Раздел

Тела и вещества

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците различават трите агрегатни състояния на водата и провеждат експерименти за преминаването на водата в различни агрегатни състояния

Необходими материали:

  • мултимедия
  • видео
  • бяла дъска
  • маркери 
  • работен лист “Пътешествието на Капчица”
Какво би станало, ако водата на земята замръзне?
15 минути
Дискусия

Учителят пуска на учениците кратко тематично видео, след което провежда въвеждаща дискусия, която има за цел да очертае основната тема и да привлече вниманието на учениците към темата.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • Ученици, днес ще започнем работа по една много важна за всички нас тема! Досещате ли се без какво не може да съществува живот на планетата Земя и съответно - ние хората?

Очаквани отговори: Въздух, храна, топлина, вода.

  • Всички отговори, които посочихте са верни, браво, но днес ще си говорим за значението на водата за живота на планетата. Сега ще ви пусна кратко видео. Гледайте внимателно, защото след това ще ви задам няколко въпроса. Отсега подсказвам - внимателно гледайте за това колко от агрегатните състояния на водата ще се споменат във видеото. Помните ли кои бяха те?

Очакван отговор: твърдо (лед), течно (вода), газообразно (водна пара).

Пуснете видеото на учениците, а след като го изгледат задайте няколко въпроса по него. 

  • И така, колко от агрегатните състояния на водата се споменаха във видеото?
  • Кое агрегатно състояние на водата се посочва като ключово за съществуването на живота на земята?
  • Какво би се случило с климата, ако океаните замръзнат?

Очакван отговор: Ако океаните замръзнат, тяхната способност да регулират климата ще изчезне и те няма да могат да абсорбират и разпределят топлината от слънцето. Земята ще започне да се охлажда.

  • Какво ще се случи с океанските и морски животни, ако водата замръзне?

Очакван отговор: Ще загинат, което ще се отрази на хранителните вериги и цялотно на живота на планетата.

  • Какво ще се случи, ако кръговратът на водата спре, защото всичката вода е замръзнала?

Очакван отговор: Водата ще спре да се изпарява, ще спрат да се образуват облаци и да вали дъжд, което ще засегне живота на Земята, защото тя ще стане изключително суха и негостоприемна.

Направете кратко обобщение.

  • Предполагам, че това видео ви показа колко важна е водата за поддържането на живота на планетата Земя, а не по-малко важен е кръговратът на водата в природата. От днес с вас се впускаме в едно специално приключение, в което ще изследваме трите агрегатни състояния на водата, ще проучим значението на кръговрата на водата и ще си говорим за начините за опазване на чистотата ú, защото водата е важна и без нея живот не може да съществува.

Обобщение

  • Защо, според вас, беше важно да изгледаме това видео в началото на работата по нашия проект?

Изчакайте децата да дадат своите предложения, след което обобщете.

  • Точно така, запознахме се с това видео, за да си припомним колко важна е водата за нашия живот и как с дейността си, хората поставят на риск съществуването на чиста питейна вода. Това, както стана ясно, е голям проблем, решението на който е в ръцете на всеки от нас. Затова в следващите часове с вас ще представим колко важна е водата в природата, какво е значението на кръговрата ѝ и как да я пазим чиста.

Важно!

  • Подгответе предварително видеото, така че да е заредено и готово да бъде пуснато. 
  • Ако смятате, че учениците могат да се затруднят със задачата, по-добре е да ги запознаете с въпросите предварително, за да знаят за какво да следят, докато гледат. Можете да изпишете въпросите на дъската или да ги предоставите на децата разпечатани. 
  • Когато задавате въпроси, изчаквайте първо учениците да опитат да отговорят, а чак след това вие да дайте верните отговори.

Материали за дейността

Трите състояния на водата
15 минути
Самостоятелна работа

В тази дейност учениците се запознават с кратък текст, посветен на трите агрегатни състояния на водата, който ще изисква от тях да приложат четене с разбиране. След изпълнението на тази задача, се провежда кратка дискусия, в рамките на която учителят доизчиства и предава новото знание на учениците.

