкото са учениците в класа.
  • При по-малък клас учениците могат да седят в полукръг, а пред тях на пода да са поставени картинките.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.