“Зайко отнема от реколтата” – учим се да изваждаме с помощта на истории
Раздел
Естествените числа от 1 до 5 и нула. Събиране и изваждане на числата до 5.
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват математически представи за пространствено ориентиране, за сравняване на количества и за подреждане на обекти по зададени признаци;
- познават количествените характеристики на числата до 5, числото 0, и техните означения с цифри.
- броят до 5 в прав, в обратен ред и поредно;
- определят мястото на числата от 1 до 5 в редицата на естествените числа;
- изразяват математическите отношения „повече”, „по-малко” и „толкова, колкото” със знаците >, < и = .
- сравняват числата от 0 до 5, включително и представени като сбор или разлика;
- илюстрират с примери смисъла на аритметичните действия събиране и изваждане;
- използват знаците “+” и “-“ за представяне на аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 5;
- използват връзката между събирането и изваждането при намиране стойността на числови изрази.
Необходими материали:
- бяла дъска и маркери за дъска
- табло с маркер или лист и молив за всяка група
- работен лист “Карти с цифрите от 0 до 5” за всяко дете
- работен лист “Сложи зеленчуците в кошницата си”- картинките на зеленчуци
Учителят разказва история за Зайко, който е имал определено количество зеленчуци, но част от тях са взети и сега трябва да намери колко са останали.
Инструкции
Започнете часа с нова история за Зайко.
“Зайко бил много щастлив, защото намерил 5 оранжеви морковчета в градината на баба си. Той ги сложил внимателно в кошничката и решил да ги занесе вкъщи. Но по пътя срещнал свои приятели – Костенурчо, Ежко и Катеричка. Те били много гладни. Зайко бил добър и им дал по едно морковче – общо 3 морковчета дал. Сега той погледнал в кошницата и си казал: „Хм… колко моркови ми останаха?“
- "Можете ли да помогнете на Зайко да разбере?
- Зайко имаше 5 морковчета. Покажете 5 пръстчета.
- Даде 3 на приятелите си. Премахнете 3 пръстчета.
- Сега пребройте останалите. Колко са?
- Значи 5 минус 3 е равно на 2! Зайко има 2 морковчета.
- Това се нарича изваждане – когато от нещо вземем част и разберем колко остава."
Обобщение
"Ще се научим как да намираме колко от дадено нещо е останало, когато част е отстъпена."
Важно!
- Използвайте реални предмети или картинки, за да илюстрирате задачата. Онагледявайте с помощта на картите с цифрите.
- Ако имате достатъчно време, добавете още задачи в историята.
Децата в групи работят с картинки, като първо показват общото количество зеленчуци, после „махат“ някои и записват числов израз със знак „–“.
Инструкции
Разделете класа на групи по двама.
- "Ще работите по двойки. Всяка група ще получи зеленчуци.
- Вземете всички зеленчуци, махнете няколко и кажете колко останаха.
- Запишете числов израз със знак „–“. Напишете възможно най-много числови изрази със знак „–“."
Обобщение
"Успяхме да разберем задачите с изваждане - колко остава, когато нещо се махне!"
Важно!
- Подкрепяйте децата да обяснят защо махат предметите и как записват израза.
Учениците решават задачи на дъската, като броят и записват изразите със знак „–“, подкрепени с аплодисменти и похвали.
Инструкции
Завършете часа с проверка на наученото.
- "Нека да изваждаме заедно!
- Всеки от вас ще излезе на дъската и ще реши една задача с изваждане. Когато се справите с нея, ще получавате аплодисменти."
Обобщение
"Сега знаете как да изваждате и да записвате това с помощта на знака минус."
Важно!
- Насърчавайте позитивна атмосфера и активна комуникация.
- Дори някое дете да се затруднява, използвайте нагледни материали, за да може да реши своята задача.

