Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
  • образуват форми на лични местоимения;
  • знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
  • употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
  • използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.

Необходими материали:

  • въпрос на дъската: „Как можем да направим света около нас по-приятен чрез думите, които използваме?“
  • работен лист “Табло с лични местоимения”
  • флипчарт лист или бяла дъска
  • маркери за записване
  • бели листове за писане и рисуване
  • цветни флумастери, моливи, лепило, ножици
  • голям лист/картон за общия плакат
  • изрезки, стикери и други материали за украса
Думите, с които правим света по-добър
10 минути
Въведение

Учителят въвежда темата с въпрос за влиянието на думите върху взаимоотношенията и насочва вниманието към добрата комуникация.

Инструкции

Започнете часа с кратка дискусия за влиянието на думите върху взаимоотношенията.

  • Помислете как се чувствате, когато някой ви каже нещо мило. 
  • А когато някой ви обиди с думи? 
  • Сега си представете, че можем да направим училището още по-хубаво място, като внимаваме какво казваме. С помощта на кои думи се превръщаме в добри приятели?

Обобщение

Учениците осъзнават, че думите имат сила и че могат да влияят положително на хората около тях. Това е основа за практическата работа, в която ще формулират правила за добрата комуникация.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да споделят лични, но подходящи примери.
  • Записвайте отговорите на дъската и наблягайте на използваните местоимения (аз, ти, той, ние, вие).

Материали за дейността

Създаваме плакат: Как да бъдем добри приятели?
20 минути
Групова работа

Учениците работят по групи и създават плакати с правила за добра комуникация, използвайки лични местоимения в различни примери.

Инструкции

Разделете класа на групи по 4-5 учениците.

  • Деца, сега ще направим нещо много специално. Ще създадем плакат, който ще ни напомня какво е да бъдем добри приятели. 
  • Всяка група трябва да измисли 3 правила, които правят един приятел добър събеседник. Например:
    “Когато някой говори, аз го слушам.”
    Ти ми казваш истината, дори и когато е трудно.”
    Вие сте мои приятели и аз ви подкрепям, когато имате нужда.“
  • След като всички групи са готови, ще съберем всички правила на един голям общ плакат.
  • Когато всички правила са залепени, заедно ще декорираме общия плакат – с цветове, рамки, стикери, рисунки. Можете да добавите заглавие: „Как да бъдем добри приятели?“
  • Накрая ще окачим плаката на видно място в класната стая, за да ни напомня как да общуваме с уважение и внимание всеки ден.

Обобщение

Учениците прилагат знанията си за личните местоимения в реален, значим контекст и създават общ продукт – класов плакат с послания за добро общуване. Това развива не само езикови умения, но и социално-емоционални умения.

Важно!

  • Наблюдавайте как се използват местоименията и насърчавайте учениците да ги включват целенасочено.
  • При нужда – предложете пример: „Когато ти ме изслушваш, аз се чувствам спокоен.“
  • Следете времето и подпомагайте групите, които се затрудняват.
  • Напомняйте, че правилата трябва да отразяват уважение, внимание и доброта.
  • Помогнете с подреждането на правилата върху общия плакат.
  • Ако времето за работа не е достатъчно, осигурете допълнително такова за завърщване на плаката - в час по изобразително изкуство, технологии и предприемачество, час на класа или занимания по интереси.
Галерия на добрите думи
10 минути
Рефлексия

Учениците представят създадения общ плакат с правилата за добра комуникация, обсъждат неговото значение и споделят как ще прилагат наученото във всекидневието си.

Инструкции

Насочете вниманието на учениците към готовия плакат.

  • Ученици, погледнете общия ни плакат – той е създаден от всички вас!
  • Моля, всяка група накратко да представи своите правила – какво означават и защо са избрали да напишат точно това.
  • Помислете: Кое правило ще се опиташ да спазваш още днес?
  • Предлагам да обсъдим заедно:
  • Как този плакат може да ни помага в клас?
  • Какво научихме за думите, които използваме?
  • Кога можем да си припомняме тези правила?

Обобщение

Учениците осмислят създадения от тях продукт и значението на добрата комуникация. Рефлектират върху ролята на личните местоимения за изразяване на мисли, чувства и уважение в ежедневието.

Важно!

  • Оставете всяка група да говори кратко, за да се чуят всички.
  • Насърчавайте лични размисли – може учениците да вдигнат ръка и да споделят кое правило им е най-важно.
  • Използвайте момента за обобщение на темата за личните местоимения – обърнете внимание как са използвани в правилата.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.