Раздел
География на природата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- определят значението на водата и необходимостта от нейното опазване;
- знаят правила за разумно поведение при наводнение.
Необходими материали:
- Достъп до платформата Your Plan, Your Planet;
- Компютри с интернет;
- Презентация “Наводнения”;
- Работен лист “Ключови думи за комикса “Пътешествието на капката Бисерка”;
- Работен лист “Шаблон за комикс “Пътешествието на водната капка”;
- Лепящи листчета;
- Лист син картон.
Учениците получават тревожно съобщение от капката Бисерка, попаднала в замърсена вода. Научават колко малка част от водата на Земята е годна за пиене и защо е важно да я пазим. След това работят с онлайн приложението https://yourplanyourplanet.sustainability.google/, за да открият как самите те могат да пестят вода. Формулират лични идеи за действие.
Инструкции
“Мили деца, получихме съобщение от капката Бисерка:
„Скъпи приятели, попаднах на място, където водата е тъмна, лепкава и мирише лошо. Около мен плуват отпадъци, пластмаса и мазнини. Нито рибите, нито растенията могат да живеят тук. Аз съм само една капка, но чувствам, че скоро няма да остана чиста!“.
Изглежда, че нашата водна капка е попаднала в беда! Много е важно да пазим водата чиста. На Земята има страшно много вода, но само 0,3% от нея е подходяща за пиене. Представете си 1000 чаши с вода – само от три от тях ще можете да отпиете. Всичко останало е солена вода от океаните или лед от полюсите.
Сега ще изследваме какво може да направи всеки един от нас, за да помогне за опазването на водата. Влезте в този сайт: Your Plan, Your Planet. Изберете раздел “Вода“. Разгледайте внимателно какво правим в кухнята, банята и двора – и как всяко действие влияе на чистотата и количеството на водата.
В тетрадката запишете три конкретни действия, с които ти можеш да пестиш вода у дома или в училище. Формулирайте кратко послание към хората от името на Бисерка: „Аз, капката Бисерка, ви моля…“
Ще имате възможност да споделите своите записки с класа.”
Обобщение
Учениците осъзнават колко ограничен и ценен е ресурсът на питейната вода на планетата. Разбрират, че въпреки привидното изобилие, само малка част от водата е годна за пиене и че човешката дейност я застрашава. Тази дейност полага основата за развиване на отговорност, екологично мислене и активна роля в опазването на природните ресурси.
Важно!
- Започнете часа емоционално. Разкажете на учениците, че капката Бисерка, след своето пътешествие по сушата, се е озовала в място, където водата е замърсена, пълна с отпадъци, мазнини и отровни вещества.
Преминете към практическа дейност. Насочете учениците да отворят приложението Your Plan, Your Planet, като ги напътствате да изследват раздела „Вода“. Дайте им 5-7 минути да разгледат примери за пестене на вода в ежедневието. След това им дайте 3 минути да запишат три конкретни действия, с които те лично могат да помогнат на Бисерка и водата на планетата.
Учениците преминават от темата за опазване на водата към анализ на природното бедствие “наводнение“. Разглеждат презентация със снимки и информация, разсъждават по конкретни въпроси и в съставят правила за безопасно поведение при наводнение.
Инструкции
“Скъпи ученици, досега говорихме за това колко ценна и необходима е водата. Сега ще научите и нещо друго – че когато природата бъде нарушена или подценена, водата може да се превърне в разрушителна сила.
Когато дъждовете станат прекалено силни, когато снегът се топи прекалено бързо или когато язовирите не издържат, се случва наводнение. Това е природно бедствие, при което водата залива улици, къщи, ниви, понякога цели села и градове. То може да унищожи реколтата, да остави хора без дом, ток или чиста вода, а понякога дори да застраши човешки живот.
Ще разгледаме заедно една презентация, която показва как изглеждат наводненията. В нея има реални снимки и информация. Ще обсъдим заедно следните въпроси:
- Какви разрушения виждате в снимките?
