Създаване на плакат „Как да бъдем добри приятели?“
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
- образуват форми на лични местоимения;
- знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
- употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
- използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- въпрос на дъската: „Как можем да направим света около нас по-приятен чрез думите, които използваме?“
- работен лист “Табло с лични местоимения”
- флипчарт лист или бяла дъска
- маркери за записване
- бели листове за писане и рисуване
- цветни флумастери, моливи, лепило, ножици
- голям лист/картон за общия плакат
- изрезки, стикери и други материали за украса
Учителят въвежда темата с въпрос за влиянието на думите върху взаимоотношенията и насочва вниманието към добрата комуникация.
Инструкции
Започнете часа с кратка дискусия за влиянието на думите върху взаимоотношенията.
- Помислете как се чувствате, когато някой ви каже нещо мило.
- А когато някой ви обиди с думи?
- Сега си представете, че можем да направим училището още по-хубаво място, като внимаваме какво казваме. С помощта на кои думи се превръщаме в добри приятели?
Обобщение
Учениците осъзнават, че думите имат сила и че могат да влияят положително на хората около тях. Това е основа за практическата работа, в която ще формулират правила за добрата комуникация.
Важно!
- Насърчавайте учениците да споделят лични, но подходящи примери.
- Записвайте отговорите на дъската и наблягайте на използваните местоимения (аз, ти, той, ние, вие).
Учениците работят по групи и създават плакати с правила за добра комуникация, използвайки лични местоимения в различни примери.
Инструкции
Разделете класа на групи по 4-5 учениците.
- Деца, сега ще направим нещо много специално. Ще създадем плакат, който ще ни напомня какво е да бъдем добри приятели.
- Всяка група трябва да измисли 3 правила, които правят един приятел добър събеседник. Например:
“Когато някой говори, аз го слушам.”
“Ти ми казваш истината, дори и когато е трудно.”
„Вие сте мои приятели и аз ви подкрепям, когато имате нужда.“ - След като всички групи са готови, ще съберем всички правила на един голям общ плакат.
- Когато всички правила са залепени, заедно ще декорираме общия плакат – с цветове, рамки, стикери, рисунки. Можете да добавите заглавие: „Как да бъдем добри приятели?“
- Накрая ще окачим плаката на видно място в класната стая, за да ни напомня как да общуваме с уважение и внимание всеки ден.
Обобщение
Учениците прилагат знанията си за личните местоимения в реален, значим контекст и създават общ продукт – класов плакат с послания за добро общуване. Това развива не само езикови умения, но и социално-емоционални умения.
Важно!
- Наблюдавайте как се използват местоименията и насърчавайте учениците да ги включват целенасочено.
- При нужда – предложете пример: „Когато ти ме изслушваш, аз се чувствам спокоен.“
- Следете времето и подпомагайте групите, които се затрудняват.
- Напомняйте, че правилата трябва да отразяват уважение, внимание и доброта.
- Помогнете с подреждането на правилата върху общия плакат.
- Ако времето за работа не е достатъчно, осигурете допълнително такова за завърщване на плаката - в час по изобразително изкуство, технологии и предприемачество, час на класа или занимания по интереси.
Учениците представят създадения общ плакат с правилата за добра комуникация, обсъждат неговото значение и споделят как ще прилагат наученото във всекидневието си.
Инструкции
Насочете вниманието на учениците към готовия плакат.
- Ученици, погледнете общия ни плакат – той е създаден от всички вас!
- Моля, всяка група накратко да представи своите правила – какво означават и защо са избрали да напишат точно това.
- Помислете: Кое правило ще се опиташ да спазваш още днес?
- Предлагам да обсъдим заедно:
- Как този плакат може да ни помага в клас?
- Какво научихме за думите, които използваме?
- Кога можем да си припомняме тези правила?
Обобщение
Учениците осмислят създадения от тях продукт и значението на добрата комуникация. Рефлектират върху ролята на личните местоимения за изразяване на мисли, чувства и уважение в ежедневието.
Важно!
- Оставете всяка група да говори кратко, за да се чуят всички.
- Насърчавайте лични размисли – може учениците да вдигнат ръка и да споделят кое правило им е най-важно.
- Използвайте момента за обобщение на темата за личните местоимения – обърнете внимание как са използвани в правилата.
