Раздел
Гласните и съгласните звукове в българския език
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- откриват правописни особености на думи с: щ, ю, я, дз, дж;
- сравняват основните корелативни двойки съгласни звукове по признака звучност-беззвучност (б-п; в-ф; г-к; д-т; з-с; ж-ш, дж-ч; дз-ц).
Необходими материали:
- химикали
- правописен речник
- работен лист “Карти с букви” – за всяко дете
- работен лист “Списък с примерни думи за учителя по ПБО “Открий съкровището”
- работен лист “Правопис на думи с буквите щ, ю, я, ц, ч, дж, дз”
Който чува – познава!
10 минути
Въведение
Учителят произнася думи, съдържащи изучаваните звукове щ, ю, я, ц, ч, дж, дз, а учениците ги повтарят и посочват буквата, която чуват.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик комплект карти с букви и представете на класа новото предизвикателство.
- Днес ще се изправите пред едни от най-шумните и силни звуци в езика ни – щ, ю, я, дж, дз! Те са като дракони, които трябва да укротим чрез правилно изписване. Всеки екип ще се впусне в състезание: кой ще измисли повече точно написани думи и различни от тези на другите. Това ще е поредна стъпка към съкровището!
- Ще чувате думи. Повтаряте си ги тихо и си мислите – кой „особен“ звук чухте? Това може да са щ, ю, я, ц, ч, дж, дз. Вдигате табелка с буквата или буквите, които чувате в съответната дума.
Обобщение
Обобщете.
- Днес започнахме ново предизвикателство – със звуци, които се срещат по-рядко и често се грешат. Ще упражняваме как да ги разпознаваме и използваме правилно.
Важно!
- Насърчете внимателното слушане и активно участие.
- Изберете 3–4 познати думи с често срещани правописни затруднения във вашия клас. При необходимост си помагайте със списъка с думи за учителя.
- Провокирайте логическо мислене чрез въпроси.
- Въведете задачата като забавна мистерия.
Звукотърсачи
10 минути
Групова работа
Екипите записват за определено време възможно най-много думи с дадените звукове. След това сравняват с друг екип, търсят еднакви и различни думи и обобщават.
Инструкции
Раздайте на всеки отбор работна бланка за записване на думи с буквите: щ, ю, я, ц, ч, дж, дз.
- В екипа си напишете възможно най-много думи, които съдържат звукове щ, ю, я, ц, ч, дж, дз. Използвайте бланките, които ви раздадох, за да записвате. Ако се затруднявате, може да поискате правописен речник, за да си помогнете. Имате на разположение 10 минути.
Обобщение
Обобщете.
- Справихте се чудесно с измислянето на думи с щ, ю, я, ц, ч, дж, дз! Правописът на тези думи може и да не е лесен, но вие работихте точно и уверено. Видяхме, че можем да разпознаваме тези звукове и букви и да ги използваме правилно в писането си.
Важно!
- Насърчавайте разнообразието на думите.
- При затруднение – подскажете примери.
- Следете за коректно изписване.
- Насърчавайте децата да използват правописен речник при нужда.
Силата на звука
15 минути
Рефлексия
Два по два екипите се събират, за да обсъдят написаните думи, често срещаните грешки и правят обобщение.
Инструкции
Съберете екипите два по два.
- Събрали сте се с друг екип. Задачата ви е да сравните думите си и да отбележете общите като ги оградите в кръчге. Различните подчертайте. Имате 5 минути за тази задача.
След като времето изтече, преминете към кратка рефлексия.
- Хайде сега да прегледаме и проверим написаните от вас думи. Да видим кои се повтарят, кои са написани вярно и кои са ви затруднили.
- Помислете – какво ви беше най-трудно?
- Какво научихте за тези звукове? Споделете с класа.
Обобщение
Обобщете.
- Колкото повече играем с думите, толкова по-уверени ставаме в писането. Днес научихме, че езикът ни е пъстър и богат – и ние можем да се справим с всяко негово предизвикателство!
Важно!
- Включете възможно най-много ученици в споделянето.
- Насърчете децата да споделят стратегии за правопис на думите.


