Съдържание на различните видове въглехидрати в хранителните продукти

Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дефинират понятията: количествено съдържание, процентно съдържание;
  • описват основните вещества, съдържащи се в хранителните продукти;
  • изчисляват количественото и процентното съдържание на различните въглехидрати в храната;
  • представят таблично получените данни.

Необходими материали:

  • Градуиран цилиндър – 100 мл.;
  • Инвертаза на прах – 1 гр. или 25 мл.;
  • Глюкоза на прах – 30 гр.;
  • Тест ленти за анализ на урината, които измерват глюкоза (поне 60);
  • Градуирани трансферни пипети – 3 мл.;
  • Чаши за еднократна употреба – 250 мл. или по-големи (поне 25);
  • Перманентен маркер;
  • По избор: Нож и лъжица;
  • По избор: Хранителен оцветител (цветът няма значение);
  • Лъжици за разбъркване (поне 20; може да се наложи да почистите лъжиците и да ги използвате повторно по време на експеримента);
  • Дестилирана вода;
  • Чешмяна вода със стайна температура;
  • Мерителни лъжици;
  • Таймер или часовник със секундарник;
  • Захароза, известна също като трапезна захар или гранулирана захар – 6 гр.;
  • Електронна везна с точност до поне 1 гр.;
  • Капачки за бутилки (поне 5);
  • Лактоза – 6 гр.;
  • Лактаза капки – 7 гр.;
  • Технологична карта “Видове въглехидрати в храната” ;
  • Работен лист “Видове въглехидрати в хранителните продукти”.
Кой с какво се храни?
5 минути
Дискусия

В началото на часа проверете как учениците са се справили с възложената домашна работа. Дискутирайте с класа:

  • какво представляват ензимите и каква е тяхната роля за разграждане на въглехидратите в организма;
  • в какво се изразява селективността на ензимите;
  • какви фактори влияят върху скоростта на ензимните процеси?

След това обсъдете менютата, които учениците са съставили. Посочете няколко ученици, които да споделят избраните храни и напитки. Дискутирайте:

  • какви са трите основни групи хранителни вещества в храната;
  • какви са техните функции в организма;
  • могат ли да бъдат взаимозаменяеми (например да повишим количествата на въглехидратите за сметка на мазнините)?

Инструкции

Нека за начало проверим как се справихте с възложената домашна работа. Ще посоча няколко ученици, които да споделят своите менюта от три храни и напитки. След това ще обсъдим какви хранителни вещества предполагате, че ще намерим в тези продукти и по какъв начин те се разграждат в организма. Очаквам от вас аргументирани предположения и проява на уважение към мненията на другите, дори ако не сте съгласни с тях.

Обобщение

С тази дейност установихме, че в хранителните продукти се съдържат различни вещества, голяма част от които попадат в групата на въглехидратите, липидите и белтъците. Те са важни за правилното функциониране на организма и изпълняват различни функции в него. В тяхното разграждане участват различни храносмилателни ензими, като всеки ензим помага при разграждането на точно определен белтък, въглехидрат или липид.

Важно!

  • Насърчете учениците да дават аргументирани отговори и да не се прекъсват.

Материали за дейността

Откриване на въглехидратите в храната
35 минути
Групова работа

Раздайте на всеки ученик по една технологична карта за изследване на въглехидратите в храната.

След като учениците са изготвили своите менюта и са донесли проби за изследване на част от продуктите, всяка работна група трябва да определи кои продукти ще тества по време на експеримента. Всеки ученик от работната група избира по един продукт, който трябва да приведе в подходящ вид за изследване. Пробата трябва да бъде с течна или кашеста консистенция. При избор на твърди храни, като месо или плодове, учениците ще имат нужда от блендер или пасатор, с който да ги обработят. Малки количества от пробите се поставят в отделни чашки, които се етикетират с перманентен маркер.

След това работните групи определят количеството на глюкозата в пробите с тест ленти за глюкоза преди добавянето на храносмилателни ензими. Получените резултати се записват в работните листове. 

Когато количествата на глюкоза са вече измерени, в пробите се добавя ензим инвертаза и се засичат 15 минути. Когато времето изтече, по вече познатия метод се определя концентрацията на глюкозата в пробите. Разликата между новото измерване и предходното показва какво е количеството на захарозата в пробите.

Накрая в пробата се добавя ензима лактаза и се засичат нови 15 минути. Отново се измерва количеството на глюкозата и се изчислява какво е съдържанието на лактозата в пробите.

Инструкции

Сега ще проверим какви количества от различните видове въглехидрати се съдържат във вашите проби. Нека всяка работна група да избере по един продукт за всеки ученик в екипа, който да бъде тестван по време на експеримента. В технологичните карти,които ви раздадох има ясни инструкции как да приведете пробите си в подходящ вид за изследване. След това трябва да определите количеството на глюкозата, захарозата и лактозата в пробите, като следвате стъпките, посочени в технологичните карти.

Обобщение

В този експеримент открихме, че хранителните продукти съдържат различни видове въглехидрати, в различни количествени съотношения. Тази информация е важна за съставянето на балансиран хранителен режим, справяне с различни храносмилателни проблеми и контролиране на редица заболявания, свързани с метаболитни нарушения.

Важно!

  • Ако тест лентите достигнат максималната концентрация, която могат да измерят за по-малко от 30 секунди, може да се наложи работните групи да направят разреждане на пробата 1:10, за да отчетат правилната концентрация на глюкозата

Материали за дейността

Обобщение
5 минути
Рефлексия

В края на часа поздравете учениците за добре свършената работа и направете кратко обобщение на постигнатите резултати и тяхната значимост.

Възложете за домашна работа учениците да влязат в ролята на диетолози и да съставят тристепенно меню, което да отговаря на нуждите на една от следните групи хора:

  • спортисти;
  • хора с непоносимост към лактоза;
  • диабетици.

Разпределете равномерно и на случаен принцип учениците, които ще работят с конкретните целеви групи. Може да направите това като помолите учениците да се преброят, тип “първи, втори, трети, първи, втори…” Всеки първи ученик ще изготви меню за спортисти, всеки втори - за хора с непоносимост към лактоза, всеки трети -  за диабетици.

За да изпълнят правилно задачата, учениците трябва първо да се запознаят в детайли с начина на живот и нуждите на хората от трите групи, след което да подберат продукти, които да съдържат подходящи видове и количества въглехидрати.

Инструкции

За домашна работа всеки от вас трябва да влезе в ролята на диетолог и да изготви балансирано меню, отговарящо на нуждите на конкретна група хора. За целта запишете в работните листове каква група хора изследвате, какви са специфичните нужди и ограничения на тези хора и какви продукти биха могли да консумират, за да водят здравословен начин на живот и да поддържат добър тонус.

Обобщение

Днес установихме, че хранителните продукти съдържат три основни групи хранителни вещества, всяка от които е необходима на организма за осъществяване на жизнените процеси. Всеки хранителен продукт съдържа различна комбинация от тези вещества. Изготвянето на балансирано здравословно меню зависи както от състава на продуктите, така и от специфичните нужди на конкретния индивид.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.