„Гласът на гората“ – представяне, оценка и размисъл
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават синонимите като близки по значение думи;
- използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
- разграничават синоними от сродни думи;
- подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация;
- определят прякото и преносното значение на думата;
- употребяват думи в пряко и преносно значение.
Необходими материали:
- изложбено пространство (маса, дъска, щендер)
- готовият макет “Тайнствената гора на думите”
- микрофон и тонколони, ако представянето е в голяма зала и пред повече ученици
- работен лист “Рефлексия по проект “Тайнствената гора на думите”
- шаблон на листа за записване на дума или израз
- химикалки
- цветни моливи
Учениците довършват аранжирането на макета, избират представител на екипа. Подреждат творбата в изложбен кът и подготвят уводни думи.
Инструкции
Подгответе учениците за представянето.
- "Ученици, сега е моментът да дооформите макета и да се подготвите за представянето. Изберете кой ще говори пред гостите.
- Спомнете си какви думи сте използвали: кои са синонимите, кои са с преносно значение?
- Помислете как да започнете представянето. Разкажете как сте избрали думите – синоними или с преносно значение.
- Как вашата част допринася за цялостния облик на „Тайнствената гора на думите“?
- Завършете с израз или мисъл, която обобщава вашето езиково пътешествие."
Обобщение
Дейността подготвя учениците емоционално и практически за представянето, засилва екипността и им дава увереност в собственото изразяване.
Важно!
- Напомнете за ясна и изразителна реч.
- Подкрепете колебаещите се ученици – окуражете ги.
- Проверете визуалното оформление – да е подредено и четливо.
Всеки екип представя своята част от макета пред класа или гости. Обяснява какви думи са включени, какви изразни средства са използвани и какво послание носи техния кът в гората.
Инструкции
Преминете към представянето на макета.
- "Всеки екип ще представи в рамките на 3-4 минути своята работа по макета “Тайнствената гора на думите”.
Обобщение
Учениците демонстрират знанията си чрез творческа и устна изява, усещат стойността на съвместната работа и езиковото си развитие.
Важно!
- След всяко представяне задайте въпрос или помолете други ученици за коментар.
- Насочвайте вниманието към езиковите открития и добрите примери.
- Похвалете оригиналните решения и колективните усилия.
Учениците попълват работен лист с въпроси за саморефлексия и създават символично „словесно листо“ с дума или израз, който ще запомнят. Залепват го на макета.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист с въпроси за саморефлексия. Подгответе на видимо място и нарязани листа от шаблона на листа за записване на дума или израз.
- "Ученици, помислете какво научихте по време на проекта. Попълнете въпросите в работния лист.
- След това вземете едно от изрязаните листа. Напишете върху него дума или израз, който ви се струва важен, красив или забавен. Залепете го на избрано от вас място върху макета – така ще оставите своя „езиков отпечатък“ в гората на думите."
Обобщение
Чрез тази дейност учениците осмислят своето езиково пътешествие, правят връзка между знание и личен опит, и придават стойност на наученото. “Словесното листо” е не само финал, но и символ на растеж и бъдеща употреба на езика.
Важно!
- Осигурете време за тишина и размисъл – това е личен момент за всяко дете.
- Подкрепете по-бавните ученици с леки подсказки, ако се затрудняват.
- При възможност прочетете на глас някои от листата (с позволение), за да затворите урока с обща „мъдрост от гората“.
- Ако представянето е пред публика, може да се включите и нея в дейността с листата.
- Фотографирайте крайния вид на макета за спомен или табло на класа.

