Интервюто през моите очи
Раздел
Изречението като езикова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават изречение от словосъчетание;
- отделят изреченията в текста, като означават началото и края им;
- разпознават съобщително и въпросително изречение;
- знаят различни начини за образуване на въпросително изречение (с възходяща интонация, с въпросителна частица ли, с нали и др.);
- преобразуват съобщително във въпросително изречение и обратно;
- употребяват уместно съобщителни и въпросителни изречения;
- употребяват различни словоредни варианти на изречението.
Необходими материали:
- работен лист “Бланка за самооценка по ПБО “Да се опознаем чрез интервю”
Учениците участват в кратка дискусия относно проведените интервюта. Всеки ученик споделя какво е научил и как се е чувствал, когато е задавал въпроси и когато е отговарял на такива.
Инструкции
Започнете часа с кратка дискусия.
- "Нека всеки сподели своите впечатления от интервюто:
- Какви въпроси са му се сторили интересни?
- Какви изречения е използвал?
- Как се е чувствал по време на интервюто?
- Сега да обсъдим друго - как интонацията подпомага другите да разбират това, което казваме?
- А как ви се получи работата в екип - разбирахте ли се, кое ви помогна?"
Обобщение
"Този разговор ни помогна да разберем как работихме в екип, какво научихме, докато правехме интервюто, и как можем да се справим още по-добре следващия път. И това ще ни помогне да се подготвим за следващата стъпка – да си дадем оценка сами."
Важно!
- Насърчавайте учениците да бъдат уважителни, честни и открити в споделянето на своите чувства и наблюдения.
- Стимулирайте децата да говорят спокойно и да изразяват мислите си без страх.
Всеки ученик попълва лист за самооценка, като оценява своята работа в интервюто, както и работата в екип. След това се обсъжда какво може да се подобри.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик бланка за самооценка. Дайте инструкции за попълване.
- "Всеки от вас ще попълни бланка за самооценка, като оцени своето представяне по следните критерии:
- използване на съобщителни и въпросителни изречения;
- използване на правилна интонация;
- работа в екип.
- За всеки критерии избери оценка от 1 до 5, като 1 е слабо, 2 е под средното, 3 е средно, 4 е много добро, а 5 е отлично.
- След попълването на самооценката, ще обсъдите своите резултати в екипите, както бяхте по двама и ще си споделите какво ви се е получило добре и какво можете да подобрите.
- Групите ще представят своите идеи за подобрение пред класа."
Обобщение
"Самооценката ни помогна да осъзнаем какво направихме добре и какво можем да подобрим. Тя е важен етап в процеса на учене, защото ни помага да се фокусираме върху нашето собствено развитие."
Важно!
- Подпомагайте учениците при попълването на самооценката, като уточните критериите.
- Насърчавайте ги да бъдат честни в оценяването на собствената си работа и на работата на партньора.
Материали за дейността
Учениците споделят какво са научили по време на проекта и как могат да използват новите знания и умения в бъдеще.
Инструкции
Завършете часа с кратко споделяне за наученото по време на проекта.
- "Хайде да обобщим какво научихме по време на проекта за интервю. Кой иска да сподели първи какво научи?
- Как можете да използвате наученото в бъдеще? (Например, когато разговарят с приятели, участват в училищни проекти, пазаруват сами, запознават с някого на площадката и т.н.)"
Обобщение
"Рефлексията в края на проекта е важна, защото ни помага да осмислим наученото и да видим как можем да го използваме в бъдеще. Тя също така ни мотивира да продължим да развиваме езиковите си умения. Вие споделихте, че сте научили много полезни неща и ще се радвам да виждам как ги използвате в бъдеще."
Важно!
- Поощрявайте учениците да мислят за реални ситуации, в които могат да използват наученото от проекта.
- Стимулирайте ги да обобщят какви умения са развили и как могат да ги прилагат в живота.
- Насърчете ги да продължат да използват въпросителни и съобщителни изречения с подходяща интонация.
