Време е за творчество и представяне: нашият свят от скали и релеф

Раздел

География на природата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • онагледяват знанията за релефа и видовете скали с практическа дейност;
  • презентират работата си в екип и аргументират своите избори;
  • демонстрират разбиране за процесите, свързани със скалния цикъл;
  • получават и дават обратна връзка по ясни критерии.

Необходими материали:

  • Изсъхналите модели от солено тесто;
  • Бои и четки;
  • работен лист “Скалният цикъл – таблица и инструкции за направата на скали от бонбони”
  • Желирани бонбони в различни цветове – по две малки пакетчета за всеки екип;
  • Алуминиево фолио;
  • Ножици;
  • Източник на топлина – сешоар (под наблюдение);
  • “Критериална матрица по ПБО “Релефът в моите ръце”.
От знание към реалност – релефът оживява!
5 минути
Въведение

Дейността започва с вдъхновяващо приветствие от учителя. Следва групиране според изтеглената релефна форма за домашна работа и преглед на изработените произведения. Учениците получават необходимите материали за демонстрацията на скалния цикъл и работят по практическата задача. Получават обратна връзка за своята работа и участват в кратка рефлексия.

Инструкции

 “Днес ще завършим нещо, което започнахме с въображение и знание. Добре дошли в големия финал на нашето географско пътешествие! За домашно всеки от вас трябваше да изработи релефна форма. Всички, които направиха едни и същи форми, ще работят в един екип.

Хайде да се разпределим по групи. Кои от вас изработиха планина? Кои изработиха плато?

Както ви обещах, предстои интересна отборна задача. ”

Обобщение

Учениците се мотивират да довършат проекта с вдъхновение. Изгражда се усещане за събитие.

Важно!

  • Подредете класната стая по подходящ начин. Предвидете достатъчно място за поставяне на релефните форми. Раздайте материалите на всеки екип.
Оцвети природата, оформи скалите – създай своя свят!
25 минути
Практическа задача

Учениците оцветяват моделите на релефните форми, изработени у дома от солено тесто. Успоредно с това, с помощта на желирани бонбони, пресъздават процесите на скалния цикъл – натиск, топлина, изстиване – и виждат как скалите се преобразуват. Дейността комбинира наученото с творчество и практическо преживяване.

Инструкции

”Вземете своите релефни форми - време е да ги оцветите, за да ги направите възможно най-близки до реалността.

Освен че ще оцветявате вашите релефни форми, всеки екип ще изработи и обща скала, като следва внимателно стъпките на скалния цикъл. Това ще бъде много интересен експеримент, който ще пресъздадем с помощта на едни лакомства, които знам, че обичате. Готови ли сте?

През какви стъпки минава процесът:

  • Натрупване и притискане – ще нарежем и притиснем желирани бонбони. Така ще видим как се образуват седиментните скали, които се получават от натрупване на пластове.
  • Топлинно въздействие – ще нагреем леко тези бонбони и те ще се променят – това ще имитира процеса на образуване на метаморфни скали.
  • Разтопяване и втвърдяване – накрая ще ги разтопим и оставим да се втвърдят – така ще видите как се образуват магмени скали.

Всеки екип ще получи инструкции с подробни разяснения за процеса. Вие сами ще преминете през тези стъпки.

Накрая сами ще оцените вашата работа по критериалната матрица, която сега ще ви раздам.

Имате 20 минути за работа!”

Обобщение

Учениците творят и експериментират, прилагайки знанията си по визуален и практически начин. Чрез оцветяването и преживяването на скалния цикъл се постига задълбочено разбиране за процесите, изграждащи релефа и скалите.

Важно!

  • Разпределете материалите за скалния цикъл: желирани бонбони, фолио, ножици. Напомнете за безопасността при използването на сешоара.
  • Раздайте материалите за скалния цикъл: ножици, фолио. Източникът на топлина - сешоарът може да стои върху учителското бюро. Нека се ползва само под надзор.
  • Разделете или дайте възможност на учениците сами да разпределят задачите в екипа: кой ще реже, кой ще натиска, кой ще работи със сешоара, койт ще оформи чинийката…
  • След като всички екипи преминат през станцията на скалния цикъл, насърчете децата да се самооценят по критериалната матрица.

Материали за дейността

Изложба “Нашият релефен свят”
10 минути
Презентация

В последната дейност от проекта учениците подреждат и представят своите модели на релефни форми и изработените скали. Всеки екип прави кратка презентация от 1 минута, след което следва обратна връзка от останалите екипи и от учителя. Финалът е празничен - с аплодисменти, усмивки и съвместна рефлексия.

Инструкции

“Всеки екип ще представи накратко в рамките на 1 минута своя модел на релефна форма и скала. Обяснете:

  • Какво сте изработили?
  • Как го направихте?
  • Какви знания приложихте?

Докато другите представят, слушайте активно – ще може да дадете и вашата обратна връзка.

Накрая ще помоля всеки от вас да помисли как би отговорил на този въпрос с едно изречение: “Какво научих от този проект?” Ще се радвам да чуя споделянията ви!”

Обобщение

Финалната дейност затвърждава не само знанията, но и гордостта от постигнатото. Учениците представят релефите си и получават оценка. Проектът приключва с рефлексия, признание и празнична атмосфера.

Важно!

  • Подгответе място за представяне (кът за изложба, маса, табло). Насърчете учениците да се изразяват уверено и ясно. Използвайте критериалната матрица, за да дадете обективна и мотивираща обратна връзка
  • Направете кратко финално обобщение.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.