Раздел

Особености на художествения текст

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • осмислят условния характер на художествения текст;
  • разграничават художествен от нехудожествен текст;
  • откриват логически акценти в художествения текст;
  • разпознават художественото описание в литературното произведение;
  • откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
  • разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст; 
  • откриват сравнението в изучавано произведение.

Необходими материали:

  • надпис „Добре дошли на нашето представление!“
  • музика за фон при пристигането на гостите
  • етикети “Домакин” за учениците, които посрещат публиката
  • работен лист “Сценарий по приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” на Кина Къдрева”
  • реплики и разпределени роли
  • декори, рисунки и реквизит
  • звукови ефекти, подготвени от групите
  • облекло/аксесоари за героите
  • стикери “Подарих обич”
Добре дошли на нашето представление!
10 минути
Въведение

Учениците посрещат гостите – второкласници, и ги въвеждат в приказния свят с кратко въведение и покана да се включат като публика.

Инструкции

Посрещнете гостите и ги приветствайте.

  • "Ученици, днес е нашият специален ден, в който ще подарим приказка на други деца! И не на кого да е – а на второкласниците! Малки, мили, усмихнати, сигурно и малко притеснени какво ще видят. Но ние сме готови. Подготвихме реплики, костюми, цветя, рисунки.
  • Преди представлението да започне, ние трябва да ги поканим в нашия свят. Не просто да им кажем „здравейте“, а да ги пренесем в началото на нашата приказка.
  • Трима ученици ще излязат отпред и ще кажат няколко кратки изречения, с които ще започне нашето вълшебство. Репликите са много прости, но много важни – защото с тях отваряме вратата към историята: 

Ученик 1:

  • Здравейте и добре дошли в нашата приказка!

Ученик 2:

  • Това не е просто представление – това е свят, в който всичко може да се случи, стига да имаш въображение.

Ученик 3:

  • Настанете се удобно. След малко светът ще стане розов, захарен, златен и пълен с обич."

Обобщение

Тази дейност създава атмосфера на тържественост и отговорност, развива умения за представяне пред публика и настройва класа на вълшебна вълна.

Важно!

  • Подгответе учениците да посрещнат гостите учтиво.
  • Разпределете ролите за “домакини”.
  • Осигурете уютна атмосфера – с тиха музика или декор при влизане.
Светлините угасват... приказката започва!
20 минути
Презентация

Учениците представят театрална адаптация на приказката „Розово-захарно-скъпоценна приказка“ пред второкласници. Използват реплики, декори, рисунки, звуци и движения, за да предадат посланията на текста по сценичен начин.

Инструкции

Преминете към сценичното представление.

  • "Добре дошли на нашето малко, но сърдечно театрално представление! Днес ще видите как една приказка може да се превърне в сцена, как думите се превръщат в глас, в цвят, в движение.
  • Нашето представление е по „Розово-захарно-скъпоценна приказка“, написана от Кина Къдрева. То е изпълнено с чудеса, слънчеви усмивки, мечти и вълшебства.
  • Третокласниците не са само разказвачи – те са художници, актьори и създатели. С много старание и въображение те превърнаха текста в жив спектакъл.
  • Гледайте с отворени очи и сърца – защото най-хубавите неща в света се случват, когато има доброта, обич и малко фантазия.
  • Да започваме!"

Обобщение

Това представление показва как един художествен текст може да оживее чрез сценично изразяване. Учениците прилагат разбирането си за художествено повествование, описание и сравнение, като ги превръщат в реплики, образи и действия. Дейността развива емоционална интелигентност, екипна работа и творческо мислене.

Важно!

  • Уверете се, че сцената и декорите са подготвени предварително.
  • Подредете публиката удобно – осигурете пространство за видимост.
  • Насърчавайте децата да говорят ясно и да се забавляват.
  • След края на представлението поздравете участниците.

Материали за дейността

Аплодисменти, усмивки и добри думи
10 минути
Рефлексия

Учениците получават обратна връзка от публиката (второкласниците), благодарят за участието и споделят с няколко думи какво им е харесало най-много в процеса. Урокът завършва с кратко послание за добрината и обичта.

Инструкции

Преминете към даване на обратна връзка и кратка рефлексия.

  • Скъпи актьори, чудесно представление! Сега е време да чуем какво мисли публиката. Нека няколко второкласници ни кажат какво им е харесало най-много.
  • А вие, мои прекрасни третокласници – споделете по едно изречение:
  1. Кой момент беше най-забавен?
  2. Какво научихте за приказката?
  3. С какво направихте света "розов, златен и скъпоценен"?

Завършете часа с кратко послание за добрината и обичта.

  • "Светът може да стане розов, златен и скъпоценен – само ако в него има мечти, усмивки и топли сърца. Истинската магия се ражда, когато вярваме в доброто, когато се отнасяме с обич към другите и когато не се страхуваме да бъдем вълшебници в собствения си свят. Нека всеки от нас си тръгне днес с една розово-златна-скъпоценна капка добрина и я подари на някого. Благодарим ви, че бяхте с нас!"

Обобщение

Финалната част затваря учебното преживяване с лична оценка и изразяване на емоции. Децата осмислят какво са създали и споделят гордост, радост и научени уроци. Представлението остава в тях като спомен, свързан с добрина и обич.

Важно!

  • Наградете участниците със стикери.
  • Помогнете на учениците да формулират мислите си кратко и уверено.
  • Използвайте тази част като момент за признание и емоционална подкрепа.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.