“Внимавай със знаците!” – научаваме как се пишат възклицателни и подбудителни изречения

Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • определят изречението, с което се изразяват чувства, като възклицателно;
  • разпознават подбудителните изречения за заповед, молба, съвет, забрана;
  • разграничават подбудително от възклицателно изречение;
  • преобразуват подбудителни и възклицателни изречения;
  • оформят пунктуационно правилно края на подбудителни и възклицателни изречения;
  • употребяват видове изречения в съответствие с комуникативната ситуация.

Необходими материали:

  • работен лист “Редакция на възклицателни и подбудителни изречения”
  • тетрадки за записване
  • химикалки
  • диктовка
  • цветни химикалки за проверка
  • работен лист с шаблон за мисловна карта
  • цветни моливи или флумастери
Редактори в действие!
10 минути
Работа по двойки

Учениците получават изречения с липсващи или грешни препинателни знаци. Работят по двойки, за да ги коригират и обсъждат защо са направили своя избор.

Инструкции

Разделете класа в екипи по двама.

  • "Ученици, сега ще работим по двойки. Всеки екип ще получи лист с изречения, в които има грешно поставен или липсващ препинателен знак – това може да е удивителен знак, точка или нещо друго.
  • Вашата задача е да прочетете внимателно изречението и да разпознаете какъв вид е то – възклицателно или подбудително.
  • Обсъдете с партньора си какво изразява това изречение – емоции, заповед, молба и т.н. 
  • След това поправете препинателния знак така, че изречението да предаде точно посланието.
  • Напишете редактираното изречение.
  • Накрая няколко двойки ще прочетат изреченията и ще ни разкажат как и защо са направили редакция."

Обобщение

Учениците осъзнават колко важно е правилното използване на препинателните знаци, за да се предаде точното послание. Те се учат да разпознават различните видове изречения и да разграничават емоция от съвет, молба или заповед.

Важно!

  • Преди началото на дейността направете кратко припомняне как изглеждат възклицателните и подбудителните изречения – с примери и изразителна интонация.
  • Създайте ситуации с ученици, като умишлено кажете изречение без нужната интонация или с грешна пунктуация. Това ще покаже, че смисълът се губи без правилен знак.
  • При раздаване на изреченията групирайте учениците в балансирани двойки – уверете се, че по-уверен ученик е с такъв, който има нужда от подкрепа.
  • Обикаляйте между двойките, за да чувате аргументите им и да насочвате вниманието към важни езикови разлики, напр. между заповед и молба.
  • Ако някой екип завърши по-бързо, предложете на учениците да измислят свое изречение с липсващ знак и да го разменят с друга двойка.

Материали за дейността

"Познай по интонацията!" – диктовка с възклицателни и подбудителни изречения
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците слушат диктовка с изречения, в които трябва да разпознаят вида на изречението по интонация и да поставят подходящия препинателен знак. След това проверяват работата си чрез размяна на тетрадки по двойки и кратко обсъждане.

Инструкции

Подгответе учениците за диктовка.

  • "Ученици, ще чуете текст, който ще продиктувам. Вашата задача е да го запишете точно, като внимавате за главна буква и правилен препинателен знак в края.
  • Слушайте внимателно интонацията – тя ще ви помогне да разберете дали изречението изразява емоция или подбуда (заповед, молба, съвет). След диктовката ще размените тетрадките с детето до вас и ще проверите дали вашият съученик е поставил правилния знак.
  • Накрая няколко ученици, по желание, ще прочетат своите диктовки с подходящата интонация, и ще обяснят защо са избрали съответните препинателни знаци."

Примерна диктовка:

Разходка

В неделя реших да изведа кучето си Рошко на разходка.

Ела, Рошко, да отидем в парка!

Ах, колко слънчево е днес!

Не дърпай повода толкова силно!

Погледни онова катериче!

Седни кротко до мен.

О, как се затича по тревата!

Недей да лаеш по децата!
Разходката беше чудесна – ще дойдем пак утре!

Обобщение

Чрез диктовката учениците тренират езиковия си слух и прилагат наученото за възклицателни и подбудителни изречения в писмена форма. Дейността развива вниманието към интонацията и пунктуацията.

Важно!

  • Използвайте емоционална и ясна интонация – това помага на учениците да различат видовете изречения.
  • Подберете изречения, които включват думи, познати от всекидневието на децата.
  • При проверка подтиквайте учениците да обяснят избора си на пунктуация.
  • Дайте възможност на няколко ученици да прочетат своите диктовки пред класа и да обяснят защо са използвали съответните препинателни знаци.
"Знак по избор!" – мисловна карта на изреченията
10 минути
Творческа задача

Учениците създават мисловна карта, в която свързват настроения, изрази и изречения с подходящите препинателни знаци, като визуално обобщават наученото.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик шаблон на мисловна карта.

  • "Ученици, всеки от вас ще получи лист шаблон на мисловна карта.
  1. Нарисувайте в центъра удивителен знак.
  2. Около него нарисувайте или запишете думи, емоции, примери на изречения, които се свързват с този знак.
  • Помислете какво „казва“ удивителният знак – кога го използваме, какво изразява той? Може да използвате и цветове или символи, за да подчертаете разликата между възклицание и подбуда (молба, съвет, заповед).
  • В края на часа ще съберем всички мисловни карти и ще ги изложим на таблото."

Обобщение

Дейността дава възможност на учениците да обобщят визуално знанията си за възклицателните и подбудителните изречения. Те не само прилагат наученото, но го свързват с емоции, цели и реални комуникационни ситуации.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да не преписват, а да мислят асоциативно и творчески.
  • Може да покажете примерна мисловна карта на дъската, за да ги ориентирате в оформлението.
  • Позволете работа както самостоятелно, така и по двойки, за да се подкрепят.
  • В края на часа отделете 3 минути и поканете 1-2 ученици да представят своите карти.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.