- Какво се случва с пътищата, когато са залети от вода?
- Какво ще стане с реколтата на наводнено поле?
- Как това ще се отрази на земеделците и на нашата храна?
- Случвало ли се е наводнение да сте свидетели на наводнение?
- Ако се случи наводнение и вие сте там – какво бихте направили?
- Къде бихте се скрили, за да сте в безопасност?
…
Сега ще работите по двойки. Ще създадете списък с 2-3 важни правила за безопасност при наводнение. Помислете: какво е забранено да се прави? Какво трябва да вземете със себе си? Кого да уведомите? Къде да се скриете? Какво трябва да знаете, за да защитите себе си и семейството си?”
Обобщение
Чрез разглеждането на реални примери учениците разбрат какви последици има природното бедствие “наводнение“ за хората, пътищата, реколтата и животните. Съставянето на правила за поведение при наводнение ще им помогне да се подготвят за реални ситуации и да поемат лична отговорност за своята безопасност.
Важно!
- Насочете вниманието на учениците към темата за природните бедствия. Направете връзка между небрежното поведение към природата и последствията, които може да последват.
- Пуснете презентацията и водете учениците през ключовите кадри и информация. Подканяйте ги да мислят, да наблюдават и да се поставят в ролята на хора, попаднали в такава ситуация. Задавайте въпросите по време, като дадете време за кратки коментари и дискусия.
- След разделете учениците на двойки и раздайте на всяка двойка по няколко цветни лепящи листчета. Инструктирайте ги да формулират важни правила за поведение при наводнение – неща, които всеки ученик трябва да знае в подобна ситуация.
- След като двойките попълнят своите листчета, ги поканете да ги залепят на “Стената на водата“. Така ще създадете обща колективна карта с правила за безопасност, която ще стане част от визуалния проект, където се събират всички важни знания и послания от капката Бисерка.
- Накрая направете кратко обобщение на наученото. Поздравете учениците - с тези знания не само могат да се защитят, но и да помогнат на други хора.
Учениците се подготвят за творческата задача: изработване на комикс, който разказва историята на капката Бисерка. Разяснява се структурата на комикса. Учениците се разпределят по двойки и получават задача за домашна работа - да съставят план на своя комикс.
Инструкции
“За финал ще получите задача за домашна работа: ще започнете да подготвяте големия финал на нашето пътешествие с Бисерка. Ще създадем комикс – това е история в картинки.
Вашият комикс ще се състои от 4 листа, като всеки представя важен етап от пътешествието:
- В океана – нейният дом;
- През сушата – извори, реки, езера, ледници;
- Когато Бисерка вижда мръсната вода и ни учи как да пазим водата;
- Когато Бисерка преживява наводнение и учи хората на правила за безопасност
Към всеки лист има ключови думи, които да използвате в комикса. Ще работите по двойки. Задачата ви е у дома е следната: да съставите план на вашия комикс, който да предложите на партньора си:
- Какво ще бъде нарисувано на всеки лист?
- Какво ще казва Бисерка?
- Какво ще има на корицата и какъв ще бъде финалният съвет на Бисерка към към хората?
Следващият път ще представите на партньора си своя план, ще обсъдите предложенията и ще си поделите задачите. Ще започнем същинското рисуване.”
Обобщение
Учениците затвърждават наученото, правят връзка между теория и практика и се подготвят организационно за създаването на крайния продукт. Така етапът на разяснение завършва с готовност за творческо действие.
Важно!
- Обявете финалната част от проекта – създаването на комикс. Покажете шаблона на комикса и раздайте работния лист с ключовите думи и разяснете структурата на бъдещия комикс: той ще се състои от четири листа А4, всеки посветен на различен етап от пътя на Бисерка:
- Бисерка в Световния океан
- Бисерка във водите на сушата
- Бисерка и опазването на водата
- Бисерка преживява наводнение
- Подчертайте, че очаквате да видите в комикса представени всички ключови думи.