Инструкции

Раздайте на учениците работен лист “Пътешествието на Капчица” и поставете задача.

  • Ученици, всеки от вас ще получи кратък текст за приключенията на Капчица. Моля да се запознаете с него, като го прочетете спокойно, а след това помислите за отговори на въпросите след него. Задачата е самостоятелна, затова бъдете концентрирани над своя лист. Когато всички станете готови, ще обсъдим заедно вашите отговори. Ще имате на разположение за четене и отговор на въпросите 5 минути.

След като време за работа изтече, преминете към споделяне.

  • Времето ви за работа изтече. Хреса ли ви историята за Капка? Нека я прочетем на глас и да минем към отговорите на въпросите.

Задайте допълващи въпроси на учениците.

  • При каква температура водата започва да се изпарява?
  • При каква температура водата замръзва?
  • При каква температура водата започва да се топи?
  • Какво се случва с дъждовете, когато подпочвените води са замърсени от хората?
  • Какво би се случило, ако ледовете на полюсите се стопят, заради глобалното затопляне?
  • Спомняте ли си от първото видео, какво би се случило, ако цялата вода на Планетата замръзне?

Обобщение

Обобщете.

  • Чудесно се справихте, ученици! Всъщност, тази задача ще ви помогне много, както да се справите с изпълнението на една специална изследователска мисия за вкъщи, така и в работата ни по следващия урок, когато ще говорим за кръговрата на водата! Както и вие сами посочихте, пътешествието на Капка всъщност представя кръговрата на водата, но за да можете по-лесно и успешно да се справите със задачите следващия път, беше важно днес да поставим стабилни основи.

Важно!

  • Подгответе предварително работния лист и си изградете стратегия за това колко подробен ще бъде планът на урока, който искате учениците да запишат в тетрадките си. 
  • Задайте поетапно въпросите, като изчаквате учениците да дадат своите отговори. Докато отговарят, към всеки отговор допълвайте информация от предметното знание, предвидено за усвояване в рамките на урока.
  • Насочете учениците да дискутират всеки от въпросите в листа за самостоятелна работа, като им подавате и допълнителни въпроси, които да ги насочат към важността на познаването на различните агрегатни състояния на водата и тяхното значение за кръговрата на веществата в природата.

Материали за дейността

Представи си, че си вода
10 минути
Рефлексия

Учениците получават за задача да нарисуват в тетрадките си своето настроение, като го оприличат на едно от трите агрегатни състояния на водата и мотивират отговора си - защо са избрали това, в рамките на кратка рефлексия в края на часа.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • Сега ще ви помоля да вземете моливи/флумастери и да нарисувате в тетрадката си своето настроение, но по специален начин! Представете си че сте капка вода. Ако се чувствате изморени или сте в лошо настроение, вашата капка ще бъде ледена. Ако пък сте енергични искате да скачате, да тичате и да играете, силното слънце ще ви превърне в пара, ако пък сте спокойни и готови за следващия час, ще сте малка водна капка. Ще имате на разположение 2-3 минути да нарисувате в тетрадките си своето настроение, а след това ще обсъдим отговорите ви.

След като времето за рисуване изтече, задайте на всеки ученик въпросите за рефлексия:

  1. В какво състояние е твоята водна капка?
  2. Какво те кара да се чувстваш така?
  3. Какво ти направи най-силно впечатление този час?
  4. Какво ще запомниш от този час?

Обобщение

Обобщете.

  • Благодаря ви, че работихме заедно в този час и успяхме да научим толкова много за трите агрегатни състояния на водата. Видяхте, че дори настроението на всеки от вас, може да се определи като ендо от тях. Следващият път продължаваме пътешествието си, а за вкъщи ще имате специална мисия.

Важно!

  • Възможно е учениците да не са сигурни как да нарисуват водната пара и да започнат да задават въпроси. Насочете ги и им дайте идея, ако искат да се представят като водна пара, да нарисуват облак.
  • Дайте възможност на всеки ученик да се изкаже, но все пак сложете някаква рамка, за да не се окаже, че едни говорят твърде дълго, а за други не остава време.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.